Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Eigen gevoelens als negatief kwalificeren

Eigen gevoelens veroordelen, is iets wat je naar mijn mening behoorlijk in de weg kan staan. Waarom? Omdat je de boodschap achter dat gevoel dan precies gaat missen.

In dit artikel ga ik in op het negatief beoordelen van eigen gevoelens en met negatief bedoel ik dan kwalificaties als niet goed, kwaad of slecht.

De smoorpot

Eigen overtuigingen over jouw gevoelens kunnen ervoor zorgen dat je dus niet hoort wat jouw gevoel te zeggen heeft. Het zorgt ervoor dat je horende doof wordt, ziende blind en voelende gevoelsarm. Het zorgt ervoor dat je voorbijgaat aan jezelf.

Gevoelens negatief beoordelen

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Anderen doen het ook

Trouwens anderen doen het ook. Wat doen ze? Gevoelens negatief kwalificeren. Ik noem je een voorbeeld uit mijn eigen leven. Pas was ik geraakt, emotioneel en verdrietig. Nou is dat bij mij niet zo moeilijk, moet ik erbij zeggen, want ik ben snel geraakt, emotioneel of aangedaan. Mijn partner merkte op: ‘het gaat niet zo goed met jou hè?’. Dat is de negatieve kwalificatie.

Let op: niet goed en fout hebben een averechtse werking op de menselijke geest. Zodra je fout, kwaad of niet goed roept, gebeurt er iets tussen de oren. Je kwalificeert iets als negatief. Je wijst iets af en je stopt iets weg.

Ging het niet goed dan met mij? Ik ervaarde heel wat anders. Ik vond dat het met mij heel goed ging. Maar ik was in herinnering. En dat raakte mij. En de tranen waren niet gestold, ik was niet bitter of verbitterd, niet koud. Dus voor mij was het goed. Sterker nog: wanneer je aangeraakt bent, aangedaan, ontroerd of begaan, dan staan jouw gevoelens in de warme stand. Tranen hebben een functie. Tranen maken ons week. Bevroren tranen leiden tot verbittering, dat is vaak veel moeilijker qua ervaring.

Nare herinneringen

Een ander voorbeeld. Ik vertelde een kennis van me over het sterven en overlijden van mijn vader en moeder. Hij zei: ‘wat een nare herinneringen zijn dat hè?’. Kijk, die hoort ook in het rijtje van goed en kwaad. Ik maak het rijtje even af. Kwaad, fout, niet goed en naar of vervelend.
Weet je dat ik helemaal geen nare herinneringen heb aan het overlijden van mijn ouders? Terwijl het mij zeker raakt, pijn doet, emotioneert. Maar ik heb er juist een warm gevoel bij.

Een pestbui

Nog een voorbeeld. Iemand vertelde me onlangs dat ze in een pestbui zat. Hoort ook in het rijtje van goed en kwaad. Ze kwalificeerde dat ook als minder goed. Maar toen ze vertelde hoe dat kwam, ontstond bij mij een ander beeld. Haar vriendin, waar ze zich hartelijk en van harte mee verbonden weet, zit in een moeilijke situatie. En dat raakte haar. Haar innerlijk werd met ontferming bewogen, zouden ze in 1700 zeggen. Hoe mooi is dat? Mee-lijden in de zin van samen dragen van pijn en verdriet.

Gevoelens wijzen de weg

Gevoelens wijzen de weg. Mits je niet horende doof bent en ziende blind. Ik heb al bijna 100 gevoelens op de website beschreven. Ook negatieve gevoelens (die we zo duiden in onze taal). Maar ze zijn positief. Ze geven richting. Wil je wat voorbeelden?

  • Wanneer je je te dik voelt, wijst het erop dat je met je lichaam aan de slag moet
  • Wanneer je je lusteloos voelt, moet je met de energiebalans aan de slag
  • Wanneer je je afgewezen voelt, wordt er gereflecteerd op een onverwerkte kwetsuur
  • Wanneer je je stijf en stram voelt, daagt jouw lichaam je fysiek uit
  • Wanneer je tegenzin en weerzin voelt, wijst jou dat op een grens
  • Wanneer je jezelf iets verwijt, legt dat een verlangen bloot
  • Wanneer je je dom en onnozel voelt, is dat een weerspiegeling dat jij jouw eigenwaarde te veel laat afhangen van slimheid of intelligentie
  • Wanneer je je machteloos voelt, ben je waarschijnlijk met iets bezig wat buiten jou invloedsfeer ligt
  • Wanneer je verveling voelt, word je misschien onvoldoende uitgedaagd

Negatieve gevoelens: we willen er zo snel mogelijk vanaf

Het zit in onze cultuur qua normen en waarden dat we negatieve gevoelens snel wegdrukken. Je moet je goed voelen en fijn. Of nog beter gezegd: je moet je gaaf voelen. Als het kan altijd! En zo hebben we een theatervoorstelling van het leven gecreëerd die veraf staat van de werkelijkheid, of liever gezegd, de levenswerkelijkheid.

Dialoog aangaan met jouw gevoelens

Persoonlijke ontwikkeling is dat je oog krijgt voor eigen gevoelens. Dat je de dialoog aangaat met jouw eigen gevoelens. Dat betekent dat je ze niet wegdrukt, niet vermijdt, er niet tegen strijdt, maar dat je in gesprek gaat met jouw innerlijk.

Horende doof en ziende blind

Gehoord worden, begint met jezelf horen. Gezien worden, begint met jezelf zien. Jouw plek innemen begint met durven voelen en ervaren en dit op juiste waarde schatten. Jezelf niet zien en horen, betekent jezelf niet serieus nemen. Dat noem ik horende doof en ziende blind, maar ook niet gehoord en gezien worden door anderen.

Coaching

Weet je dat het voor veel mensen een leerdoel is om de eigen gevoelens te leren verstaan? Als je dat herkent: wij helpen jou er graag bij.

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Gratis webinar persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling is zoveel meer dan het volgen van een cursus of opleiding. Het is ook bewustwording van wie jij bent, wat bij je past, waar jouw kracht ligt en wat je juist niet moet doen. De webinar persoonlijke ontwikkeling kun je gratis terugkijken.

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Assertiviteit
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Leiderschap

Bekijk alle e-books

Webinars terugkijken?

Via de webshop kun je webinars terugkijken. Bekijk de volgende webinars:

  • Authentiek communiceren: hoe doe je dat?
  • Hoogbegaafdheid op de werkvloer
  • Zorg dat je loopbaan geen doodlopende weg wordt
  • Assertiever worden: hoe doe je dat?
  • Leerdoelen: hoe formuleer je die?
  • Kwaliteiten en persoonskenmerken
  • Is jouw kind hoogbegaafd?
  • Teamontwikkeling: van tobteam naar topteam
  • Verbetertraject bij disfunctioneren
  • Timemanagement
  • Delegeren en loslaten (voor leidinggevenden)
  • HSP en persoonlijk leiderschap
  • Functioneren en beoordelen (voor leidinggevenden)
  • Jezelf profileren: hoe doe je dat?
  • Omgaan met stress en verandering
  • 20xZ: zelfvertrouwen, je zelfverzekerd voelen, zelfaanvaarding

Bekijk alle webinars

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.