Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Hoogbegaafden hebben brede kennis en interesse

Hoogbegaafd: brede algemene kennis en interesse

Hoogbegaafden hebben een brede kennis en vaak ook een brede algemene interesse. Ook kunnen ze nieuwe kennis samenvoegen met reeds verworven kennis. Dat doen ze vaak in een snel tempo.

Kenmerken

Wat zijn nu kenmerken van HB-ers met een brede algemene ontwikkeling?  Vaak:

  • zijn ze van nature geïnteresseerd in veel dingen en willen ze zich in veel verschillende onderwerpen verdiepen
  • doen ze het liefst taken en opdrachten met een onderwerp dat echt hun interesse heeft: als een onderwerp mij aanspreekt dan pluizen ze het onderwerp vaak tot op de bodem uit.
  • hebben ze een onderzoekende houding: ze zijn leergierig en nieuwsgierig
  • maken ze kennis met nieuwe thema’s en onderwerpen
  • worden ze graag intellectueel uitgedaagd binnen hun interessegebied mits ze de juiste begeleiding krijgen en ruimte voor een eigen taakaanpak en strategie
  • voelen ze zich happy wanneer het onderwerp aansluit bij hun interesse
  • zet je ze in hun kracht wanneer je HB-ers begrijpt en respecteert: vooral ook de kans geeft om eigen keuzes te maken in loopbaan, thema’s en interessegebieden
  • komen ze tot bloei wanneer ze vertrouwen ervaren en plezier krijgen aan de eigen activiteiten

Oude en nieuwe kennis

HB –ers zijn goed om oude en nieuwe kennis samen te voegen. Ze vergelijken nieuwe kennis met eerder geleerde lesstof of verworven kennis, vaardigheden en strategieën en ze kunnen perfect combineren. Daardoor kunnen ze hun eigen taken naar een hoger plan brengen. HB –ers weten kennis en vaardigheid actief toe te passen in de praktijk. Het is meer dan een ‘passief weten’.

Invloed en ruimte

Doorgaans hebben hoogbegaafden behoefte aan invloed en zeggenschap. Ze willen graag één strategie toepassen die het beste bij hun past. Soms lopen ze daarop ook vast overigens. Ze passen dan hun eigen strategieën toe maar die blijken niet altijd even praktisch te zijn. Relevante instructies en toelichting zijn wel van belang. Maar HB-ers zijn kritisch en durven vragen te stellen. Dus irrelevante instructies prikken ze ook snel door heen. Leidinggevenden kunnen HB-ers helpen om hun vragen te formuleren, woorden te geven aan hun strategieën en denkpatronen.

Uitgedaagd

HB-ers worden uitgedaagd door opdrachten waarbij uitgegaan wordt van een probleemstelling. Intellectuele uitdaging is een must voor goed functioneren van de HSP-er. Een vraagstuk goed doordenken vanuit een groot voorstellingsvermogen leidt bij de HB-er vaak tot originele oplossingen. Lastige vraagstukken zijn toevertrouwd aan HB-ers vooral in een context waarbij denken wordt aangemoedigd en gestimuleerd door collega’s of door de leidinggevende. Sparren met gelijkgezinden draagt daar ook aan bij zeker als er anderen met de HB-er mee kunnen denken.

HB-ers hebben het vaak nodig dat ze worden gestimuleerd in hun kritisch denken. Stimuleren gebeurt alleen wanneer ze gelegenheid krijgen om vragen te stellen. Maar ook reflecteren op gedrag en werkhouding is stimulerend wanneer het op een positieve manier gebeurt. HB-ers werken graag aan opdrachten  die gericht zijn op analyseren, evalueren en creëren.

Hoogbegaafd

Bekijk ons aanbod voor training, loopbaanbegeleiding en coaching van hoogbegaafden.

Coaching hoogbegaafden

Talentontwikkeling

Bekijk onze trainingen voor talentontwikkeling of ons aanbod voor hoogsensitieve personen.

Persoonlijke ontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach