Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Je gekleineerd voelen

Kleineren of je gekleineerd voelen

Voel je je gekleineerd? Dat is een heel vervelend gevoel. Zullen we samen eens uitzoeken hoe dat gekomen is, wat voor gevoel dat is en wat je ermee moet doen?

Betekenis en definitie

Ik zal eerst eens proberen uit te leggen wat kleineren is. Ik doe het aan de hand van een aantal kenmerken. Wanneer je je gekleineerd voelt heb je het gevoel:

  • dat je niet gerekend wordt of dat je niet voor vol wordt aangezien
  • dat je er minder of niet toe doet
  • dat je minder waard bent dan een ander
  • dat je onderuitgehaald bent
  • dat men jou heeft vernederd
  • dat je niet gekend bent
  • dat je miskend wordt
  • dat je voor schut wordt gezet (voor gek gezet)

Iemand kleineren: wanneer gebeurt dat?

 Gekleineerd worden  heb ik gerubriceerd onder gevoelens van afwijzing. Maar: hoe kleineer je iemand? Goeie vraag wellicht. Of nog beter: wanneer voel je je gekleineerd?  Ik noem wat voorbeelden:

  • Wanneer je niet op waarde wordt geschat

    Wanneer je niet op waarde wordt geschat, of wanneer men aan jou voorbij gaat, is dat een vorm van kleineren. Bijvoorbeeld:

    • voorbijgaan of negeren (c.q. niet opmerken) van jouw deskundigheid of inzicht
    • gepasseerd worden
    • onterecht lager worden ingeschat qua niveau (soms op basis van kleding, afkomst, taalgebruik, dialect, godsdienst, geaardheid)
  • Vernederen

    Een ander voorbeeld van kleineren is: onderuithalen of vernederen. Voorbeelden:

    • er worden onwaarheden over je verteld
    • je wordt gekwetst
    • je krijgt geen gelegenheid voor verdediging of weerwoord
    • je wordt veroordeeld of er wordt te snel over jou geoordeeld
    • het wordt op de persoon gespeeld
    • wanneer men cynisch of sarcastisch is over jou
    • wanneer men alleen het negatieve naar voren brengt
    • wanneer je wordt beschuldigt
    • wanneer je wordt gepest
    • wanneer er geringschattend of minachtend over jou wordt gesproken
  • Voor schut zetten

    Wanneer je voor schut wordt gezet: hoe gebeurt dat? Bijvoorbeeld door:

    • wanneer ze jouw integriteit in twijfel trekken
    • wanneer ze in het publiek grapjes over jou maken
    • wanneer ze publiekelijk jouw kernwaarden betwijfelen
    • wanneer ze over jou kletsen
    • wanneer ze jou niet informeren en bewust iets fout laten gaan
    • wanneer ze achter jouw rug om, om jou ginnegappen en lachen

Gradatie is verschillend

De mate waarin jij je gekleineerd kunt voelen, kan behoorlijk verschillen. Dat zegt meteen iets over de gevolgen. Wanneer je je in bizarre omstandigheden echt gekleineerd voelt, kan je te maken krijgen met boosheid, verdriet, depressies, onmacht of uitzichtloosheid. Als het in mindere mate is, geeft het ook boosheid en verdriet of gevoelens van miskenning. In ieder geval: het zelfvertrouwen wordt er niet door gesterkt.

Wat is eraan te doen?

De vraag: wat is er aan te doen wordt feitelijk te vroeg gesteld. Betere vraag is: is er wat aan te doen? Nu ga ik even voorbij aan tal van bizarre kwesties waar je misschien mee te maken gehad hebt. Ik ken jou niet. Misschien ben je wel geïndoctrineerd, gemanipuleerd of gepest. Ik hoor vaak verhalen waar ik nooit aan zal wennen omdat soms onvoorstelbaar is wat mensen mee maken.

Maar als er wat aan te doen is en als er iets is wat je kunt doen is dat: laat je niet kleineren.  Ik herhaal het: laat je nooit kleineren. Nooit! Door niemand!

De vraag die erachter zit: waarom raakt het jou zo? Waarom ben je er ontvankelijk voor? Waarom is het voor jou zo belangrijk hoe men over jou praat? Laat je niet raken is het devies. Maak keuzes. Vertrek uit een omgeving waar je gekleineerd wordt. Hou op met vriendschappen waar je slechter van wordt. Hoe? Stoppen ermee! Zoeken vrienden op die er toe doen. Zoek vrienden die het goede met jou voor hebben. Ga relaties aan waar je iets van leert. En vermijd de rest.

Zie je dat er wel iets aan kunt doen?

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons of klik op onderstaande link.

Persoonlijk ontwikkeltraject

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens