Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Pinterest Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Drammerigheid: ben je een drammer?

Ben je een drammer?

Ben jij een drammer? Weet je soms van geen ophouden en kan het jou niet snel genoeg gaan? Of heb je overal wat op aan te merken? Merk je dat je daardoor soms anderen verliest? Of dat je weerstand creëert? Lees dan dit artikel!

Betekenis en definitie

Wat betekent drammen eigenlijk? Wanneer ben je een drammer? Wat voor gedrag past daarbij ? Ik probeer het uit te leggen. Wanneer je dramt:

  • Weet je bij tijd en wijle niet van ophouden en je gaat maar door (anderen ervaren dat als dramkont)
  • Ga je pushen en duwen om het tempo te verhogen
  • Ga je drukken en duwen om het op jouw manier te laten verlopen
  • Heb je je ergens in vastgebeten en kun je het niet meer loslaten
  • Gaat het je niet snel genoeg
  • Irriteert het je wanneer het anders gaat dan jij had bedacht
  • Heb je overal aanmerkingen op
  • Word je soms als dwingend ervaren

Herken je er wat in? Zeggen anderen dat van jou? Wil je er wat mee doen? Bel ons dan!

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Drammerig in de communicatie

Drammen heeft gevolgen voor de communicatie. Het is een vorm van druk zetten of druk uitoefenen op een ander.

  • Sneller en beter

    Je wilt sneller, beter of eerder iets voor elkaar krijgen. Dat is eigenlijk wat je vertelt met drammerigheid. Je gaat dus pushen, duwen en leuren aan een ander. Valkuilen die daarbij horen:

  • Gelijk hebben of gelijk krijgen

    Je wilt gelijk hebben. Of je bent ervan overtuigd dat je gelijk hebt. Je bent er zo van overtuigd dat je goed zit of je bent ervan overtuigd dat de ander fout zit dat je maar doordramt. En iedere keer maar weer kom je met jouw argumentatie om te laten zien dat je gelijk hebt. Wat je ermee bereikt? Je creëert weerstand bij anderen! Ze sluiten zich voor je af. Ze doen alsof ze een beetje doof zijn.

Oorzaken

Hoe komt het dat je gaat drammen? Weet je dat? Heb je daar een beeld bij? Het is belangrijk om te weten, wanneer je van dat gedram af wilt. Ik noem een paar voorbeelden. Kijk maar eens wat jij herkent:

  • Drammen kan de valkuil zijn van een aantal kwaliteiten die jij hebt, gericht op snelheid, tempo en opschieten. Het is bijvoorbeeld de doorgeslagen variant van kernkwaliteiten als:
  • Drammen kan ook verwant zijn aan perfectionisme of alles onder controle willen hebben. In dat geval kun je het linken aan kernkwaliteiten als bijvoorbeeld:
    • Kwaliteitsgericht
    • Accuratesse
  • Een andere oorzaak kan bezorgdheid zijn. Je maakt je druk om zaken. Je bent bang dat het fout gaat of dat het niet goed gaat.
  • Jouw verantwoordelijkheidsgevoel is misschien bijzonder hoog. Vaak voel je je over-verantwoordelijk of raak je over-betrokken. Ook daar is verwantschap met jouw kernkwaliteiten.
  • Wellicht leg je de lat heel hoog voor jezelf. Je eist veel van jezelf maar ook van anderen.
  • Een passieve, gelaten en afwachtende houding van anderen kan je mateloos irriteren. Waardoor jij gaat drammen.
  • Tot slot noem ik een heel andere oorzaak. Het kan zijn dat je van huis uit geleerd hebt om te drammen. Wellicht was het jouw manier om je zin te krijgen vroeger thuis. Ik kan me zelfs voorstellen: om überhaupt gehoord te worden.

Zie je hoe belangrijk individueel maatwerk is, wanneer je echt aan de slag wilt met deze valkuil?

Wat is er op tegen?

