Overtuigingskracht ontwikkelen: hoe moet dat?
Veel mensen willen overtuigend overkomen in hun communicatie of overtuigend en krachtig presenteren. Maar wat is overtuigingskracht precies en hoe ontwikkel je dat? Vaak wordt overtuigingskracht aangeduid als zijnde een competentie die erop gericht is om de ander te overtuigen van een bepaalde mening of visie. Of dat nu helemaal terecht is, lees je in dit artikel.
Wat is overtuigingskracht?
Wanneer ik het eenvoudig uitleg dan is overtuigingskracht het vermogen om de ander te kunnen overtuigen. Wanneer je overtuigingskracht hebt, ben je goed in staat om instemming te verkrijgen of overeenstemming te bewerkstelligen. Je weet mensen te enthousiasmeren en te inspireren voor een idee of plan. Je weet jouw invloed aan te wenden wanneer mensen bij aanvang minder enthousiast zijn, niet in beweging zijn te krijgen voor jouw idee of zelfs kritisch zijn en weerstand vertonen.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Kenmerken
Ben je overtuigend? Herken je de volgende kenmerken?
- je weet anderen snel voor jouw standpunt, mening, idee of plan te winnen
- bezwaren kun je wegnemen op basis van inhoud
- je kunt je voldoende inleven in de ander en je gebruikt argumenten waar de ander gevoelig voor is
- je kunt weerstanden ombuigen naar het positieve
- je komt actief en enthousiast over
- je weet anderen dusdanig te beïnvloeden dat zij bereid zijn om hun standpunten te herzien
- je zoekt gezamenlijke belangen of je wilt een win-win situatie creëren
- je laat je niet door een ander overrulen
- je komt vertrouwenwekkend over
- je hebt impact ontwikkeld en dat laat je zien!
- je hebt invloedvaardigheden ontwikkeld
Gebrek aan overtuigingskracht?
Gebrek aan overtuigingskracht? Wat gebeurt er dan? Wanneer je niet overtuigend bent, ben je snel van de leg wanneer anderen een andere mening hebben of niet enthousiast zijn over jouw idee. Je kunt kritiek of commentaar moeilijk weerleggen of je bent weinig overtuigend, inspirerend en enthousiast in de wijze waarop je jouw plan of idee overbrengt. Wellicht stem je jouw plan te weinig af op anderen en heb je teveel jouw eigen invulling van behoeften en belangen voor ogen.
Overtuigend adviseren
Leerdoel voor de adviseur: overtuigend en krachtig adviseren.
Het is geen kunstje
Overtuigingskracht is geen kunstje wat je zomaar op de training ‘overtuigend beïnvloeden’ aanleert. Integendeel zelfs! Overtuigingskracht in beginsel staat wars van technieken, kunstjes en aangeleerde vaardigheden. Overtuigingskracht begint bij jezelf! Ben je ook overtuigd? Ben je overtuigd van datgene waar je de ander van wilt overtuigen? Sta je er oprecht achter? Zo ja dan:
- weet je zeker dat je de ander niet iets aanpraat of aansmeert
- ben je ervan overtuigd dat het om een eerlijke zaak gaat
- weet je zeker dat datgene waar je overtuigd van bent goed is voor je en de ander
- ben je er niet op uit om de ander te overrulen of te benadelen
- weet je zeker da je de ander ook gelegenheid en ruimte geeft om een mening of oordeel te kunnen vormen over wat je zegt
Dat is dus het eerste aspect wanneer het om overtuigingskracht gaat. Geen aangeleerd kunstje van buitenaf. Juist niet!
Wanneer is de ander overtuigd?
Overigens is het goed om stil te staan bij de vraag wanneer een ander niet overtuigd is. In ieder geval is de ander niet overtuigd:
- wanneer hij/zij een verhaal door de strot gedrukt krijgt waar hij/zij alleen maar ‘ja’ op hoeft te zeggen
- overruled wordt door argumenten
- geen gelegenheid heeft gehad zich een mening te vormen over wat je naar voren brengt
- geen tijd heeft gehad om zich te bezinnen wat het voor hem/haar betekent wanneer hij met jouw voorstel instemt
- jouw voorstel, idee of visie onvoldoende begrijpt
- geen tegenvragen aan je durft te stellen of zich niet kritisch durft op te stellen tegenover jou
De ander is overtuigd wanneer hij/zij zelf voldoende gelegenheid gehad heeft zich een oordeel te vormen over jouw voorstel of idee, daar de nodige vragen over durfde te stellen, zich kon oriënteren ook bij anderen of datgene wat je vertelde klopte. Ik kan het ook anders uitleggen: de ander is overtuigd wanneer hij zich oprecht committeert aan jouw voorstel, idee, visie of gedachte.
Wanneer kom je overtuigend over?
Wanneer kom je overtuigend over? Ik ga een aantal aspecten bij langs.
- je bent er zelf van overtuigd. Is dat niet het geval? Stop maar! Dat is dus een basis die van ontzettend groot belang is.
- je bent in staat om een vertrouwensrelatie met de ander op te bouwen. Je weet een sfeer van vertrouwen en veiligheid te creëren waarbij een ander zich op zijn gemak voelt, vragen durft te stellen, tegenargumenten durft te geven, zich kritisch durft uit te laten over jouw ideeën.
- je kunt uitleggen op een duidelijke wijze wat je voor ogen hebt en je kunt argumenteren en onderbouwen waarom het belangrijk is om die richting te kiezen of dat voorstel aan te nemen.
- je kunt luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
- je betrekt de ander voldoende bij jouw verhaal, mening of idee
- je sluit in jouw communicatie aan bij het voorstellingsvermogen van de ander
- je initieert of zet een eerste stap daar waar dat nodig is
- je kunt omgaan met tegenargumenten, kritische vragen of weerstand en je blijft geduldig vragen beantwoorden ook als dat lastig is
- In jouw communicatie kun je het perspectief schilderen en uittekenen wat bereikt wordt als de ander met jouw voorstel of idee instemt
- je gaat niet drammen, ook niet al heb je vaak een afwijkende mening
Overtuigd is een kwaliteit
Wist je dat overtuigd ook een kwaliteit is? Je kunt hier meer lezen over de kernkwaliteit overtuigd. Maar daar hoort ook een valkuil bij. Je kunt doorslaan in het overtuigen van de ander. En dat roept weerstand op. Lees ook andere artikelen zoals:
Voor leidinggevenden
Voor leidinggevenden geldt:
- je weet samenwerking te stimuleren binnen jouw team of organisatie en Je krijgt instemming voor jouw plannen of ideeën
- je weet anderen verantwoordelijk te maken voor de resultaten in plaats da je het zelf gaat doen
- je weet anderen te winnen voor jouw standpunt ook al zijn er tegengestelde belangen
- je stelt je vasthoudend op ook in moeilijke situaties binnen de organisatie
- conflicten ga je niet uit de weg maar benut je om de handen op elkaar te krijgen voor een bepaalde koers of idee
- je weet commitment en verbintenis te smeden binnen jouw organisatie en samen met anderen veranderingen te realiseren.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.