Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Hoogbegaafdheid en de wet van de remmende voorsprong

Ken je de wet van de remmende voorsprong al? Stel, je bent ergens heel goed in en je loopt voorop op een bepaald terrein. Je ziet het in het bedrijfsleven hoe Nokia marktleider was op het gebied van mobiele telefoons en daarna keihard werd ingehaald door de concurrentie. Hoe dat kwam? Blijkbaar was Nokia wat ingedut of blijkbaar waren ze tevreden met de resultaten of is er iets van zelfgenoegzaamheid ontstaan. Ondertussen ontwikkelde de concurrent zich door en haalde pionier Nokia in.

Hoe zit dat bij hoogbegaafden?

Dit gebeurt bij hoogbegaafden ook vaak. Vaak? Ja, vaak! Ik noem wat voorbeelden zoals:

  • Weinig uitgedaagd en niet gestimuleerd
  • Verlies van motivatie en interesse
  • Zien en doorzien
  • Hoge verwachtingen

De wet van de remmende voorsprong en hoogbegaafdheid

Coaching en training: voor HB-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.

Meer informatie? Bel meteen!

Coaching voor HB-ers

Doe de HB-test!

Wil je meer inzicht in jouw kwaliteiten en valkuilen als hoogbegaafd persoon? Doe dan online onze test.

Aan te schaffen via de webshop!

Meer informatie

Hoogbegaafd: gave of probleemgeval

Bestel het e-book <pdf> met als titel: hoogbegaafd: gave of probleemgeval. 

Meer info via de webshop.

Meer informatie

Weinig uitgedaagd en niet gestimuleerd!

Alice vertelde mij hoe haar schoolperiode vroeger is verlopen. Ze was de snelste in de klas met rekenen. Omdat ze het zo makkelijk vond, oefende ze niet zoveel meer. En omdat ze zo goed was, werd ze ook niet uitgedaagd. Er was geen papa, mama, juf of meester die nog naar Alice omkeek. Hoe gaat het met Alice op school? Nou perfect, zei de juf. Op rekenen heeft ze een 8 en ze hoeft er heel weinig voor te doen. En daar is de wet van de remmende voorsprong. Alice had de intellectuele capaciteiten om goed te rekenen en dat bracht haar op een voorsprong. Maar Alice werd niet uitgedaagd verder en leerde dus niet om ergens voor te knokken, ze leerde niet om vooruit te kijken en haar huiswerk te plannen. Ze ontwikkelde geen strategie om met moeilijke situaties om te gaan. En hoewel de cijfers nog steeds goed waren, kreeg ze toch een achterstand op andere terreinen.

Verlies van motivatie en interesse

Ik denk aan Wout. De basisschool heeft hij fluitend doorlopen en hij floot zo hard dat hij soms dacht dat hij op het conservatorium zat voor de opleiding flierefluiter. Hij hoefde zich amper in te spannen voor zijn werk en hij doorliep met het grootste gemak de basisschool. Dat leidde tot verveling, leegte en lusteloosheid , maar ook tot een attitude waarin hij geen inspanning leerde te leveren omdat hij gewend was geraakt aan gemakkelijk succes. Wout werd dan ook gemakzuchtig genoemd en laks. Hij had niet geleerd om studievaardigheden te ontwikkelen zodat hij voorbereid werd op complexere vragen. Tot Wout op het gymnasium kwam met andere slimme kinderen. Hij kwam erachter dat hij er toch iets voor moest doen en dat het niet altijd vanzelfsprekend was dat je gemakkelijk aan hoge cijfers komt. Zijn zelfvertrouwen kreeg zo’n deuk dat hij daar jaren later nog mee worstelde en zijn voorsprong, die aanvankelijk zo mooi leek, geheel kwijtraakte.

Zien en doorzien

Ik ga naar de werkvloer en laat het onderwijs achter me. Jack is robotprogrammeur en als er een storing is heeft hij vaak aan een half woord genoeg. Wat collega’s in drie dagen niet voor elkaar krijgen, doorziet Jack soms in een uur. Hij legt de vinger op de zere plek, weet snel te analyseren waar het vraagstuk zit en komt met een oplossing die helder en klaar is. Dacht je dat de collega’s van Jack dat waarderen? Nee, ze vinden hem een bedreiging en daardoor ontstaat er een onwerkbare situatie. Hij wordt zelfs gepest, vermeden en gemeden op zijn werk. Voel je hoe verdrietig dit is?

Hoge verwachtingen

Vaak ervaren hoogbegaafde kinderen en volwassenen druk vanuit de omgeving. Daniel (8) is een intelligente jongen en taal is aan hem goed besteed. Dictee vindt hij leuk en voor hem eindigt dat meestal in een tien. Gevolg voor Daniel is dat een 10 normaal wordt en gaat behoren tot het waarden- en normenpatroon van ‘doe toch eens gewoon’. Voor hem is dit gewoon. Op dictee haal je een tien. De omgeving verwacht dat ook. Tot er iets misging. Hij voelde zich minder zeker en zelfs Daniel moest een paar keer met een zeven naar huis. De druk die hij zichzelf maar die ook zijn omgeving op hem legde vanwege tal van successen leidt tot verlamming en angst om fouten te maken.

Weet je wat er aan de hand is?

Ik blijf het zeggen: veel hoogbegaafde mensen krijgen niet wat ze nodig hebben. Maar als kind weet je dat niet. En dat kan catastrofaal zijn. Dat is de wet van de remmende voorsprong voor hoogbegaafden. Weet je wat ze nodig hebben?

  • Zorg ervoor dat hoogbegaafde kinderen voortdurend worden uitgedaagd met verrijkingsprogramma's en geavanceerde leerstof die aansluiten bij hun niveau. Ik denk: dat geldt toch voor ieder kind, programma’s die aansluiten bij hun niveau?
  • Ontwikkel leervaardigheid voor hoogbegaafden: vooruitzien, plannen en leren leren.
  • Zorg dat er geen verwachtingsdruk ontstaat die niet klopt. Ook hoogbegaafde kinderen en volwassenen hebben steun nodig, willen gezien worden, hebben aandacht nodig, hebben troost nodig soms.
  • Stimuleer hoogbegaafden om verschillende interesses en vaardigheden te verkennen buiten hun directe talentgebieden, om zo flexibel en veelzijdig te blijven.

Coaching en training: voor HB-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.

Coaching voor HB-ers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.