Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Kernkwaliteiten en kwaliteiten: wat is het verschil?

Kernkwaliteiten of kwaliteiten: zit er eigenlijk verschil in?  In feite gaat het om jouw persoonlijke eigenschappen, karaktereigenschappen oftewel om jouw persoonskenmerken of om jouw persoonlijke sterke punten. Het gaat over ‘wat jou typeert’.

Een kernkwaliteit is ‘hoe je bent’ en dat is wat anders dan hoe je soms ‘doet’. Anders gezegd: je kunt je anders gedragen dan hoe je eigenlijk bent. Je doet je dan anders voor dan hoe jij de dingen voelt en ervaart. En dat kan gevolgen hebben voor jouw communicatie en hoe je overkomt op anderen. De kunst is om terug te gaan naar jouw natuurlijke gedrag. Dat helpt je in de bewustwording waar jouw kracht ligt.

In dit artikel leg ik uit wat kwaliteiten zijn en vind je meer dan 80 uitgewerkte voorbeelden van karaktereigenschappen of persoonskenmerken. Bekijk ook de training kernkwaliteiten in teams.

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

Wat zijn kernkwaliteiten?

KernkwaliteitenKwaliteiten kan ik ook duiden als jouw sterke punten of zaken waar je goed in bent. In principe zijn kwaliteiten onder te verdelen in tal van soorten. Spreek ik over een kernkwaliteit dan gaat het over het meest ‘eigene’ wat je in huis hebt. Het zijn jouw eigenaardigheden of eigenschappen. Je kunt zeggen dat jouw set van kwaliteiten uniek is. Het is een soort vingerafdruk van wie jij bent. Het is jouw DNA of datgene wat jou typeert. Kenmerkend voor een kwaliteit is dat je ermee geboren bent. Het heeft primair ook niks met jouw IQ of verstandelijk vermogen te maken. Wanneer je over de kwaliteit accuraat beschikt dan hangt dat niet van jouw opleiding af. Je kunt accuraat zijn en een LBO-opleiding hebben en je kunt accuraat zijn terwijl je universitair geschoold bent.

  • Vaardigheden

    Een vaardigheid is wat anders dan een kwaliteit. Vaardigheden kun je aanleren, over kwaliteiten (kernkwaliteiten) beschik je. Vaardigheden zijn te trainen en kwaliteiten kun je alleen ontwikkelen als je over de kwaliteit beschikt die je wilt ontwikkelen.

    Toch is er verbinding tussen jouw kwaliteiten en jouw vaardigheden. Wanneer je beschikt over de kwaliteit inlevingsvermogen dan kun jij jouw luistervaardigheden verder ontwikkelen. Ben je daadkrachtig? Dan kun jij besluitvaardigheid verder ontwikkelen en trainen. Ben je analytisch ingesteld? Dan is het niet moeilijk om jouw analysevaardigheden te vergroten. Dat is wel lastig wanneer je niet analytisch bent ingesteld. Zie je het verband?

  • Inzicht in sterke punten

    Vaak hebben mensen onvoldoende inzicht in hun eigen kwaliteiten. Is dat bij jou ook zo? Ben jij je onvoldoende bewust over de kwaliteiten die je in huis hebt? Heb je te weinig zelfinzicht wanneer het over zwakke punten gaat?

    Let wel dat je vaak over meer kwaliteiten beschikt dan je denkt. Te vaak wordt naar opleiding en diploma’s gekeken. Dat heeft te maken met wat je kunt of wat je zou kunnen leren. Maar wanneer het over jouw kwaliteiten gaat dan gaat het over wie je bent. En juist dat is zo belangrijk voor de juiste functiematch.

    Iemand met een administratieve opleiding kan een goede functie vervullen op de boekhouding maar behalve kennis en vaardigheid is daar wellicht ook de eigenschap accuratesse en nauwkeurigheid nodig.

  • Zelfinzicht vergroten

    Kwaliteiten ontwikkelen begint met bewust-wording. De eigenschappenanalyse van De Steven kan jou helpen om de eigen kwaliteiten nader te ontdekken en vooral te ontdekken wat voor type mens je bent. Zie ook: voorbeelden kwaliteiten.

voorbeeld kernkwaliteiten

Voorbeelden van kwaliteiten

Onderstaand tref je ca. 80 voorbeelden van uitgewerkte kwaliteiten.

Valkuilen of zwakke punten?

Waar jouw kracht ligt daar ligt ook jouw zwakte. Wanneer je jouw kwaliteit overmatig benadrukt of inzet dan is het geen kwaliteit meer. Vaak wordt het dan een valkuil genoemd of wordt het als zwak punt ervaren. Het verschil tussen de kwaliteit en de valkuil heeft eigenlijk altijd met grenzen te maken. In een persoonlijk ontwikkeltraject kunnen onze coaches samen met jou aan de slag om te ontdekken waar die grenzen liggen. Voorbeelden:

  • wanneer je behulpzaam bent zit je in jouw kracht maar wanneer je over-behulpzaam bent ga je over eigen grenzen heen en vaak ook nog over de grens van de ander
  • wanneer je van opschieten en doorpakken houdt, wordt dat alom gewaardeerd. zodra je gaat drammen wordt het door anderen als vervelend ervaren.
  • wanneer je direct in de communicatie bent is dat duidelijk en fijn. wanneer je ‘te direct’ wordt, ervaren anderen dat als vervelend, confronterend of bot.
  • wanneer je betrokken bent is dat fijn maar wanneer je overbetrokken bent is dat niet meer positief.

Lees meer over: valkuilen

Gedragskwadranten en kernkwaliteiten: wat is het verschil?

Wanneer deelnemers onze eigenschappenanalyse invullen horen we regelmatig de reactie: ‘ja in de ene situatie ben ik anders dan de andere’  of  ‘thuis reageer ik anders op situaties dan in mijn werk’.  Welnu, dat heeft niets met jouw kernkwaliteiten te maken. Wij noemen dat gedragskwadranten.  Kenmerk van een kernkwaliteit is namelijk dat die niet situationeel gebonden is. Het komt van binnenuit, jouw natuur is zo. Een gedragskwadrant is (net als een vaardigheid) aangeleerd gedrag. Iemand die niet besluitvaardig is, kan er zich toe aanzetten, kan zicht trainen om eerder tot beslissingen te komen. Training zal ongetwijfeld helpen maar van binnenuit, van nature is en wordt de persoon in kwestie niet besluitvaardig. Dat is ook het grote verschil tussen kernkwaliteiten en competenties.

Leerdoelen

Leerdoelen kun je destilleren uit de valkuilen of zwakke punten waarover je beschikt. Echter: concentreer je niet op jouw zwakke punten maar ontwikkel jouw sterke punten. Juist daardoor vind je balans en kom je in jouw kracht. We hebben tal van leerdoelen voor je uitgewerkt die een relatie met jouw valkuil hebben. Je kunt ze vinden bij leerdoelen persoonlijke effectiviteit.

Irritiaties en irritatiezone

Irritatie en frustratie

Irritaties wijzen op negatieve gevoelens. Echter: negatieve gevoelens wijzen jou de weg en vertellen heel veel over jouw persoonlijke behoeften. Ook is er een verband tussen jouw irritatiezone en jouw kwaliteiten.

Een leerpunt voor veel mensen is dat irritaties het tegenovergestelde laten zien van hun persoonlijke eigenschappen. Zo zal een resolute persoonlijkheid zich snel ergeren wanneer er gebrek aan besluitvaardigheid is of wanneer er voortdurend getalmd en getreuzeld wordt.

Allergiegedrag

Soms vertonen mensen gedrag waar ze zelf een hekel aan hebben. We noemen dat allergiegedrag.  Het ontstaat veelal wanneer men emotioneel overladen is. Iemand die structureel over eigen grenzen is heengegaan, trekt het op een bepaald moment niet meer. Een natuurlijke reactie is om jezelf te wapenen door je af te schermen van de omgeving. En zo kan het gebeuren dat een warm, hartelijk, betrokken mens overkomt als koel, kil en onverschillig.

Overigens kost dit gedrag veel energie. Immers je vertoont gedrag wat niet bij je past. Het levert tal van negatieve gevoelens op. Mensen zijn op zo'n moment teleurgesteld, boos, geïrriteerd, men voelt zich onbegrepen, negatief, eenzaam en alleen. Wanneer iemand zich bedreigd voelt in zijn behoeften (hij voelt zich onbegrepen, niet gewaardeerd, afgewezen, aan de kant gezet, niet gehoord, onterecht bekritiseerd  etc. etc.), zal snel in valkuil- of gedrag vanuit de eigen irritatiezone kunnen vervallen.

Gevoelens van irritatie

Zelfvertrouwen ontwikkelen

Hoe meer je handelt vanuit jouw kwaliteiten, hoe zekerder je je voelt, hoe overtuigender je overkomt en hoe meer zelfvertrouwen je zult ontwikkelen. Toch is er moed voor nodig om te laten zien over welke kwaliteiten je beschikt. Wanneer de omgeving niet veilig genoeg is, zullen mensen zich anders voor doen dan ze zijn. Dat komt niet omdat ze onoprecht zijn maar dat ontstaat uit zelfbescherming. Men doet als het ware een masker op om te voorkomen dat men gekwetst wordt.

Een negatieve ervaring kan ervoor zorgen dat een kwaliteit in de koelkast verdwijnt. Stel dat je spontaniteit meerdere malen afgewezen wordt! Je weet dan dat je beter niet (meer) spontaan kunt zijn. De kwaliteiten spontaniteit verhuist naar de koelkast en wordt niet meer gebruikt. Mensen die ‘niet lekker in hun vel zitten’ of ‘onvoldoende functioneren’ hebben vaak een aantal kwaliteiten bevroren of in de koelkast gezet. Men kan de eigen kwaliteiten niet of onvoldoende kwijt. Men houdt zich bijvoorbeeld in ter wille van de omgeving. Hun leerdoel is om in de eigen kracht te komen.

Kernkwaliteiten en kernkwadranten in teamsKernkwaliteiten in teams

Kernkwaliteiten in teams zeggen alles over onderlinge samenwerking en onderlinge communicatie (zie ook: kwaliteiten ontwikkelen team). De kunst is om elkaars kwaliteiten te benutten en in te zetten. Uiteraard moet je dan eerst zicht hebben op jouw eigen kernkwaliteiten en valkuilen. Tweede fase is dat je de kwaliteiten bij jouw collega's ontdekt en herkent.

  • wat zijn de kwaliteiten van de individuele teamleden?
  • wat zijn de valkuilen van de individuele teamleden?
  • wat zijn de kwaliteiten van het team als geheel?
  • wat zijn de valkuilen van het team als geheel?

Het kernkwadrant

Het kernkwadrant is ontwikkeld door Daniel Ofman en is een gedeponeerd handelskeurmerk.  Meer weten over het kernkwadrant? Bekijk de website van Core Quality.

Training kernkwaliteiten voor teams

Kernkwaliteiten training in team

De training kwaliteiten in balans verzorgen wij voor teams. Aan de hand van een gerichte teamanalyse gaan wij tijdens een 1 daagse training aan de slag met de kwaliteiten binnen jouw team. Je leert om elkaar beter te leren benutten.

  • Voor wie?

    De training is bestemd voor teams die:

    • zich willen door ontwikkelen
    • meer van elkaars kwaliteiten gebruik willen maken
    • elkaars valkuilen willen vermijden
    • de communicatie willen verbeteren
    • effectiever willen verwerken
    • onderlinge teamrollen willen benoemen
  • Waar?

    De training kunnen wij uitvoeren op onze vestigingen te Amersfoort of Hoogeveen maar ook voeren wij de training incompany uit op jullie locatie.

  • Inhoud

    We starten met een individuele analyse middels onze online test gericht  om inzicht te krijgen over welke kwaliteiten ieder teamlid nu precies beschikt.

    • waar ligt de kracht van de individuele teamleden en waar liggen de valkuilen?
    • waar ligt de kracht van het team (gezamenlijk) en waar liggen de valkuilen van het team?
    • worden de teamleden op de juiste taken en onderdelen ingezet?

    Daarna werken we aan het ontdekken van elkaars kwaliteiten middels een interactief programma.

  • Duur

    De training duurt 1 dag en begint om 9.30 uur in de ochtend en eindigt om 16.00.

  • Kosten

    Op aanvraag.

Webinar over kwaliteiten

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. Je  kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Individuele training: spelen vanuit eigen kwaliteiten

Training kernkwaliteiten individueel

Wil je een individuele training volgen gericht op het ontdekken en inzetten van jouw kwaliteiten? Dat kan! In een kort en krachtig traject kunnen wij jou helpen om jouw talenten optimaal te leren kennen en te benutten.

  • Doelstelling

    Je krijgt inzicht in jouw kwaliteiten, valkuilen en leerdoelen en je leert om te handelen vanuit jouw kwaliteiten.

  • Duur

    De training bestaat uit 5 individuele sessies van 1,5 uur. De sessies vinden doorgaans om de veertien dagen plaats en duren 1,5 uur.

  • Locatie

    Je kunt de training volgen te Amersfoort of Hoogeveen. Eventueel ook incompany op jouw locatie. Ook is het mogelijk om de training online te volgen.  

  • Inhoud

    Sessie 1:  Tijdens de eerste sessie besteden we aandacht aan jouw kwaliteiten maar we bepalen ook samen met jou de doelstellingen van jouw individuele training. We maken een analyse waarbij we onze uitgebreide test inzetten. Maar daarnaast is het gesprek over de uitkomsten van de test net zo belangrijk. We brengen jouw sterke en zwakke punten in kaart.

    Sessie 2-5:  Vervolgens gaan we samen kijken naar onderwerpen als:

    • presentatie van jezelf
    • jezelf profileren
    • hoe verkoop jij jezelf
    • jouw communicatiestijl
    • jouw persoonlijke kracht ontwikkelen
    • jouw kwaliteiten in het perspectief van jouw opleiding en baan
    • de combinatie vaardigheid en kwaliteiten
  • Meer informatie?

    Wil je meer informatie? Bel ons meteen!

Online training: Omgaan met stress en verandering in onzekere tijden

Webinar terugkijken?

Inschrijven?

Jouw leerdoelen staat centraal!

Wij combineren meerdere leerdoelen tot één training. Het voorkomt dat je 25 trainingen moet volgen en het bespaart je dus gewoon tijd en geld. Bovendien is het rendement van de training veel hoger omdat de training op jouw is afgestemd. Moeten we je helpen bij het formuleren van leerdoelen? Bel dan met onze trainingsadviseur.

 

Online training: zelfvertrouwen, zelfbeeld, zelfverzekerd, zelfaanvaarding, zelfwaardering en zelfrespect, zelfbewust

Inschrijven?