Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Beelddenker: bent u dat?

Beelddenker

Bent u een beelddenker? Herkent u zich in de kenmerken van een beelddenker? Denkt u met uw ogen? Dit artikel wil u helpen om uw inzicht en kennis over beeld denken te vergroten. Dat is belangrijk voor uw zelfvertrouwen waardoor u meer rust en evenwicht kunt ervaren in uw leven.

Wat is beelddenken?

Beelddenken is een bijzondere gave. Een beelddenker denkt vooral in beelden en filmpjes. Dus niet in woorden maar in beelden, in plaatjes, in filmpjes, in video’s. Het is een voorkeurstijl qua denken die ongeveer vastligt vanaf uw 12e jaar. Beelddenkers zien door hun creativiteit altijd en overal mogelijkheden. Ze zijn innovatief en zitten vol ideeën. Ze zijn creatief en hebben een groot innovatief vermogen. Informatie verwerkt de beelddenker (vaak onbewust) tot een totaal beeld. Vaak zien ze ineens de oplossing. Ze hebben het overzicht en kunnen in één keer het antwoord zien. Hun hoofd zit vol verhalen en gevoelens.

Training en coaching

Bent u een beelddenker? Heeft dat impact gehad voor u op school of in uw werk? Gerichte training en coaching kan u verder helpen! Neem contact met ons op en stel u vraag. Wij leveren maatwerk!

Contact

Kenmerken

We noemen een aantal kenmerken van de beelddenker:

  • Ze zijn visueel en ruimtelijk ingesteld en veel minder auditief –digitaal. Anders gezegd: ze denken in beelden en plaatjes en niet in woorden of teksten.
  • Vaak zien ze ineens het grote geheel en overzien ze concepten in één oogopslag. Daarentegen missen ze soms bepaalde details.
  • Ingewikkelde dingen leren ze gemakkelijk en met eenvoudige dingen hebben ze soms moeite.
  • Ze doorzien bepaalde verbanden ineens en zo leren ze eigenlijk ook het gemakkelijkst (door verbanden te leggen)
  • Een woord zien ze in zijn geheel maar dan als plaatje en niet als woord. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de wijze van leren. Vaak kan men beter typen dan handmatig schrijven. Ook moet men het hele woord visualiseren om het te kunnen spellen.
  • Ze hebben een eigen leerstijl. Concepten worden voor altijd opgeslagen in het lange termijngeheugen. Herhaling is niet nodig. Men kan overigens wisselend presteren en uiteenlopende cijfers scoren.
  • Denkt associatief: het ene beeld roept al weer een volgend beeld op
  • Ze hebben niets met tijd en zijn zich niet bewust van de klok. Afspraken kunnen ze nogal eens vergeten. Ze hebben geen interesse in klokkijken en komen tijd tekort. Door hun haast zijn ze slordig.
  • Ze zijn zeer intelligent en helder maar hebben moeite om vlot te lezen, te schrijven of te spellen.
  • Ze zijn hyperactief enerzijds of dagdromers anderzijds: vaak leidt dit tot concentratieproblemen en moeite om de aandacht erbij te houden.
  • Ze leren het beste door concrete ervaring op te doen, uit te proberen en te observeren.
  • Ze kunnen hun talent goed kwijt in de kunst, muziek, sport, technische beroepen (bouw, techniek, werktuigkunde), commerciële  beroepen of zaken doen.
  • Ze zijn creatief en origineel in het bedenken van oplossingen waar een ander nooit opgekomen zou zijn.
  • Ze voelen veel aan, zijn sensitief en misschien wel hoogsensitief

Op school

Denkt u in plaatjes of in woorden?

Beelddenkers op school zijn vaak beter in het wiskundig beredeneren dan in rekenen. Doorgaans zijn het laatbloeiers die meer tijd hebben om op gang te komen. Een beelddenker ziet een totaalbeeld en geen lossen beelden. Om een totaalbeeld op te bouwen vanuit lossen deeltjes, vindt men moeilijk. Gevolg is dat men omgekeerd moet leren en dat doen ze ook vaak. Vanuit het totaalbeeld redeneert men terug naar losse delen. Vaak vindt men intuïtief de goede antwoorden.

Onderschatting kan typerend zijn voor de beelddenker. Soms menen ze de lesstof te beheersen omdat ze de oplossing voor het vraagstuk voor zich zien. Later blijkt dat de leerstof toch nog onvoldoende verankerd was. 

