Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Arbeidsmarkt dynamiek: visie op werk verandert

De arbeidsmarkt  is dynamisch en voortdurend in beweging. Arbeids dynamiek zorgt de komende jaren voor verandering. De visie op werk verandert. Aandacht voor bevlogenheid is een must. Motiverende maatregelen en hygiëne maatregelen.

Arbeidsmarktdynamiek

Wat voor veranderingen? Wat zijn de trends?

De komende jaren verandert er veel op de arbeidsmarkt. Twee trends zijn duidelijk zichtbaar en hebben  gevolgen voor medewerkers.

  • Werkenden moeten langer doorwerken en dus langer inzetbaar blijven

    • Door verhoging van de AOW-leeftijd moeten werkenden tot op hogere leeftijd doorwerken.
  • Banen en beroepen veranderen snel en hierdoor ook de inzetbaarheid van werkenden.

    • tussen 2004 en 2008 is jaarlijks 3 tot 6 procent van de banen verdwenen en zijn er 4 tot 7 procent andere banen bijgekomen.
    • Beroepen veranderen snel van inhoud door technologie en globalisering
    • Arbeidsrelaties nemen steeds meer diverse vormen aan zoals vast, flexibel of ZZP.
    • werkgevers vragen steeds meer ‘21ste eeuwse’ vaardigheden , zoals creativiteit en communicatie.

Dynamische arbeidsmarkt vraagt om aandacht voor bevlogenheid

Veranderen en langer doorwerken is echter geen wens van iedereen en gaat niet vanzelf. Door te  managen op de factoren die van invloed zijn op duurzame inzetbaarheid en bevlogenheid krijgen zowel medewerker als organisatie handvaten om de gewenste veranderingen te realiseren.

Om het werk tot je 67 vol te houden, moet je werk hebben wat je doet omdat je er zin in hebt, niet alleen omdat het moet.

Bevlogenheid

Andere visie op werk

Door de veranderde arbeidsmarkt moet de visie op werk veranderen.

  • Werk: gaat het alleen om inkomen?

    Werk is in deze andere visie niet alleen gericht op een inkomen, maar werk moet bijdragen aan het realiseren van andere persoonlijke waarden, zoals bijvoorbeeld welzijn, geluk, creativiteit.
    De mens wordt daarbij niet alleen gezien als een productiefactor (een resource) maar ook als consument van werk. De waarde van werken zit niet alleen in het resultaat maar juist ook in het werken zelf. Dat betekent niet dat mensen alleen maar gaan doen wat ze leuk vinden, maar ook leren leuk te vinden wat ze doen. Daar worden zowel medewerker als organisatie beter van. Van werk mag in ieder geval niemand slechter worden.

  • Motiverende maatregelen en hygiëne maatregelen

    Dit vraagt om 2 soorten maatregelen:

    • motiverende maatregel: werk moet voldoening geven en bijdragen aan persoonlijke behoeften en ambities
    • hygiëne maatregelen: werk mag de gezondheid niet aantasten.

    De bedrijven en organisaties die het in de toekomst gaan maken investeren in mensen en menselijk kapitaal, in goed personeelsbeleid en in een werkomgeving waarin mensen zich gewaardeerd, veilig en waardevol voelen. In deze bedrijven zijn de werkomstandigheden op orde, kennen medewerkers hun persoonlijk behoeften en ambities, zijn individuele werkafspraken gemaakt,  kent iedereen zijn doelen, kernresultaten en actieplannen. Kunnen mensen op elkaar rekenen, durven zich uit te spreken en houden rekening met elkaars gevoelens. Daarbij zijn er leidinggevenden die medewerkers ondersteunen in het realiseren van behoeften en ambities.

HRM diensten

Bekijk onze HRM dienstverlening: beheer, operationeel, strategie en interventies.

HRM Boss

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze diensten en trajecten gericht op organisatieontwikkeling

Organisatieontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach