Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Boosheid en woede

Boosheid is een krachtige emotie. In dit artikel ga ik in op ‘boos zijn’  en de gradatie van boosheid tot woedend of furieus c.q. razend zijn. Wat is boosheid en hoe gaan we ermee om?

Wanneer ontstaat het?

We worden boos (of kwaad) in tal van situaties zoals:

  • we voelen ons tekort gedaan
  • er wordt ons onrecht aangedaan
  • we worden ergens van beschuldigd wat onterecht is
  • er wordt ons iets verweten wat niet klopt
  • we worden genegeerd of gepasseerd door anderen
  • er wordt misbruik van onze loyaliteit gemaakt
  • de ander gaat over onze grenzen heen
  • we worden achtergesteld of wellicht zelfs gepest

Verschillende gradaties

Boosheid is een sterke kracht maar in verschillende gradatie aanwezig. Iemand vergeleek het met een teef die gromt om haar jongen te beschermen. Gevoelens van irritatie lopen voor de boosheid uit. Vaak is boosheid  een opeenstapeling van irritaties. Een zwaardere vorm noem ik woede of zoals de volksmond het uitdrukt: ‘hij was werkelijk woedend op haar’.  Dat betekent dat hij weinig controle over zijn emoties nog had. Of weer anders uitgedrukt: ‘hij was furieus’.

Boosheid en woedend

Kortom: je vindt de emotie van boosheid in verschillende vormen. Van enige geraaktheid, geprikkeldheid, knorrigheid tot irritatie en frustratie. En van irritatie tot boosheid, verontwaardiging, kwaadheid, razernij en ongekende woede.

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wat doen boze mensen?

Boze mensen kunnen van alles doen. Ze kunnen agressief worden, ze kunnen gaan trappen of slaan. Maar ze kunnen de ander ook uitschelden. Vaak is er stemverheffing en begint men te schreeuwen. Boosheid kan ook naar binnen slaan waardoor iemand niets meer zegt en zijn mond verder zal houden over de kwestie.

Wat voor functie heeft het?

Wat voor functie heeft boosheid of woede? Een betere vraag zou zijn: heeft boosheid een functie? Ons antwoord: jazeker, anders zou het niet bestaan. Boosheid heeft wel degelijk een functie. Ik noem een paar functies van boosheid. Boosheid:

  • is de kracht om ‘de ander uit je innerlijk te gooien’
  • heeft als functie om je integriteit te beschermen
  • zorgt dat je grenzen niet worden overschreden en zegt ‘nee’ tegen iets wat we als verkeerd ervaren

Leren van boosheid

Boosheid is een belangrijk instrument voor training en coaching. Ik noem een paar leerdoelen:

Individuele coaching

Boosheid en behoeften

Boosheid is een samenhang tussen behoeften en verlangens. Iemand zei: ‘een verwijt is een bevroren verlangen’. Ik verwijt iemand dat hij nooit meer iets van zich laat horen maar ik heb ten diepste behoefte aan contact.

Meer over gevoelens en behoeften?

Ingehouden woede

Maatschappijbreed wordt boosheid bedwongen: we zijn netjes, beleefd, vormelijk en procedureel. Dat past bij onze cultuur. Op jonge leeftijd hebben we vaak al geleerd dat het niet netjes of onfatsoenlijk is om onze boosheid te tonen. Dus leerden we onze boosheid te bedwingen, in te slikken, weg te drukken. In ieder geval leerden we ervoor te zorgen dat het er schijnbaar niet was. Er zijn diverse manieren om boosheid te vermijden zoals:

  • dichtklappen, weglopen en negeren
  • cynisme en weglachen
  • mopperen en klagen
  • rancuneuze gevoelens jegens de ander
  • honen of pesten
  • de ander zwart maken of in een verkeerd daglicht stellen

Buitenproportioneel

Op zichzelf staand is boosheid positief. Maar het kan ook proporties aannemen die niet meer gezond zijn. Zo kan naar binnen geslagen boosheid leiden tot depressie en zelfhaat. De schuldgevoelens die daarna ontstaan leiden tot een vicieuze cirkel. Ook agressie en geweld zijn misvormingen van boosheid. De gevolgen? Geweld, ruzie, trammelant, mishandeling, destructie. Wat dacht je van:

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Gratis webinar persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling is zoveel meer dan het volgen van een cursus of opleiding. Het is ook bewustwording van wie jij bent, wat bij je past, waar jouw kracht ligt en wat je juist niet moet doen. De webinar persoonlijke ontwikkeling kun je gratis terugkijken.

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Assertiviteit
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Leiderschap

Bekijk alle e-books

Webinars terugkijken?

Via de webshop kun je webinars terugkijken. Bekijk de volgende webinars:

  • Authentiek communiceren: hoe doe je dat?
  • Hoogbegaafdheid op de werkvloer
  • Zorg dat je loopbaan geen doodlopende weg wordt
  • Assertiever worden: hoe doe je dat?
  • Leerdoelen: hoe formuleer je die?
  • Kwaliteiten en persoonskenmerken
  • Is jouw kind hoogbegaafd?
  • Teamontwikkeling: van tobteam naar topteam
  • Verbetertraject bij disfunctioneren
  • Timemanagement
  • Delegeren en loslaten (voor leidinggevenden)
  • HSP en persoonlijk leiderschap
  • Functioneren en beoordelen (voor leidinggevenden)
  • Jezelf profileren: hoe doe je dat?
  • Omgaan met stress en verandering
  • 20xZ: zelfvertrouwen, je zelfverzekerd voelen, zelfaanvaarding

Bekijk alle webinars

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.