Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Gevoelens van dankbaarheid: ben jij dankbaar?

Ben jij dankbaar? Voel jij je dankbaar omdat je iets hebt ontvangen of verkregen wat je niet als vanzelfsprekend ervaart? In dit artikel ga ik in op het gevoel van dankbaarheid en wat dit vertelt.

Dankbaar of dankjewel

Ik maak verschil tussen dankbaarheid en dankjewel. Dankjewel doet mij althans denken aan zo’n verplicht nummer wat ik vroeger leerde wanneer ik als kind een snoepje in de winkel kreeg. Mijn moeder zei dan: ‘je moet wel dankjewel zeggen’. En dat is nu het verschil met dankbaarheid. Bij dankbaarheid past allerminst het woord moeten.

Dankbaar en vanzelfsprekend passen niet bij elkaar

Een dankbaar gevoel past dus niet bij het woord dankjewel en ook niet bij het woord vanzelfsprekend. Integendeel. Wanneer je iets ontvangen hebt wat logisch of vanzelfsprekend is dan sta je snel in de stand van ‘automatische piloot’. Heb je iets ontvangen waar je zelfs het volste recht op hebt of waarbij je de ander in gebreke zou kunnen stellen wanneer je het niet ontvangt dan is er geen reden zozeer voor erkentelijkheid.

Dankbaarheid: voelt u zich dankbaar?

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wat is dankbaar?

Dankbaarheid is een positief gevoel. Je voelt je dankbaar omdat je iets ontvangt wat je niet had verwacht, wat niet vanzelfsprekend is, waarvoor je de ander bijzonder erkentelijk bent of waarvan je vindt dat het jou niet toekomt. Tenminste zo wordt het vaak uitgelegd. Maar ik ga graag verder de diepte in.

Diepe betekenis

Dankbaarheid omschrijf ik als een gemoedstoestand, een gevoel of een energetische toestand. In diepste essentie is dankbaarheid dat jij ervaart en voelt dat je ontvangt wat je nodig hebt. En dan spreek ik over de vervulling van jouw behoeften. Dat is wat jij en ik nodig hebben. Dankbaarheid gaat vooral over immateriële zaken. Dankbaarheid gaat over:

  • Wat je ontvangt en (in eerste instantie) niet over wat je verworven hebt
  • Gezondheid en niet over bezit
  • Eten en drinken wat je hebt en niet over geld
  • Vrijheid en vrede
  • Vrijheid van meningsuiting
  • Geborgenheid en veiligheid die je ervaart
  • Wie je mag ontvangen en ontmoeten in jouw kind of partner
  • Wat je mocht bereiken in dit leven

Wederkerige gevoelens

Wanneer je dankbaarheid ervaart en toont, krijg je vaak verbinding met andere mensen. Er ontstaat een soort van wederkerigheid. Wanneer je laat merken dat je waardeert wat anderen voor jou doen, dan voelt de ander erkenning en respect. Wederkerige blijheid ontstaat omdat jij deelt en toont hoe jij je voelt. Bovendien is dankbaarheid goed voor je zelfvertrouwen en een probaat middel tegen stress.

Behoeften

Dankbaarheid is dus een positief gevoel. Een blij gevoel dat direct met jouw behoeften te maken heeft. Wanneer jouw behoeften worden vervuld, ontstaan er positieve gevoelens. Mits je opmerkt uiteraard dat het niet vanzelfsprekend is dat jouw behoeften vervuld worden. Het vraagt dus wel om aandacht en opmerkzaamheid.

Schaars artikel

Ik denk weleens dat dankbaarheid een schaars artikel geworden is. Dat is mijn mening en ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht. Ik heb ook geen 1500 mensen onder de MRI-scan gehouden om hun gevoelens van dankbaarheid meetbaar of smart te maken. Maar ik weet wel dat dankbaarheid een aantal vijanden heeft zoals:

  • Het is nooit genoeg
  • Het is nooit goed genoeg
  • Het kan altijd meer
  • Het kan altijd beter
  • Het moet altijd verbeterd worden

Lees ook mijn artikel over ondankbaarheid.

Nog een kenmerk: hier en nu

Je kunt hier en nu dankbaar zijn. Dat is een kenmerk. Je kunt vooruitdenken, proactief zijn, scenario’s in je hoofd bedenken. Maar je kunt dankbaarheid niet programmeren. Dankbaarheid ervaar je in hoofd en hart op dat moment.


Dankbaarheid, vreugde, geluk
Doorstroomt me
Gaat dwars door me heen;
Ik wil ervan zingen.

Taal van gevoelens

De taal van gevoelens is soms een andere taal dan de taal van de verwoording en het woord. Ik krijg weleens de vraag: ‘ben je ook trots op jouw kinderen?’ En mijn antwoord is: ‘jawel, maar vooral dankbaar over wie zij zijn en wat ze voor mij betekenen’. Trots duidt bij mij veel meer op: wat je bereikt hebt of wat je verworven bent. Maar dat is mijn perceptie. Andere mensen ervaren dat anders.

Normatief

Tot slot: soms zijn mensen uiterst normatief. Dan wordt er gezegd: ‘jij zou ook weleens wat dankbaarder mogen zijn’. Of: ‘jij zou dankbaar moeten zijn’.  Zodra het moet is het een opgelegde vorm van dankbaarheid wat je op de toneelschool kunt leren naspelen maar wat niet oprecht is. Dus laat je niks wijsmaken. Je moet helemaal niets.

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.