Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ben je snel beledigd?

Ben je snel beledigd of aangebrand? Dat betekent dat je snel op je teentjes getrapt bent, dat je iets persoonlijk opvat, dat je gepikeerd bent of geraakt. In dit artikel ga ik in op het ‘snel aangebrand zijn’.

Snel aangebrand: wat is dat?

Wanneer je snel aangebrand bent, hoeft een ander maar iets te zeggen en je voelt je verongelijkt, verontwaardigd, boos, gepikeerd, geërgerd en zo reageer je ook. Wellicht vat je het heel persoonlijk op wat de ander zegt. Of voel je je snel geraakt of gekwetst. Misschien bedoelt de ander niks bijzonders en heb jij toch de neiging om het als kritiek te ontvangen.
Vervelend hè? Het kan je soms uit de slaap houden. En iedereen riep al: ‘Joh, trek het je niet aan, maak je niet dik want dun is de mode’. Maar die truc hielp niet. Die had je zelf al verzonnen. Je hebt dus iets anders nodig.

Voel je je snel beledigd?

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Hoe kan dat toch?

Hoe kan het toch dat je zo snel geraakt bent of dat je je zo snel geraakt of gekwetst voelt? Ik kan het niet bekijken van deze afstand. Ik ken jou niet. Ik volsta met een paar zaken:

  • Voel jij je vaak minder dan anderen? Heb je wellicht zelfs een minderwaardigheidscomplex?
  • Voel jij je vaak niet gehoord of gezien?
  • Voel jij je niet begrepen?
  • Merk je dat mensen jou vaak op onterechte manier labelen?
  • Ben je vroeger geplaagd of zelfs gepest?
  • Had je weinig aansluiting thuis?

Energiebalans op orde?

Een heel ander verhaal is de energiebalans! Voel je je snel beledigd omdat je de energiebalans niet op orde hebt? Zit je er doorheen? Staan de lampjes op rood? Zit je tegen de burn-out aan? Kun je niet incasseren? Kan je niet meer relativeren?

Beledigd worden

Ik ga niet voorbij aan de realiteit. Soms kun je beledigd zijn. Soms kun je beledigd worden. Soms beledigen andere mensen jou echt. Dat kan! En dan mag je verontwaardigd zijn. Want wanneer je beledigd wordt, komen ze aan jouw waarde en waarden. Je wordt ontwaardigd en daarom mag je verontwaardigd zijn. Dit artikel gaat over een ander onderwerp. Namelijk dat je je heel snel beledigd voelt en wellicht dat je zelfs zaken soms zo persoonlijk opvat terwijl ze niet zo zijn bedoeld.

Hoe zit het bij jou?

Is het eigenwaarde of energiebalans? Wil je anders met kritiek leren omgaan? We zoeken het graag individueel met jou uit. Alleen dan is er kans van slagen!

Kort lontje

Wie snel is aangebrand, heeft in de communicatie doorgaans een kort lontje. Lees ook: primair reageren.

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.