Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Waardevol en betekenisvol: behoefte, gevoel en verlangen

Waardevol is een positief gevoel. Voel jij je waardevol? Dan ben jij betekenisvol. Je doet ertoe! Je bent belangrijk. Je voegt iets toe aan de maatschappij, aan de mensheid, aan de organisatie waar je werkt of aan de omgeving waarin je woont. In dit artikel ga ik in op waardevol als behoefte.

Wat is waardevol?

Wanneer ik moet uitleggen wat waardevol is dan noem ik wat kenmerken. Je voelt je waardevol:

  • Wanneer je iets toevoegt
  • Wanneer je van betekenis bent
  • Wanneer anderen jou nodig hebben of een beroep op je doen
  • Wanneer jouw inbreng op prijs wordt gesteld
  • Wanneer men jou ziet staan in wie je bent en wat je kunt

Zeg nou eerlijk: wie wil er niet waardevol zijn? Het heeft zo te maken met onze diepe behoefte aan waardering, wat ik uitleg als ‘gezien en gehoord worden’. En als ik het omdraai: hoe erg is het niet als je je waardeloos voelt en wanneer je niet op waarde geschat wordt?

Waardevol of waardeloos?

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Behoefte, gevoel en verlangen

Wanneer je je waardevol voelt, rubriceer ik dat in de categorie positieve gevoelens. Het is dus een gevoel. Als het over dit soort thema’s gaat, kun je de rationaliteit wel naar de bibliotheek sturen. Daar is meer boekenwijsheid te vinden. Maar wijsheid mag doorleefd worden, wil het van jou zijn. Waardevol is dus ook een diepe menselijke behoefte. Het is zuurstof voor de ziel. En wellicht is het voor jou ook een verlangen.

Waardenvol: wat betekent dat?

Je bent niet waardevol door wat je kunt of presteert. Je bent waardevol om wie je bent. En ook ben je waardevol door jouw persoonlijke waarden. Persoonlijke waarden zijn de schatkamer van hart en ziel. Dat heeft alles te maken met waar je voor staat, waar je voor gaat, waar je je warm voor maakt. Dat heeft ook alles te maken met wat je beslist niet wilt. Wat zijn jouw waarden eigenlijk? Ken je ze? In deze tijd maak ik me weleens ongerust omdat ik meen dat we zo weinig mensen hebben die ruggengraat hebben, ergens voor staan, ergens voor gaan. We zijn zo gevlucht in de middelmatigheid. Alles lijkt beredeneerd te worden. We kunnen urenlang beschouwen. Maar waar is het élan, het geloof, de bezieling, de overtuiging? De ziel woont niet in de ratio immers?

Naar mijn mening heeft waardevol te maken met waardevast, beginselvast, waarden als houvast, moreel kompas, ergens voor staan en ergens voor gaan.

Tegenhanger

De tegenhanger is dat je je waardeloos voelt, nutteloos, onnuttig, minderwaardig etc.

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.