Ben je kritisch?
Heb jij een kritische geest? Ben je kritisch? Weet je dat dit een kernkwaliteit is of een persoonskenmerk. In dit artikel leg ik uit wat de kracht en de valkuil van kritisch is.
Wat betekent het?
Wanneer je kritisch bent, beschik je over de volgende kenmerken:
- Je beschikt over onderscheidend vermogen en je kunt je redelijk snel een oordeel vormen over iets
- Je bent geneigd om zaken en situaties te beoordelen of te keuren
- Je bent scherpzinnig en je ziet snel een oneffenheid, fout of misstand
- Wanneer je een aankoop doet, kijk je kritisch naar de voorwaarden
- Soms ben je scherp en wellicht zelfs vlijmscherp in jouw kritische uitingen naar buiten
- Je ziet snel hiaten in een plan, boek of beleidsstuk en je kunt snel duiden waar het rammelt qua inhoud
- Je voelt je onafhankelijk van het oordeel van anderen
- Je bekijkt iets grondig
- Mensen ervaren jou wel eens als lastig, moeilijk of problematisch
- Je bent niet vatbaar voor mooie praatjes, je kijkt of het ook klopt wat er gezegd wordt
- Je kunt met aandacht een rapport lezen en je ziet al snel verbeterpunten
- Je legt de vinger snel op de zere plek
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Een gewilde kwaliteit
Wanneer je kritisch meedenkt, kun je een belangrijke plaats vervullen binnen organisaties. Tenminste als men open staat voor verbetering en verandering. Want er is wel een kleine leeuwenkuil. Organisaties vragen soms om kritisch meedenken maar dan moet je wel die dingen aanroeren die ze graag horen. Kijk daar hoor je niet.
Jij hoort niet bij de bakker van zoete koekjes want je slikt niet alles voor zoete koek. Jij hoort in een organisatie waar discussie mag plaatsvinden en zelfs op prijs wordt gesteld. Jij hoort in een bedrijf thuis waar je het ook wel een keer vlijmscherp mag zeggen, mits dat geen consequenties heeft voor de onderlinge verhoudingen. Daar zitten ze op jou te wachten. Omdat je organisaties kunt bewaren voor platgetreden paden en omdat je organisaties kunt verhoeden om doldwaze wegen in te slaan.
Valkuil
Jouw valkuil is dat je over-kritisch wordt of veroordelend. Dat je met jouw scherpe pen of tong de vloer aanveegt met jouw mening en zienswijze. Jouw valkuil kan zijn dat je pietluttig wordt, op alle slakken zout legt, spijkers op laag water zoekt, gaat muggenziften of dat je negatief kritisch wordt. Dan werkt het in jouw nadeel en dat wordt door anderen vaak als negatief ervaren. Een andere valkuil is: je hebt overal commentaar op.
Kritiek geven en ontvangen
Een leerdoel kan zijn om kritiek op de juiste wijze te geven. Hoe breng je de boodschap? Hoe neem je de ander mee? Hoe zorg je ervoor dat je duidelijk bent op inhoud maar zacht op de relatie?
Een ander vraagje: kun je zelf goed kritiek ontvangen? Ik merk nog wel eens dat criticasters het zelf vaak moeilijk vinden om kritiek te ontvangen en dat ze soms bijzonder snel op hun teentjes getrapt zijn.
Irritatiezone
Mensen die alles klakkeloos aannemen, met alle winden meewaaien, mening loos zijn kunnen jou irriteren. Je houdt niet van naïviteit of slaafsheid.
Training kwaliteiten
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?
Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Wat is talent?
De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.
- talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
- binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.