Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ad hoc: kwaliteit of valkuil?

Ad hoc is dat nu een kwaliteit of valkuil? In Nederland wordt het doorgaans negatief uitgelegd, merk ik. Wie teveel ad hoc beslissingen neemt, wordt getypeerd als een persoon die impulsief van het ene naar het andere vliegt. Maar is dat een terechte omschrijving?

Betekenis

Ad hoc komt van het Latijnse woord ‘ad hoc’. Het betekent: op deze plek of op deze plaats. Je kunt ook zeggen: in deze situatie. Wie ad hoc een beslissing neemt, neemt dus een beslissing in het moment, gericht op deze situatie.
Best wel knap eigenlijk. Er doet zich een situatie voor, waar een beslissing, keuze of oordeel wordt gevraagd. En op dat moment neem jij ad hoc een beslissing die:

  • Afwijkend kan zijn van het algemene beleid omdat je vindt dat de situatie daarom vraagt
  • Incidenteel van kracht is vanuit motieven die op die plaats geldend zijn
  • Afwijkend is van de algehele norm
  • Niet past in een breder verband bij normale beslissingen die je neemt
  • Niet voldoet aan de algemene regel en enkel voldoet aan dit specifieke geval

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen. Wat voor eigens heb jij in de schappen staan?

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Kwaliteit of valkuil?

Zoals ik het hierboven omschrijf, is ad hoc een kwaliteit. Je komt in een situatie of er doet zich een situatie voor waarbij de algemeen geldende regels of norm niet voldoen. Oftewel: het algemeen gestelde beleid voorziet niet in een oplossing in deze situatie. Wat is dan de kwaliteit?

  • Jij hebt de durf om af te wijken van algemeen geldende regels omdat je weet dat ze niet voorzien in deze situatie
  • Jij ziet in dat er toch een oplossing moet komen en je handelt ernaar
  • Je kunt improviseren en out-of-the box denken
  • Je neemt je verantwoordelijkheid en je doet wat er verwacht wordt van jou in deze situatie

Wat is dan de kritiek?

Vooropgesteld: mensen die het algemeen geldende beleid als heiligdom beschouwen, hebben al snel kritiek op welke afwijkende oplossing dan ook. Algemeen beleid wordt dan een schuilmuur waar men zich achter kan verstoppen.
Kritiek zal ontstaan wanneer je teveel ad hoc oplost. En ik ben voorzichtig in de verwoording want er kan van alles aan de hand zijn wanneer zich dit voordoet.

Een voorbeeld is wanneer het algemene beleid, de algemene regels, de gestelde norm niet voorziet in de praktijksituaties die zich voordoen. Dan is er wel beleid ontwikkeld, maar dat beleid voldoet niet in de praktijk. Er is wel een muziekstuk gecomponeerd maar het orkest geeft al na een paar maten aan dat het niet gespeeld kan worden. Mocht dat zo zijn, dan moet je als organisatie ingrijpen. Beleid herzien en ontwikkelen maar dan niet vanachter het bureau maar met de laarzen aan in de klei.

Een andere situatie is dat je teveel ad hoc reageert op situaties omdat er (te) weinig beleid is en omdat er te weinig algemene regels zijn. Dat betekent dat je iedere keer van alles ter plekke moet bedenken en oplossen.
Een derde situatie is dat er wel degelijk beleid is maar dat jij toch vaak buiten de algemene gang van zaken handelt, terwijl dat niet nodig is. Dan ga je niet goed om met de situatie en moet jij je beter schikken in de gangbare organisatieregels.

Te veel ad hoc is de valkuil

Te veel ad hoc is dus een valkuil. Kenmerkend is dat je dan elke situatie als een incidenteel geval benadert. Of dat je afwijkingen en incidentele situaties tot algemeen gangbaar beleid verheft.
In feite laat je je dan leiden door impulsiviteit en is systematisch benaderen van vraagstukken een issue geworden.

Geen statisch begrip

Organisaties groeien en ontwikkelen zich. Groei kan zich aandienen in volume als omzet of aantal medewerkers. Belangrijk is dat beleid, regels en visie ook meegroeit. Het moet aansluiten bij de behoefte van jouw organisatie.
En nu de clou: wanneer je te veel ad hoc moet oplossen, duidt dat op de behoefte aan passende regelgeving.

Leerdoel

Het leerdoel is proactief handelen en vanuit visie, doelstellingen en beleid te werken.

Allergie

Wanneer je ad hoc sterk bent ontwikkeld, heb je een hekel aan dogmatische benaderingen, bureaucratie en starheid.

Training kwaliteiten

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Wat is talent?

De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling.

We zetten dit in bij o.a.

  • talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
  • binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.

Wat is talent?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

aanbieding jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbiedingen t/m 28 oktober 2025

Bekijk de aanbiedingen

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.