Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Gevoelens van spanning en gespannenheid

Gevoelens van spanning en gespannenheid: voel je je gespannen? Heb je het gevoel dat je voortdurend onder spanning staat? Ervaar je druk? Leg je jezelf druk op? In dit artikel ga ik in op spanning, gezonde spanning, ongezonde spanning en spanningsklachten.

Definitie en betekenis

Is er een definitie te geven voor spanning of gespannenheid? Aan de hand van wat kenmerken kom doe ik een goede poging.

  • Het is een gemoedstoestand of gevoel waarbij je onrust ervaart
  • Het kan een voorgevoel zijn alsof er niets naars dreigt te gebeuren maar je kunt ook gespannen zijn voor de goede afloop
  • Het is een toestand waarbij je je alert voelt of waarbij je in opperste staat van waakzaamheid wordt gebracht

Spanning is gezond

Spanning is gezond en kan zelfs leuk zijn. We kijken bijvoorbeeld graag naar een film waar een bepaalde mate van spanning in zit. We zoeken het dus op. Wanneer de spanning stijgt, voelen we de adrenaline in ons lichaam ook stijgen. Maar dat ervaren we als prettig.

Nerveus

Spanning op  jouw werk kan ook leuk zijn. Bijvoorbeeld wanneer je van uitdaging in jouw functie houdt en je jezelf weer uitdagende doelen hebt gesteld. Je kunt je gespannen voelen omdat je het wel weer waar moet maken. Deze spanning hoeft niet vervelend te zijn.

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Stress en burn-out

Wil je meer weten over coaching gericht op vermindering van stress of begeleiding bij burn-out?

Stressmanagement

Spanning is normaal

Wanneer je je gespannen voelt voor een presentatie of een toespraak dan is dat een normale spanning. Een vorm van gezonde stress. Je moet blijkbaar presteren op een andere manier dan je gewend bent. Het gebeurt ook bij examens, sollicitatiegesprekken. Kortom: in alle situaties wanneer er iets uitzonderlijks van je wordt verwacht.

Verstoorde behoefte van rust

Spanning betekent in ieder geval dat jouw behoefte aan rust en ontspanning wordt verstoord.

En wil je er wat aan doen dan is het zaak om niet zozeer de spanningsklachten te bestrijden maar vooral te werken aan jouw behoeften.

Behoefte aan rust

Wanneer wordt het ongezond of vervelend?

Het wordt ongezond of vervelend wanneer je voortdurend onder spanning leeft. Je ervaart bij voortduur een bepaalde druk waar je maar niet vanaf kunt komen. In feite zijn er dan spanningsklachten. Je kunt minder verdragen of incasseren, je bent sneller prikkelbaar of geirriteerd of je hebt het gevoel dat het je over de schoenen loopt.

Hoe komt het?

Oorzaken zijn soms moeilijk aanwijsbaar maar ik noem er toch een paar:

  • Directe aanleiding

    Er kan een directe aanleiding zijn zoals:

    • Spanning in het team waar je werkt
    • Spanning of een arbeidsconflict tussen jou en de werkgever
    • Spanning in jouw relatie of thuis
  • Geen directe aanleiding

    Soms is er niet een directe aanleiding terwijl je er wel last van kunt hebben. Bijvoorbeeld;

    • Je legt jezelf voortdurend een bepaalde druk op
    • Je neemt werk mee naar huis en je kunt er maar niet los van komen
    • Je voelt je voor heel veel zaken verantwoordelijk (werk en/of privé)
    • Je legt de lat veel te hoog voor jezelf en hebt het gevoel dat je voortdurend moet presteren
    • Jouw functie past niet bij u: er wordt teveel van je gevraagd (let op: of er wordt te weinig van je gevraagd)

Spanningsklachten

Wanneer je voor een te lange periode onder spanning staat kan dat gevolgen hebben:

  • Er ontstaan structureel spanningsklachten
  • Jouw lichaam reageert erop: klamme handen, zweethanden, nekklachten, hoofdpijn, migraine, gevoelens van somberheid
  • De burn-out kan om de hoek komen kijken
  • Je kunt moeilijk in slaap komen of je wordt 's nachts steeds wakker
  • Je gaat piekeren

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: Hoe ga je met je tijd om?

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: hoe ga je met je tijd om?

Ebook time

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.