Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Diplomatiek: kwaliteit of negatieve eigenschap?

Ben je diplomatiek? Of zeggen anderen dat jij diplomatiek bent? En is het een positieve eigenschap? Of ervaar je het als negatief? In dit artikel leg ik uit wat diplomatiek is. En ook wat de valkuil is die erbij hoort.

Kwaliteit

Vooropgesteld: diplomatiek is een kwaliteit. Het is dus een positieve eigenschap, ook al wordt het soms anders gezien. Daar kom ik in dit artikel nog op terug. Kenmerken van diplomatiek?

  • je zult een ander niet snel irriteren
  • je kunt belangen van meerdere partijen behartigen
  • je kunt controversiële punten bespreken zonder dat je anderen pijn doet en zonder dat je anderen op de tenen gaat staan
  • je kunt overstijgend met meerdere partijen praten over uiteenlopende standpunten, belangen of behoeften
  • je bent behoedzaam en voorzichtig en je drijft het niet snel op de spits
  • je bent weloverwogen wanneer je een standpunt inneemt
  • je weet instemming te verkrijgen bij bepaalde plannen of ideeën
  • je kunt argumenten op een gevarieerde manier aandragen en je weet te timen omtrent het moment waarop jij jouw standpunt inbrengt
  • je kunt anderen maar ook sfeer en stemming heel goed aanvoelen en je stemt je handelen daarop af.

Diplomatiek

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Diplomatiek communiceren

Wanneer je diplomatiek bent of anders gezegd: wanneer diplomatiek een eigenschap is die bij jou past dan kun jij waarschijnlijk ook tactvol communiceren. Tactvol communiceren heeft te maken met de eigenschap waarover jij beschikt en met vaardigheden die je hebt ontwikkeld.

Negatief label


Vaak wordt diplomatie in de samenleving als negatief gezien. Mensen ervaren het soms als gewiekst, gemeen, omzichtig of niet ronduit. Een diplomatiek antwoord wordt gezien als een antwoord dat niet oprecht is of waar men om de hete brij heen draait en dus een ontwijkend antwoord geeft. En dat is nu precies wat ik de valkuil noem van diplomatie.

Valkuil

Wanneer diplomatie doorslaat naar onecht of onoprechtheid dan zit je in de valkuil van de kwaliteit diplomatiek. Er zijn meerdere valkuilen die bij de kwaliteit diplomatie te duiden zijn zoals:

  • de kool en de geit willen sparen
  • oneerlijk of onoprecht
  • niet to the point komen
  • ontwijkend of vermijdend
  • gemeen of sluw
  • koel en afstandelijk
  • gereserveerd of terughoudend
  • wollig of indirect taalgebruik

Leerdoel

Wil je de valkuil vermijden? Dan is jouw leerdoel om wel diplomatiek te zijn maar vooral te blijven zeggen wat je bedoelt. Directheid is jouw uitdaging. Zeg het met wijsheid, voorzichtigheid en tact maar blijf zeggen wat je bedoelt en zorg dat jouw bedoeling wordt begrepen en helder overkomt bij de ander. Leerdoelen:

  • Bondigheid
  • Kernachtig communiceren

Diplomatie kan overigens ook een leerdoel zijn, wanneer je niet over deze eigenschap beschikt maar wanneer je juist directief bent. De valkuil is dan dat je té confronterend bent en dat kun je leren vermijden op de leerschool van de diplomatie.

Het tegenovergestelde

Wanneer je diplomatiek bent, kun jij je snel ergeren aan mensen die:

  • Te direct zijn in de communicatie
  • Erg stellig overkomen
  • Het snel op de spits drijven

Training kwaliteiten

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Wat is talent?

De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.

  • talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
  • binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.

Wat is talent?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Kirsten Greaves-Lord

Je kunt de volgende 7 podcast's terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind
  • Podcast 7: slim en gevoelig

Podcast beluisteren of bekijken?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.