Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Directie en ondernemers MKB: training, coaching en sparren

De Steven coacht en begeleidt ondernemers binnen het MKB op organisatievraagstukken, ondernemerskwesties, teamontwikkeling maar ook persoonlijke ontwikkeling van de ondernemer zelf. Voor de begeleiding van directies en ondernemers hanteren we een tweetal werkvormen:

coaching en training directie of managementteam

  • coaching, sparren en klankborden
  • training voor directie of ondernemers

Coaching, sparren en klankborden

Als directeur of eigenaar van een bedrijf kunt u soms behoefte hebben even te sparren of te klankborden met een onafhankelijk adviseur. Vaak is de functie van directeur een eenzame post. U kunt wel zaken delen met uw personeel maar zeker niet alles. En thuis zien ze u ook al aankomen met uw vragen en problemen over uw bedrijf. Wellicht vraagt u wel eens feedback van uw medewerkers maar spreken ze zich ook écht uit? Of u vraagt feedback thuis over een bepaalde aanpak die u hanteerde in sommige situaties maar is dat voldoende?

  • bij fusie of bedrijfsovernames
  • cultuurveranderingen: resultaatgericht werken, commerciëler werken, efficiënter werken.
  • trajecten gericht op het verbeteren van de interne communicatie
  • bij doorontwikkeling van uw organisatie
  • wanneer u een professionaliseringslag wilt maken binnen uw bedrijf
  • begeleiden van de reorganisatie
  • uw organisatie in de crisis
  • omzet vergroten via internetmarketing
  • personeelsvraagstukken
  • organisatieontwikkeling: herstructurering organisatie etc.

Leerdoelen

U bepaalt voor een groot deel zelf de inhoud van de training. Wij stellen namelijk uw leerdoelen centraal als basis voor de inhoud van de training. Maatwerk staat bij ons voorop! De Steven heeft een aantal leerdoelen samengesteld specifiek voor directieleden en ondernemers.

Persoonlijke ontwikkeling van de ondernemer is belangrijk in het kader van de bedrijfsvoering. Ook onze leerdoelen in het kader van persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden kunnen van toepassing zijn op ondernemers. Zie verder: leerdoelen persoonlijke ontwikkeling.

Leiderschap

  • Leiderschapontwikkeling in een directiefunctie zijn van onmiskenbare waarde. Onze trainingen sluiten naadloos aan bij uw bedrijfssituatie. Lees ook: leiderschapsontwikkeling
  • Een belangrijk vraagstuk: waar wilt u over drie of vijf jaar staan met uw onderneming? De visie, strategie ontwikkelen is van belang. Herzien van de de missie en visie is van tijd tot tijd nodig. Echter: visie ontwikkelen is niet genoeg. De vraag is: hoe neemt u de medewerkers mee in de visie die u voor ogen heeft? Hoe creëert u betrokkenheid onder uw medewerkers? Lees verder: begeleiding bij visie- en strategieontwikkeling.
  • En welke fase zit uw organisatie? Is er verandering nodig in uw bedrijf? Verbetering op bepaalde punten? Moet u de organisatie anders inrichten? Is er groei? Of juist omzetdaling? Zit u in de pioniersfase? Ervaart u knelpunten?

Doelstellingen formuleren: het functioneringsgesprek

Als ondernemer of directeur (DGA) voert u jaarlijks functioneringsgesprekken met uw medewerkers. Maar wie voert met u een functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek? En hoe beoordeelt u uw eigen functioneren.

  • Werkt u als ondernemer of directeur behalve met bedrijfsdoelstellingen ook met persoonlijke doelstellingen? En houdt u deze doelstellingen regelmatig tegen het licht om te kijken of u ze ook behaald hebt?
  • Zijn er zaken in uw functioneren die beter kunnen of misschien beter zouden moeten?
  • Evalueert u van tijd tot tijd uw eigen functioneren?
  • Werkt u ook aan uw persoonlijke ontwikkelpunten?

De ondernemerscoaches van De Steven bieden u de mogelijkheid om jaarlijks of twee maal per jaar een functioneringsgesprek met u als directeur of ondernemer te voeren. Onafhankelijk advies, vertrouwelijk en verzekerd van volkomen geheimhouding. Niemand op de werkvloer weet dat u af en toe een dergelijk gesprek voert om uzelf weer op scherp te stellen en alert te houden. Zie ook: functioneringsgesprek voor directie.

Innovatie en vernieuwing binnen organisaties en bedrijven

Innovatie en vernieuwing binnen organisaties en bedrijven is nodig. Er is een nieuwe tijd aangebroken met nieuwe consumenten en nieuwe mogelijkheden en kansen.

  • Nieuw tijdperk en andere behoeften

    Een nieuw tijdperk zorgt voor andere behoeften. Het is aan organisaties, bedrijven, directies en managers om deze aan te zien komen en daarop in te spelen. Zie hiervoor ook onze publicaties gericht op innovatie en marktbehoeften.

  • Innovatie van sales en marketing

    Innovatie van sales en marketing is broodnodig in een nieuw tijdperk van onbegrensde digitale mogelijkheden. De Steven ondersteunt directies bij internetmarketing.

Interne communicatie en bedrijfscultuur

Op bepaalde momenten vraagt de interne communicatie aandacht binnen uw organisatie. Het benutten en ontwikkelen van de bedrijfscultuur wordt belangrijk voor uw onderneming. Waar kunt u de interne communicatie versterken? Interne communicatie verbeteren

Sterkte zwakte analyse van uw organisatie

Wilt u de sterke en zwakke punten van uw organisatie in beeld brengen? Dat doen wij middels het maken van een SWOT analyse.

Sterkte zwakte analyse bedrijf

Persoonlijke ontwikkeling

Ook vaardigheden, bewustwording en inzicht op het vlak van persoonlijke ontwikkeling is van belang als ondernemer of directeur. Via onze maatwerk trainingen stellen wij met u samen een training samen die gebaseerd is op uw situatie en organisatie. Lees ook: persoonlijke ontwikkeling van de directeur of ondernemer.

  • Ondernemen begint met zelfinzicht en zelfkennis

    De vraag die ons als coach vaak wordt gesteld door ondernemers is: wat voor kennis en vaardigheid heb je nu precies nodig als ondernemer? Ons antwoord is steevast: zelfinzicht, zelfreflectie en zelfkennis. Daar begint het mee en daarna blijft het een voortdurend proces zolang de ondernemer zijn/haar onderneming runt.

    • Waar liggen de kwaliteiten van de ondernemer?

      waar ligt de kracht van de ondernemer?We brengen in een coachingstraject doorgaans een drietal rubrieken aan namelijk om het zo eenvoudig mogelijk te maken. Daarbij gaan we uiteindelijk de focus leggen op de kracht van de ondernemer. We kennen de volgende rubrieken:

      • A. Dit kan ik niet of dit kan ik niet zo goed

        De rubriek dit kan ik niet (of niet zo goed) is de rubriek waar u als ondernemer nooit zelf actief moet zijn. Daarvoor huurt u adviseurs of deskundigen in of daarvoor neemt u medewerkers in dienst. Deze rubriek kost de ondernemer zelf grote moeite of hij/zij heeft te weinig inzicht waardoor er fouten optreden. De praktische vertaling kan van alles betekenen. De één heeft weinig financieel inzicht en derhalve is inhuur van een accountant noodzakelijk, de tweede heeft weinig met PR, reclame en marketing en heeft dus goede adviseurs nodig die samen met de ondernemer de grote lijn uitzetten. De derde heeft HRM advies of ICT-advies nodig.

      • B. Hier red ik me wel mee

        Rubriek B duidt op taken waar de ondernemer op zich nog wel uit de voeten kan maar als je hem/haar eerlijk vraagt dan is het toch niet echt zijn/haar ding. Plezier en passie ontbreekt en succes zal uitblijven. Dit is niet waar de ondernemer warm van wordt.

      • C. Dit gaat bij mij vanzelf

        Uiteindelijk komen we bij het onderdeel waar het om gaat: dit gaat vanzelf, hier ligt de kracht van de ondernemer. Als er geld wordt verdiend, is het in deze rubriek. Succes wordt in deze rubriek geboekt en nergens anders.

    • Coaching ondernemers gericht op bewustwording

      Een voor de hand liggende reactie is: ja dit wist ik al lang. Dat is logisch en vanzelfsprekend. Echter onze ervaring is anders. Het wordt grif beaamd dat het zo is maar de praktijk laat wat anders zien:

      • veel ondernemers zijn het beeld kwijt geraakt waar ze precies goed in zijn en houden zich met van alles bezig, komen om in 't werk, kunnen lastig delegeren omdat ze menen dat ze alles zelf het beste kunnen, alles moeten weten of alles zelf moeten doen
      • veel startende ondernemers of ZZP-er bieden een groot scala aan diensten aan maar zodra je erop inzoomt blijven er een stuk of zes tot acht diensten over waar ze écht goed in zijn.
      • zodra ze het woord adviseur horen, is de eerste vraag wat de adviseur nu precies kost. De vraag wat de adviseur oplevert en kan toevoegen blijft vaak achterwege.
    • Vaak menen ondernemers dat ze alles moeten kunnen

      De stelling dat ondernemers vaak menen dat ze alles moeten kunnen, scherpen we nog wat aan: vaak menen ze dat ze alles kunnen. Ze hebben verstand van werving en selectie van medewerkers, arbeidsrecht, PR- en marketingbeleid, sales, logistieke processen, de balans, verlies & winstrekening, fiscaliteiten. Dat is de ene kant die wij vaak tegenkomen.

      De andere is ook waar: de ondernemer gaat met zijn schoenendoos vol facturen naar het administratiekantoor en zegt 'maak jij het maar verder klaar want hier heb ik geen verstand van'. En als je twee vragen op financieel gebied stelt is het antwoord: 'daar heb ik de boekhouder voor'.

    • Voorbeelden uit de praktijk

      • Toen we benaderd werden door een ondernemer bij een bedrijf met ca. 40 medewerkers in dienst was de vraag of wij ook iets zouden kunnen met het personeel dat negatief en ongemotiveerd rondliep binnen de organisatie. Echter dit was niet het probleem of het vraagstuk. Dit was een gevolg van het probleem. Het probleem was dat de ondernemer wel een typische ondernemer was en over ondernemerskwaliteiten beschikte maar geen enkele affiniteit had met leidinggeven, people management, aandacht voor de mensen etc. Maar ja hij moest er dat 'bij' doen, dat was nu eenmaal niet anders.
      • Een andere vraag komt van een ZZP-er die zich afvroeg waarom er zo weinig omzet binnen komt. Het lukt maar niet om opdrachten te verwerven. De training acquisitievaardigheden had ze al gevolgd, ze was lid geworden van tal van netwerkclubs om relaties op te bouwen. Maar bij nadere analyse bleek dat het profiel dat zij zelf had opgesteld en de diensten die zij aanbod voor slechts 40% overeenkwamen met waar ze goed in was. En dus verkocht het niet ondanks de beste marketing- en verkoopconcepten.
    • Ja maar je kunt je toch ook ontwikkelen als ondernemer?

      iedereen kan zich ontwikkelen en dus ook ondernemers. Maar steek je ontwikkelbudgetten als 't kan toch in de ontwikkeling van de sterke punten van de ondernemer en niet in de zwakke punten.

      Ondernemerschap begint met zelfkennis: verkopen ook!

      Het succes voor uw onderneming ligt dáár waar u goed in bent. Het is de basis voor:

      • uw marketing en verkoopactiviteiten
      • uw website: dat maakt het verschil
      • uw acquisitieplan
      • het resultaat op de Verlies & Winstrekening.
      • Wat vanzelf gaat is efficiënt

        Wat vanzelf gaat of anders gezegd waar uw kracht ligt daar werkt u effectief en efficiënt. Maar dat is het niet alleen:

        • in dat stuk vindt u één grote vertoning van plezier en élan
        • uitstraling van uzelf en uw onderneming
        • vakmanschap
        • de juiste prioriteiten
      • Wie u bent is de basis voor uw website

        Wat vanzelf gaat is de basis voor uw website: daar moet u zich op focussen. U bent zelf de basis als SEO tekstschrijver ook al kunt u geen letter op papier krijgen. U kent uw vak, uw klanten, de klantproblemen en de klantvraagstukken. U kent de producten of diensten die u biedt als geen ander. Toch?

      • Wie u bent is de basis voor uw verkoop en marketingplan

        Wie u bent is de basis voor uw marketing, PR, acquisitie en dus ook uw verkoopplan of verkoopbeleid. Of u nu acteert binnen het MKB of u bent actief als ZZP-er: het beeld wat u, uw bedrijf of organisatie uitstraalt moet kloppen met wie u bent en wat u biedt.

      • Identiteit website

        De identiteit van uw website moet kloppen met de waarden waar u als onderneming voor staat. Het beeld dat een mogelijke klant van u krijgt op basis van de website moet overeenkomen met de follow-up. Daarom is een goed grafisch ontwerp van miskenbaar belang.

Combineer trainingen!

Bij De Steven staan uw leerdoelen centraal! 

In de meeste situaties kunnen we leerdoelen combineren tot één training. Dat voorkomt dat u meerdere trainingen moet volgen en het bespaart u dus tijd en geld. Bovendien is het rendement hoger omdat de training  persoonlijk op u is afgestemd!

Adviesgesprek?

Wilt u een vrijblijvend adviesgesprek? Of hebt u vragen over de mogelijkheden? Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur. Neem telefonisch contact op met ons bedrijfsbureau of stuur ons een mail via het contactformulier.

Contact

 

Contact met de Steven