Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Was ik ook maar gewoon!

Was ik ook maar gewoon

Was ik ook maar gewoon! Een hartekreet van een jongen die hoogbegaafd en hoogsensitief is. Typerend voor hem is dat hij ‘anders is dan anderen’. Hij denkt anders, voelt anders, beleeft de zaken anders dan leeftijdgenoten. En toch is hij er niet gelukkig mee. Vandaar die uitroep. Hoe kan dat nu?

Het verhaal van Erik

Erik kon goed leren. Op de basisschool al kon hij goed meekomen. Nee, wilde spelletjes doen dat vond hij maar niks. Boompje klimmen dat hoefde van  Erik niet zo nodig. Erik las liever een boek. Heel soms sloop hij naar de studeerkamer van pappa. Dan streelde hij de boeken van zijn vader en ging hij zitten in de stoel van de pappa. Boeken en letters. Dat was de wereld van Erik. Zijn woordkennis steeg per week. Zijn taalgebruik week al vroeg af van andere kinderen van zijn leeftijd. En schrijven deed hij ook graag. Stiekem schreef hij allerlei verhalen, gedichten, spreuken. Hij liet het thuis niet altijd zien wat hij schreef. Soms schaamde hij zich er ook voor.

Al wakker?

Bent u al wakker? Merkt u dat u net zo bent als Erik? Of merk jij dat je zo bent?  Zoek dan eens uit wat je talent is! Voorkom de neerwaartse spiraal! Ga je talent inzetten en benutten! Mogen wij u van dienst zijn?

Voelt u zich anders?

Aansluiting missen

Erik had weinig aansluiting bij leeftijdgenoten. Hij luisterde graag naar muziek maar dat was meestal muziek die zij niet leuk vonden. Hij had interesse in zaken die leeftijdgenoten niet interesseerden.  Erik las liever een boek en trok zich graag terug.

Zin van het leven

Al jong dacht hij diep na over zingeving. Het maakte hem ook vaak bang. Bang om zijn vader te moeten missen of zijn moeder. Bang voor oorlog of voor brand. Bang voor inbrekers of voor een overval. Bang voor pijn en verdriet. En Erik zocht weer verder in alle hoeken  en boeken. Hij zocht antwoorden op de waarom-vraag. Waarom is er lijden? Waarom hebben mensen pijn? Waarom worden kinderen gepest?

Stemmingswisselingen

Erik had wel vaak stemmingswisselingen. Hij was dan zo verdrietig en soms ook neerslachtig. Hij wist wel dat hij veel begreep en begrijpen kon. Maar soms dacht Erik: ‘begreep ik het maar niet’ of ‘kon ik ook maar zo zijn als andere jongens uit de klas’.  Erik voelde zich vaak eenzaam, alleen, anders, verdrietig, onbegrepen. Voor zijn zelfvertrouwen was dat niet goed. Voor de schoolprestaties ook niet.

Probleemgeval

Wat nog meer pijn deed is dat zijn ouders hem als probleemgeval behandelden. Erik werd als lastig ervaren. Nee met de andere kinderen hadden zijn vader en moeder geen problemen. Alleen maar met hem. En soms maakte hem dat boos, rebels en woest. Weer een bevestiging dat hij niet gewoon was, maar anders was of als een aparte gezien werd. Erik vertrouwde daardoor heel vaak zijn omgeving niet meer. Lees ook: mijn kind is hoogbegaafd.

Hoogbegaafd

Bekijk ons aanbod voor training, loopbaanbegeleiding en coaching van hoogbegaafden.

Coaching hoogbegaafden

Talentontwikkeling

Bekijk onze trainingen voor talentontwikkeling of ons aanbod voor hoogsensitieve personen.

Persoonlijke ontwikkeling

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach