Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Kernkwaliteiten en kwaliteiten: wat is het verschil?

Kernkwaliteiten of kwaliteiten: zit er eigenlijk verschil in? Wanneer we spreken over iemands kwaliteiten dan spreken we over zijn/haar sterke punten. Dat kunnen tal van kwaliteiten zijn. U kunt bijvoorbeeld beschikken over technische kwaliteiten of over didactische kwaliteiten.

Typerend

Wanneer het gaat over kernkwaliteiten dan spreken we over kwaliteiten die de persoon in kwestie het meest typeren. In feite zijn het persoonskenmerken of karaktereigenschappen.

Op deze website treft u meer dan 80 uitgewerkte voorbeelden van karaktereigenschappen of persoonskenmerken.

Voorbeelden kernkwaliteiten

Voorbeelden van kwaliteiten

Onderstaand treft u ca. 80 voorbeelden van uitgewerkte kwaliteiten.

Wat zijn kernkwaliteiten?

KernkwaliteitenKwaliteiten kunnen we ook vertalen als sterke punten of zaken waar u goed in bent. In principe zijn kwaliteiten onder te verdelen in tal van soorten. Wanneer we spreken over kernkwaliteiten dan gaat het over kwaliteiten die het meest  ‘eigene’ laten zien van wat we in huis hebben. We hebben ze meegekregen bij de geboorte. Daarom noemen we het ook eigen-aardigheden of eigenschappen. Onze set van kwaliteiten is uniek.

  • Vaardigheden

    Een vaardigheid is wat anders dan een kwaliteit. Vaardigheden kunt u aanleren, over kwaliteiten (kernkwaliteiten) beschikt u. Altijd is er een verbinding tussen vaardigheden en kwaliteiten te vinden. Iemand die over de kernkwaliteit inlevingsvermogen beschikt, kan zijn/haar luistervaardigheden verder ontwikkelen. Wanneer u beschikt over de kwaliteit daadkracht dan kunt u uw besluitvaardigheid verder ontwikkelen.

  • Inzicht in sterke punten

    Vaak hebben mensen onvoldoende inzicht in hun eigen kwaliteiten. Ze zijn zich onvoldoende bewust over kwaliteiten ze beschikken maar ze hebben ook te weinig zelfinzicht wanneer het over eigen zwakke punten gaat. Doorgaans beschikken mensen over meer kwaliteiten dan ze zelf denken. Ook maatschappelijk wordt er vaker naar kennis en diploma’s gekeken dan naar de kwaliteiten waarover iemand beschikt terwijl het beschikken over de juiste kwaliteiten de basis is voor de functiematch. Iemand met een administratieve opleiding kan een goede functie vervullen op de boekhouding maar behalve kennis en vaardigheid is daar wellicht ook de eigenschap accuratesse en nauwkeurigheid nodig.

  • Uw zelfinzicht vergroten

    Kwaliteiten ontwikkelen begint met bewust-wording. De eigenschappenanalyse van De Steven kan u helpen om uw kwaliteiten nader te ontdekken en vooral te ontdekken wat voor type mens u bent. Zie ook: voorbeelden kwaliteiten.

Doe de test!

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen. Of maak gratis de beknopte test.

Uitgebreide test

Webinar over kwaliteiten

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Valkuilen of zwakke punten?

Waar uw kracht ligt daar ligt ook uw zwakte. Wanneer u uw kwaliteit overmatig benadrukt of inzet dan is het geen kwaliteit meer. Vaak wordt het dan een valkuil genoemd of wordt het als zwak punt ervaren. De grens tussen de kwaliteit en de valkuil heeft eigenlijk altijd met grenzen te maken. In een persoonlijk ontwikkeltraject kunnen onze coaches samen met u aan de slag om te ontdekken waar die grenzen liggen. Voorbeelden:

  • Wanneer u behulpzaam bent zit u in uw kracht maar wanneer u over-behulpzaam bent gaat u over eigen grenzen heen en vaak ook nog over de grens van de ander
  • Wanneer u van opschieten en doorpakken houdt, wordt dat alom gewaardeerd. Zodra u gaat drammen wordt het door anderen als vervelend ervaren.

Lees meer over: valkuilen

Gedragskwadranten en kernkwaliteiten: wat is het verschil?

Wanneer deelnemers onze eigenschappenanalyse invullen horen we regelmatig de reactie: ‘ja in de ene situatie ben ik anders dan de andere’  of  ‘thuis reageer ik anders op situaties dan in mijn werk’.  Welnu, dat heeft niets met uw kernkwaliteiten te maken. Wij noemen dat gedragskwadranten.  Kenmerk van een kernkwaliteit is namelijk dat die niet situationeel gebonden is. Het komt van binnenuit, uw natuur is zo. Een gedragskwadrant is (net als een vaardigheid) aangeleerd gedrag. Iemand die niet besluitvaardig is, kan er zich toe aanzetten, kan zicht trainen om eerder tot beslissingen te komen. Training zal ongetwijfeld helpen maar van binnenuit, van nature is en wordt de persoon in kwestie niet besluitvaardig. Dat is ook het grote verschil tussen kernkwaliteiten en competenties.

Leerdoelen

Leerdoelen kunt u destilleren uit de valkuilen of zwakke punten waarover u beschikt. Echter: concentreer u niet op uw zwakke punten maar ontwikkel uw sterke punten. Juist daardoor vindt u balans en komt u in uw kracht. We hebben tal van leerdoelen voor u uitgewerkt die een relatie met uw valkuil hebben. U kunt ze vinden bij leerdoelen persoonlijke effectiviteit.

Irritiaties en irritatiezone

Irritatie en frustratie

Irritaties wijzen op negatieve gevoelens. Echter: negatieve gevoelens wijzen u de weg en vertellen heel veel over uw persoonlijke behoeften. Ook is er een verband tussen uw irritatiezone en uw kwaliteiten.

Een leerpunt voor veel mensen is dat irritaties het tegenovergestelde laten zien van hun persoonlijke eigenschappen. Zo zal een resolute persoonlijkheid zich snel ergeren wanneer er gebrek aan besluitvaardigheid is of wanneer er voortdurend getalmd en getreuzeld wordt.

Allergiegedrag

Soms vertonen mensen gedrag waar ze zelf een hekel aan hebben. We noemen dat allergiegedrag.  Het ontstaat veelal wanneer men emotioneel overladen is. Iemand die structureel over eigen grenzen is heengegaan, trekt het op een bepaald moment niet meer. Een natuurlijke reactie is om jezelf te wapenen door je af te schermen van de omgeving. En zo kan het gebeuren dat een warm, hartelijk, betrokken mens overkomt als koel, kil en onverschillig.

Overigens kost dit gedrag veel energie. Immers je vertoont gedrag wat niet bij je past. Het levert tal van negatieve gevoelens op. Mensen zijn op zo'n moment teleurgesteld, boos, geïrriteerd, men voelt zich onbegrepen, negatief, eenzaam en alleen. Wanneer iemand zich bedreigd voelt in zijn behoeften (hij voelt zich onbegrepen, niet gewaardeerd, afgewezen, aan de kant gezet, niet gehoord, onterecht bekritiseerd  etc. etc.), zal snel in valkuil- of gedrag vanuit de eigen irritatiezone kunnen vervallen.

Gevoelens van irritatie

Zelfvertrouwen ontwikkelen

Hoe meer u handelt vanuit uw kwaliteiten, hoe zekerder u zich voelt, hoe overtuigender u overkomt en hoe meer zelfvertrouwen u zult ontwikkelen. Toch is er moed voor nodig om te laten zien over welke kwaliteiten u beschikt. Wanneer de omgeving niet veilig genoeg is, zullen mensen zich anders voor doen dan ze zijn. Dat komt niet omdat ze onoprecht zijn maar dat ontstaat uit zelfbescherming. Men doet als het ware een masker op om te voorkomen dat men gekwetst wordt.

Een negatieve ervaring kan ervoor zorgen dat een kwaliteit in de koelkast verdwijnt. Stel dat je spontaniteit meerdere malen afgewezen wordt? Je weet dan dat je beter niet (meer) spontaan kunt zijn. De kwaliteiten spontaniteit verhuist naar de koelkast en wordt niet meer gebruikt. Mensen die ‘niet lekker in hun vel zitten’ of ‘onvoldoende functioneren’ hebben vaak een aantal kwaliteiten bevroren of in de koelkast gezet. Men kan de eigen kwaliteiten niet of onvoldoende kwijt. Men houdt zich bijvoorbeeld in ter wille van de omgeving. Hun leerdoel is om in de eigen kracht te komen.

Kernkwaliteiten en kernkwadranten in teamsKernkwaliteiten in teams

Kernkwaliteiten in teams zeggen alles over onderlinge samenwerking en onderlinge communicatie (zie ook: kwaliteiten ontwikkelen team). De kunst is om elkaars kwaliteiten te benutten en in te zetten. Uiteraard moet u dan eerst zicht hebben op uw eigen kernkwaliteiten en valkuilen. Tweede fase is dat u de kwaliteiten bij uw collega's ontdekt en herkent.

  • Wat zijn de kwaliteiten van de individuele teamleden?
  • Wat zijn de valkuilen van de individuele teamleden?
  • Wat zijn de kwaliteiten van het team als geheel?
  • Wat zijn de valkuilen van het team als geheel?

Het kernkwadrant

Het kernkwadrant is ontwikkeld door Daniel Ofman en is een gedeponeerd handelskeurmerk.  Meer weten over het kernkwadrant? Bekijk de website van Core Quality.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit.

U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens