Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Enthousiasmeren motiveert!

Enthousiasmeren motiveert en is motiverend. Leidinggevenden moeten medewerkers enthousiasmeren. Tenminste dat wordt vaak gezegd. Echter de vraag is:

  • Hoe doe je dat?
  • Wat betekent dat precies?
  • Hoe gaat het in de praktijk van alledag?

Wat is het precies?

Wanneer je medewerkers enthousiasmeert dan weet je medewerkers enthousiast te maken. Maar dat is een inkopper natuurlijk. Je kunt de kwaliteit enthousiast plaatsen in het rijtje van inspirerend, charismatisch, bezielend, spontaan en levendig. Enthousiasme werkt namelijk aanstekelijk. Het vertelt ook hoe jij reageert op bepaalde zaken. Je kunt inspireren, een ander aanzetten of in beweging brengen. Enthousiasmeren leg ik als volgt uit: anderen zodanig in beweging zetten dat ze uit eigen beweging aan de slag gaan.

Enthousiasmeren van je werknemers

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Hoe doe je dat?

Klinkt mooi zul je zeggen: maar hoe doe ik dat? Ik noem een aantal facetten van enthousiasmeren:

  • Ben je zelf enthousiast?

    Leidinggeven begint bij jezelf! Ben je enthousiast en kun je dit enthousiasme overbrengen op anderen? Beschik je over de kernkwaliteit: enthousiast? Of ga je naar jouw werk omdat het nu eenmaal moet of omdat de hypotheek thuis ook betaald moet worden?

  • Open en duidelijk

    Een tweede aspect: ben je open en duidelijk in jouw communicatie? Met open communicatie bedoel ik niet dat je alle bedrijfsgeheimen aan de medewerker hoeft mee te geven. Maar je bent open over jouw bedoelingen: waar wil je naar toe en waarom? Duidelijkheid is een aspect wat daarbij hoort. Medewerkers willen weten waar jouw organisatie naar toe gaat, wat er van hen verwacht wordt en hoe e.e.a. zal verlopen.

  • Betrek ze erbij

    Laat jouw medewerkers horen en zien dat je ze nodig hebt, dat ze waardevol zijn voor jouw organisatie. Hoe doe je dat? Betrek ze erbij! Laat jouw medewerker meedenken ook over de toekomst van jouw bedrijf. Formuleer samen heldere doelen ook voor de toekomst.

  • Ontwikkelen

    Medewerkers helpen in hun ontwikkeling zorgt voor enthousiasme en bezieling. Help medewerkers om te ontwikkelen (of zo je wilt te verbeteren). Geef ze constructieve feedback op hun eigen ontwikkeling en prestaties.

  • Zinvol werk

    Zinvol werk, werkt enthousiasmerend. Mensen willen gezien en gehoord worden. Medewerkers willen serieus genomen worden en zinvol werk draagt bij aan hun gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.

  • Benut hun kwaliteiten

    Wanneer je de kwaliteiten van jouw medewerkers benut, erken je jouw medewerker. Anders gezegd: je geeft er blijk van dat je de medewerker ziet staan en dat je hem/haar respecteert. Eén van de grootste vormen van waardering die je de medewerker kunt bieden. Daar kan geen salarisverhoging of bonus tegenop!

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Twee aanbiedingen t/m 16 december

We hebben t/m 16 december een aantal aanbiedingen.

Nieuwste e-book - de valkuilenbibliotheek

Valkuilenbibliotheek

Het e-book De Valkuilenbibliotheek beschrijft 141 valkuilen met als doel om handvatten te bieden en deze patronen te doorbreken. Dit 335 pagina's tellende e-book is een verzameling van uitgewerkte artikelen die je op onze website kunt vinden. Ze zijn bewerkt en samengevoegd tot een praktische gids.

Normale prijs: € 22,85
Nu in de aanbieding: 17,15 (25% korting)

Valkuilenbibliotheek

Aanbieding 2: eigenschappenanalyse

Ben jij benieuwd naar waar jouw kracht ligt en waar je misschien wat door kunt slaan? Wil je meer inzicht in jezelf, in wat je drijft, en in hoe je effectiever kunt zijn in je werk en privéleven? De eigenschappenanalyse kan jou op weg helpen.

Normale prijs: € 21,75
Nu in de aanbieding: 14,15 (35% korting)

Meer informatie

Nieuwste podcast met Remko Gaijkema

Remko Gaijkema

Vanaf donderdag publiceren wij de nieuwste podcast. In deze aflevering heb ik een bijzonder gesprek met Remko Gaijkema, met wie ik al 32 jaar samenwerk. Samen duiken we dieper in het thema persoonlijke ontwikkeling en kijken we naar hoe je jezelf én anderen beter kunt begrijpen. Een belangrijke rode draad in ons gesprek is de eigenschappenanalyse – een hulpmiddel om inzicht te krijgen in je kwaliteiten, valkuilen en gedrag.

Podcast beluisteren of bekijken?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Kirsten Greaves-Lord

Je kunt de volgende 7 podcast's terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind
  • Podcast 7: slim en gevoelig

Podcast beluisteren of bekijken?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.