Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Sociale problemen bij hoogbegaafde personen

Sociale problemen kunnen er ook zijn bij hoogbegaafde personen. Waarom niet zou je zeggen? De vraag is of er een patroon is te ontdekken in bepaalde problemen bij HB-ers.

Voorbeelden van sociale vraagstukken

Hieronder tref je een aantal voorbeelden van sociale vraagstukken bij HB-ers!

  • Met een boekje in een hoekje

    Soms hebben hoogbegaafden de neiging om met een boekje in een hoekje te kruipen en het daar maar te laten gebeuren. Hoe dat komt? Ze voelen zich soms niet gehoord of niet begrepen. Iemand schreef ons: ‘Mijn gedachten gaan sneller dan dat ik spreken of schrijven kan, ik zeg dan maar liever niets’.

  • Samenwerken moeilijk

    Soms vinden ze samenwerken met anderen moeilijk. Groepsactiviteiten vinden ze sowieso minder leuk omdat ze graag opdrachten uitvoeren op eigen houtje en in eigen tempo. Dat kan ervoor zorgen dat ze minder populair zijn bij leeftijdgenoten. Soms missen ze de aansluiting bij leeftijdgenoten.

  • Past niet in systemen

    HB-ers passen veelal niet in systemen. Dus ook niet in het schoolsysteem of welk opgelegd systeem van buitenaf het ook mag zijn. Ze verzetten zich tegen autoriteit en net als HSP-ers kunnen ze moeilijk omgaan met machtsposities. Hoe dat komt lees je in mijn artikel over HB/HSP, macht, gezag of hiërarchie.

Hoogbegaafden zijn niet sociaal

Coaching en training: voor HB-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.

Meer informatie? Bel meteen!

Coaching voor HB-ers

Doe de HB-test!

Wil je meer inzicht in jouw kwaliteiten en valkuilen als hoogbegaafd persoon? Doe dan online onze test.

Aan te schaffen via de webshop!

Meer informatie

Hoogbegaafd: gave of probleemgeval

Bestel het e-book <pdf> met als titel: hoogbegaafd: gave of probleemgeval. 

Meer info via de webshop.

Meer informatie

Zijn HB-ers minder sociaal vaardig?

Het beeld dat HB-ers een hoog IQ hebben maar daarentegen weinig sociaal vaardig zijn is een onjuist beeld. HB-ers zijn op zich zeer sociaal vaardig maar omdat ze een voorsprong qua ontwikkeling hebben missen ze de aansluiting bij leeftijdgenoten. Reeds op jonge leeftijd zijn ze vaak vroegrijp. Iemand zei: ‘Ik was al op jonge leeftijd bezig met vraagstukken die eigenlijk niet bij mijn leeftijd pasten. Onderwerpen die me toen al bezighielden zijn o.a.: dood, oorlog, liefde, trouw’

Kortom: ze verkeren in een omgeving waar ze niet passen. Gevolgen zijn:

  • Er ontstaan emotionele problemen
  • Ze haken af en laten het erbij zitten
  • Ze zoeken voortdurend bevestiging of vragen naar de bekende weg
  • Ze krijgen hun leven van zelfsturing (waar ze zoveel behoefte aan hebben) niet op orde
  • Ze willen graag invulling geven aan hun eigen leven maar kunnen dit nog niet op eigen kracht

Concluderend stel ik dat HB-ers over het algemeen bijzonder sociaal vaardig zijn. Ze stellen echter hoge eisen aan oprechte vriendschap, échtheid en diepgang in contacten, trouw en aanvaarding.

HB-er in de schulp

Soms zorgt het ervoor dat de HB-er in de schulp kruipt. Hij/zij trekt zich terug uit het sociale verkeer, houdt alles in de gaten, stelt zich afhankelijk en afwachtend op en voelt zich slachtoffer van de situatie.  Andere kenmerken:

  • Legt de verantwoordelijkheid bij anderen neer
  • Zegt voortdurend ‘dit kan ik niet’
  • Wordt overdreven voorzichtig en terughoudend en kijkt eerst goed voordat hij/zij antwoord geeft
  • Zoekt geen toenadering tot leeftijdgenoten
  • Zoekt smoesjes en uitvluchten
  • Gaat onhandig communiceren of manipuleren

Communicatieproblemen

Belangrijk is dat trainers, coaches, begeleiders, docenten, leidinggevenden begrijpen dat mogelijke communicatieproblemen vaak veroorzaakt worden door verschil in denkvermogen, taalvaardigheid en vermogen tot abstractie. HB-ers kunnen soms extreem koppig zijn maar dit kan ook ontstaan omdat ze zich in de hoek gedrukt voelen. Zeggenschap en invloed is voor de meeste HB-ers een belangrijke drijfveer. Ze willen in zekere mate graag onafhankelijk zijn en zelf bepalen hoe ze hun werk en taken gaan aanpakken en uitvoeren. Graag maken ze zelf eerst een plan om dit vervolgens te bespreken met anderen. Kortom: ze hebben ruimte nodig maar wel duidelijke kaders en grenzen.

Coaching en training: voor HB-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.

Coaching voor HB-ers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.