Lesmateriaal wordt vaak niet begrepen en onthouden. Beelddenkers luisteren wel eens slecht of ze reageren meteen bij het eerste woord zonder even verder te luisteren. Ze bundelen graag informatie. In hun hoofd zien ze het plaatje al maar het woord wat erbij hoort kunnen ze moeilijk vinden.

De school of de leerkracht denkt vaak een leerachterstand terwijl dat niet terecht is en zelfs onnodig is mits de juiste begeleiding wordt geboden. Het kind leert door te zien, te ervaren en te doen (zoals een soort van foto’s en filmpjes).

Ook is er soms onbegrip omdat de leerkracht meteen denkt aan dyslexie terwijl dat niet persé het geval hoeft te zijn.

Onbegrip vanuit de maatschappij

Het kenmerk van de beelddenker is dat de ogen voor de oren gaan. Echter: daar is ons schoolsysteem niet op ingericht. Daarom ervaart de beelddenker ook dat hij/zij anders is en voelt hij/zij vaak onbegrip. Door de omgeving worden ze soms als dom gezien of onverschillig. Ze worden gelabeld als iemand met gedragsproblemen, die weinig gemotiveerd is of waar weinig elan en vuur in zit. Kortom: er ontstaat spanning tussen de omgeving en de beelddenker. Hoewel de beelddenker een hoog IQ heeft, zijn de schoolresultaten vaak mager. Mondeling lukt het wellicht wat beter dan schriftelijk maar over het algemeen blijven de schoolprestaties achter. Vaak wordt dat niet begrepen door de school. De aangeboden bijles blijkt regelmatig ook nog niet te werken. Kortom: men weet ook niet zo goed hoe men er mee moet omgaan. Vaak is men ‘niet ver genoeg achter’ of ‘niet slecht genoeg’ voor gerichte hulp.

Botsing met de maatschappij

Hoewel een beelddenker creatief is en altijd oplossingen bedenkt, komt hij/zij constant in botsing met processen en structuren van onze maatschappij. 

Het gevolg is dat de beelddenker geleerd heeft om zich aan te passen als overlevingsstrategie. Hoeveel energie dit kost moge duidelijk zijn. Voortdurend jezelf aanpassen en beter willen worden in iets wat je niet kunt, kost heel veel energie en kan leiden tot stress, uitputting en burn-out of bore-out.

Ouders en beelddenkers

Ouders vinden hun kind soms chaotisch. Een beelddenker organiseert anders, voor een ander kan dit rommelig overkomen. Ook  in hun gedachten maakt de beelddenker allerlei sprongen en daardoor komt er soms een onsamenhangend verhaal. Ze kunnen midden in een verhaal beginnen te vertellen. Door de vele associaties in hun hoofd vergeten ze welk punt ze nu eigenlijk wilden maken. Soms loopt men even vast omdat het te druk wordt in hun hoofd.

Luisteren en onthouden wat er wordt gezegd is lastig, zeker als er meerdere opdrachten worden gegeven. Voor ouders is dat soms moeilijk te begrijpen. Dat kan ertoe leiden dat ouders menen dat hun kind slecht luistert. Maar dat is niet het geval. De wil is er wil maar het kind kan niet anders.

Communicatie

Omdat beelddenkers in één keer een beeld ergens van in hun hoofd hebben vinden ze het soms moeilijk om uit te leggen wat ze bedoelen. Vaak heeft men moeite met taal zoals: spelling, punten en komma’s maar ook met de ‘vertaling’ naar de juiste woorden. Men uit zich dan in termen als: dinges, zo ongeveer, snap je?, je weet wel!

Persoonlijke ontwikkeling

Concentratie is belangrijk voor de beelddenker. Vaak zijn ze snel afgeleid, want net als ze ergens mee bezig zijn, zien ze al weer iets nieuws om te doen. Dit vraagt dus andere timemanagementvaardigheden dan bij andere mensen. Wat helpt is korte en duidelijke afspraken, korte memo´s, planborden en agenda´s.

Beelddenkers dienen eerst zichzelf te leren begrijpen. Wellicht voelde men zich jarenlang dom omdat men de aansluiting met de maatschappij vaak heeft gemist. Dat kan gevolgen hebben voor het eigen zelfbeeld en ook voor thema’s als zelfrespect, zelfvertrouwen en zelfaanvaarding. De kunst is om de sterke punten te begrijpen en te leren benutten.

Hoogbegaafd

Bekijk ons aanbod voor training, loopbaanbegeleiding en coaching van hoogbegaafden.

Coaching hoogbegaafden

Talentontwikkeling

Bekijk onze trainingen voor talentontwikkeling of ons aanbod voor hoogsensitieve personen.

Persoonlijke ontwikkeling

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach