Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Persoonlijke leerdoelen en ontwikkeldoelen

Persoonlijke ontwikkeldoelen voor de training, cursus of coaching zijn van groot belang. Waarom? De juiste leerdoelen dragen bij aan het welslagen van de training of coaching.

Training, coaching of cursus gericht op persoonlijke ontwikkeling

Voorafgaand aan de training moet de doelstelling helder zijn. Waarom?

  • je kunt zeer gericht aan de slag
  • je kunt in kortere tijd een hoger rendement behalen en je bespaart tijd en geld
  • bij de evaluatie weten we ook wat we gaan evalueren
  • er is geen vrijblijvendheid maar een zeer gerichte aanpak
  • jouw leerdoelen nemen wij als uitgangspunt voor de training
  • je kunt jouw doelstellingen combineren tot 1 training: waarom zou je dan 35 verschillende trainingen volgen terwijl het niet nodig is?

Leerdoelen persoonlijke ontwikkeling

Gratis webinar over persoonlijke leerdoelen

Webinar leerdoelen persoonlijk

Meer informatie

Je kunt de webinar of online training over persoonlijke leerdoelen terugkijken. Het doel van deze webinar is om je te helpen bij de formulering van jouw leerdoel.

Deze webinar gaat o.a. in op vragen als:

  • Hoe kom je tot persoonlijke leerdoelen?
  • Hoe realiseer je deze leerdoelen?
  • Moet je leerdoelen SMART maken en hoe gaat dat dan?
  • Doelen stellen voor de training of voor het coachingstraject
  • Evalueren van de training lukt alleen als er heldere doelen zijn!

Bekijk de inhoud van deze webinar of schrijf je in!

Honderden voorbeelden van uitgewerkte leerdoelen

Onderstaand tref je per training een aantal uitgewerkte leerdoelen:

Overzicht alle leerdoelen

Wil je een overzicht van alle leerdoelen die wij voor jou uitgewerkt hebben bijvoorbeeld voor teams, leidinggevenden of organisaties?

Overzicht alle leerdoelen

Verwante informatie

Overzicht training & coaching

Je treft hier het overzicht van alle trainingen die wij op het terrein van persoonlijke ontwikkeling of persoonlijke vaardigheden verzorgen.

Training Persoonlijke Ontwikkeling

 Voorbeeld van een leerdoel!

Een persoonlijk leerdoel stellen is een kunst. Dat gaat ook vaak mis! We noemen graag een voorbeeld van wat er mis kan gaan bij het stellen van leerdoelen.

Gedrag wat je ziet is niet het ontwikkeldoel

Een eerste fout is: gedrag wat je ziet als ontwikkeldoel nemen. Dat gebeurt regelmatig. Deelnemers benoemen hun leerdoelen zoals:

  • ik ben soms te direct in mijn communicatie en ik moet tactvoller communiceren
  • ik ben soms een drammer en ik moet meer geduld ontwikkelen
  • ik ben soms passief en moet meer initiatief ontplooien

In alle drie voorbeelden wordt het gedrag wat zichtbaar is als uitgangspunt genomen. Dat is onjuist.

Leerdoelen onder water

Hoe moet het dan?

Het geheim van de smid ligt bij het woord ‘soms’. Soms ben ik te direct in mijn communicatie. Wanneer is jouw soms?

  • wanneer ik mij onder druk gezet voelt, zegt de ene deelnemer
  • wanneer mijn verwachtingen niet uitkomen, zegt de ander
  • wanneer ik mij persoonlijk aangevallen voel, zegt een derde

Zie je dat het maatwerk is? Het werkelijke leerdoel is voor de één dus omgaan met druk terwijl dat voor de ander omgaan met verwachtingen is. Wanneer dit specifiek benoemd is (wanneer ontstaat mijn soms) en de bewustwording is volop aanwezig, dan kan er progressie ontstaan.

Contact met De Steven training & coaching

Adviesgesprek?

Heb je vragen? Leg gerust jouw verhaal aan ons voor. Wij kunnen je al snel een training aanbieden waar jouw wensen in verwerkt zijn. In eerste instantie kun je bellen met ons bedrijfsbureau. Maar het is ook mogelijk om een vrijblijvend adviesgesprek met onze trainers / coaches te plannen. Dat kan op onze locaties te Hoogeveen of Amersfoort maar natuurlijk ook online.

Contact

SMART doelen

Een tweede fout is: we moeten persoonlijke leerdoelen SMART maken. Dat gaat niet lukken! SMART is een prima hulpmiddel en dat kan ook een klein beetje helpen bij het verfijnen van persoonlijke leerdoelen. Maar er zijn andere methoden die je beter helpen om persoonlijke doelen te stellen en te halen. Gedrag is nu eenmaal moeilijk meetbaar te maken en zoals in het voorbeeld hierboven spreken we ook nog over gedrag wat niet zichtbaar is. We kunnen moeilijk zeggen: nu is de deelnemer 4% minder vaak direct in zijn communicatie dan vroeger het geval was. Lees ons artikel over SMART doelen.

Overzicht alle leerdoelen

  Overzicht alle leerdoelen

Leerdoel voor training of coaching


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.