Drammen is erg ineffectief. Dat is erop tegen! Je bereikt niet wat je zou willen bereiken. Mensen gaan misschien eventjes een stap harder voor jou lopen omdat je zo fronsend kijkt. Op den duur denken ze: ‘daar heb je hem/haar ook weer’. Zie schieten in de weerstand, ze denken ‘zoek het zelf uit’. Mensen willen niet door jou onder druk gezet worden. Dus wat bereik je ermee? Anderen:

  • worden geïrriteerd en in sommige gevallen gedemotiveerd
  • schieten in de weerstand en denken ‘zoek het lekker zelf uit’
  • gaan jou negeren of vermijden
  • spreken zich niet uit of het wordt juist een confrontatie

Maar drammen heeft natuurlijk nog meer nare effecten. Drammen heeft met emotie en gevoel te maken en dat is niet positief in dit geval. Je zet jezelf onder druk, je pusht jezelf en je zet heel veel druk op de ketel. Maar uiteindelijk zit je niet lekker in de wedstrijd.

Wat is jouw leerdoel?

Jouw leerdoel is natuurlijk drammerigheid vermijden. Maar daarmee komen we er niet. We moeten eerst samen de oorzaak achterhalen en de diepte in om jouw leerdoel te formuleren. Misschien moet je met heel andere dingen aan de slag zoals:

  • Verwachtingen bijstellen
  • Jezelf niet onder druk zetten
  • Je niet onder druk laten zetten door anderen
  • Realistisch zijn over doelstellingen of over kwaliteit

Coaching kan je helpen om te ontdekken wat het leerdoel precies is.

Irritatie

Drammen kan ook een irritatie zijn. Ik bedoel dus: wanneer je je ergert aan mensen die drammen dan zitten ze in jouw allergie. Is dat bij jou het geval? Dan is geduld juist een kernkwaliteit van jou. En wellicht is jouw leerdoel hoe je met doordrammers moet omgaan? Ik heb al wel een paar tips:

  • Ga nooit het gevecht of de discussie aan
  • Probeer te achterhalen waarom de ander druk op jou uitoefent
  • Begrijp dat er meestal goede bedoelingen zitten achter drammerigheid
  • Probeer aan te sluiten bij het gevoel van de drammer en zoek verbinding
  • Betrek het niet meteen op jezelf en zie het niet als aanval op jou persoonlijk
  • Ga het gesprek vragenderwijs aan

Belangrijk is dat er rust ontstaat op de lijn.

Leren van je irritaties

Speciaal voor leidinggevenden

Ben je leidinggevende? En dram je ook wel eens teveel? Is dat een valkuil voor je? Graag helpen we jou om daar wat aan te doen. Want weet je, je bereikt er helemaal niets mee.

Teamleden kunnen:

  • zich onzeker voelen omdat je druk op hen uitoefent
  • het gevoel hebben dat ze te weinig vrijheid en ruimte krijgen
  • gedemotiveerd worden omdat je te weinig loslaat
  • zich onhebbelijk voelen omdat je hun te weinig verantwoordelijkheid geeft
  • zich in de hoek gedrukt voelen
  • jou gaan vermijden en erom heen draaien

Je motiveert er niemand mee

Vaak creëer je indirecte weerstand door eigen houding en gedrag. Waarom je dat doet? Misschien:

  • Wil je controle houden
  • Word je geconfronteerd met deadlines die je moet halen en verleg je de druk
  • Word je aangesproken op kwaliteitsnormen waar je aan moet voldoen
  • Maak je je zorgen over de voortgang
  • Meen je dat het team beter functioneert wanneer je druk uitoefent
  • Ben je bang dat het verkeerd gaat

Training en coaching

De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling. Als leidinggevende is de eigen persoonlijke ontwikkeling het belangrijkste leerpunt. Je kunt bij ons dit leerdoel meenemen in een training leidinggeven. Combineer het met andere leerdoelen en we maken voor jou een speciaal maatwerktraject.

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens