Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Timemanagement en planning voor hoogbegaafden

Timemanagement wil nog wel eens een vraagstuk zijn voor hoogbegaafden. Vragen als:

  • Hoe breng ik structuur aan in mijn werk?
  • Hoe hou ik overzicht?
  • Hoe werk ik effectief?
  • Hoe ontwikkel ik focus op doelen?

Waarom de training timemanagement niet werkt voor HB-ers?

De training timemanagement werkt vaak niet voor HB-ers. Waarom niet? Omdat er vaak een structuur of denkwijze wordt opgelegd van buitenaf. Daarmee beknot je de HB-er in zijn vrijheden. En daar is hij/zij niet ontvankelijk voor. Daarom is maatwerktraining een vereiste. Wij doen dat het liefst door individuele coaching.

Wanneer er geen aandacht wordt besteed aan de struikelblokken die specifiek met hoogbegaafdheid samenhangen, dan zal de training ook niet erg effectief zijn.

Training timemanagement

Timemanagement voor hoogbegaafden

Coaching en training: voor HB-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.

Meer informatie? Bel meteen!

Coaching voor HB-ers

Doe de HB-test!

Wil je meer inzicht in jouw kwaliteiten en valkuilen als hoogbegaafd persoon? Doe dan online onze test.

Aan te schaffen via de webshop!

Meer informatie

Hoogbegaafd: gave of probleemgeval

Bestel het e-book <pdf> met als titel: hoogbegaafd: gave of probleemgeval. 

Meer info via de webshop.

Meer informatie

HB en planning

Veel hoogbegaafden worstelen met planningsvraagstukken. Voorbeelden?

  • Ze zijn niet zo taakgericht
  • Werken onder tijdsdruk vinden ze moeilijk
  • Snel afgeleid
  • Moeite met concentratie
  • Moeite om aan de taak of het werk te beginnen (uitstelgedrag)
  • Weinig zelfdiscipline en soms ook weinig doorzettingsvermogen
  • Uitstel van taken die vragen om reproductieve vaardigheden

Hoe komt het nou dat HB-ers op deze punten zo vaak problemen ondervinden? Voor een groot deel hangt dat samen met de strategieën die hoogbegaafden zich als kind hebben eigen gemaakt, zeker als hoogbegaafdheid in hun jeugd niet is herkend. Veel HB-ers hebben als kind op school niet geleerd om te plannen en om met uitdagende taken om te gaan. Leren en huiswerk maken ging hen immers gemakkelijk af, zeker als het onderwerp hen interesseerde. En ook als de prestaties niet zo goed waren als had gekund, dan nog zijn ze eraan gewend dat ze met weinig moeite hun minimale cijfers wel halen. In het volwassen leven is die strategie echter vaak niet toereikend.

Wat is er aan de hand?

Ik ga een paar zaken bij langs die voor HB–ers met taken en tijdsplanning te maken hebben.

  • Gebrek aan zelfdiscpline?

    Allereerst is het vaak zo dat hoogbegaafden zichzelf vaak verwijten dat ze weinig zelfdiscipline hebben. De vraag is of dat wel klopt. Iemand zei onlangs: ‘regelmatig neem ik me voor om in een systeem of structuur te werken met actielijst of to-do list maar soms ben ik een week later alweer kwijt wat ik bedacht had’. Daarmee slaat de persoon in kwestie de spijker op de kop. Werken in een harnas is vaak aan de HB-er niet besteed maar omdat men soms wel ziet dat het noodzakelijk is, bedenken ze toch zo’n systeem. Een andere reden dat men een dergelijk systeem bedenkt is omdat het vanuit de organisatie waar men werkt, wordt verwacht.

    Kenmerkend voor de HB-er is dat de aandacht van het ene onderwerp naar het andere gaat. Vaak zijn ze goed in multitasking. De keerzijde is dat men daardoor de concentratie en de focus verliest.

  • Moeite om te beginnen?

    Een ander aspect is dat HB-ers het vaak moeilijk vinden om ergens aan te beginnen. Hoe dat kan? Een reden kan zijn dat men het geheel in 1x overziet waardoor het te groot en te omvangrijk wordt. Mensen die praktischer ingesteld zijn beginnen gewoon.

  • Deadlines

    Deadlines en tijdsdruk kunnen HB-ers behoorlijk opjagen. Vaak zijn ze niet zo goed in het werken en presteren onder druk. Ze hebben vaak ruimte nodig. Vanzelfsprekend is het zo dat de omgeving nu eenmaal deadlines stelt.

  • Zaken die er niet toe doen

    Zaken die er niet toe doen worden vaak uitgesteld. En daar zit ook een denkfout. Want daardoor worden die dingen vaak heel belangrijk. Wil je een voorbeeld? Iemand zei: ‘uren verantwoorden in een systeem vind ik verschrikkelijk’. Daarom stelde zij dat ook steeds uit. Het was immers ook een taak die behoort tot de routinematige zaken? Echter: juist door het niet of half te doen, wordt zo’n ogenschijnlijk dom werkje heel belangrijk omdat de uren anders niet gefactureerd kunnen worden. Wie met de kern en essentie bezig wil in zijn functie moet zorgen dat de randzaken voor elkaar zijn.

Coaching en training: voor HB-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.

Coaching voor HB-ers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.