Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Voelen en gevoelens: wat voel jij eigenlijk?

hoe voel jij je?

Over gevoelens en voelen is veel te zeggen. Wat voel jij eigenlijk op dit moment? Voel je je goed? Of voel je je slecht? Voel je je gelukkig? Of voel je je blij?

Betekenis

Als ik over voelen praat kan ik het breed trekken.

  • Tasten: je kunt voelen en tasten. Je zet je zintuig om te tasten in en je voelt iets of iemand. Zo kun je ook iets of iemand betasten of bevoelen.
  • Voelen in de zin van ervaren. Je beseft en ervaart en doorleeft een moment of een gebeurtenis.
  • Je gevoelens ervaren in de zin dat jouw emoties en gevoelens door je lijf trekken.
  • Je medemens aanvoelen of invoelen of een bepaalde situatie die je aanvoelt of invoelt.

Verstand en gevoel

Jouw verstand redeneert (rede = verstand), argumenteert en onderbouwt. Stel je wilt een huis kopen en je staat voor de afweging: zal ik het doen of niet? Je maakt een rijtje met voor- en nadelen. Dat rijtje met voor- en nadelen is een verstandelijk lijstje (en verstandig dat je die maakt). Nu stap je het huis binnen waar je oog op viel en ineens weet je het: ‘hier wil ik niet wonen, veel te benauwd’. Dat is jouw gevoel, jouw intuïtie. Kun je ook onderbouwen waarom het huis je te benauwd is? Waarschijnlijk niet! Het is een gevoel.

Persoonlijk ontwikkeltraject

Een persoonlijk ontwikkeltraject kan je helpen om:

  • Eigen gevoelens te leren onderkennen en toe te staan
  • Gevoelens te leren uiten
  • Gevoelens te leren delen
  • Gevoelens van de ander te leren ontvangen
  • Gevoelens te leren inzetten als richtingaanwijzer naar jouw behoeften

Persoonlijke ontwikkeling heeft ten dele iets te maken met IQ en opleidingsniveau.  Wanneer je durft te luisteren naar je eigen gevoelens,  er niet aan voorbijgaat, gevoelens durft te bespreken en te uiten dan werk je ook aan jouw persoonlijke ontwikkeling.

Persoonlijk ontwikkeltraject

Verleerd om te voelen

Ik vind dat we een beetje verleerd zijn om te voelen. We rationaliseren en redeneren er lustig op los onder het mom ‘meten is weten’. In onze cultuur zit ook iets van ‘niet zeuren maar poetsen’ en ‘niet voelen maar aanpakken’. Althans zo ervaar ik dat. Dat is een hele persoonlijke mening dat weet ik. Maar in mijn coaching praktijk komt het alle weken voorbij:

  • Niet meer voelen en alleen maar in je hoofd leven (gevolg burn-out etc.)
  • Niet met eigen gevoelens kunnen omgaan: opkroppen en oppotten en als dat te lang duurt exploderen
  • De gevoelens van anderen niet kunnen ontvangen en al helemaal niet als er sprake is van negatieve gevoelens
  • Gevoelens niet kunnen delen (gevolg: niet overtuigend overkomen, geen contact maken met de ander etc.)
  • Intuïtie uitschakelen en alles maar beredeneren

Gedoofd gevoel

Natuurlijk kan je gevoel gedoofd zijn. Uitgeblust! Als jij iets ernstigs meegemaakt hebt in je leven dan kan dat! Ik noem dat: vechten, vluchten of bevriezen. Het voelt of je verkilt geraakt bent. Maar in feite is het een zelfbeschermingsmechanisme wat een rol speelt. Het bewaart je ervoor om de pijn te voelen die blijkbaar te heftig was toen voor jou.

Je goed voelen of je slecht voelen

Gevoelens geven richting aan jouw leven

Wanneer voel je je goed en wanneer voel je je slecht? Ik denk dat het te maken heeft met jouw behoeften. Gevoelens en emoties wijzen jou de weg in je leven en brengen je bij jouw behoeften en verlangens. Overigens ook bij jouw grenzen. Wanneer je je behoeften vervult krijg je positieve gevoelens. Wanneer je je behoeften niet of overmatig vervult, krijg je negatieve gevoelens en voel je je minder fijn.

Gevoelens hebben dus een functie. Zoals de maag, de lever en de nieren een functie hebben in het lichamelijk bestel, zo belangrijk zijn gevoelens in jouw leven. Je kunt er niet zonder.

Basis-emoties: de 4 B's

Vaak wordt gesproken over de basisemoties (de 4 B's)  zoals:

  • boosheid
  • bedroefd of verdriet
  • bang of angst
  • blij

Voorbeelden van negatieve gevoelens

We noemen hierna een hele serie van gevoelens die als negatief worden ervaren.

De rol bij conflicten

Gevoelens en emoties spelen een grote rol bij conflicten.

Gevoelens en emoties bij conflicten

Voorbeelden van postieve gevoelens

We noemen hierna een hele serie van gevoelens die als positief worden ervaren.

  • gesterkt
  • gestimuleerd
  • levendig
  • ontvankelijk
  • opgetogen
  • opgewekt
  • opluchting

Gevoelens delen

In communicatie is het delen van gevoelens zeer belangrijk. Dat doe je niet alleen met woorden.

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons of klik op onderstaande link.

Persoonlijk ontwikkeltraject

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens

Voelen en gevoelens

Velden met een * zijn verplicht.