Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Sociale contacten en met mensen omgaan

Sociale contacten en met mensen omgaan: vindt u dat belangrijk in uw werk? Merkt u dat het omgaan met mensen u motiveert of inspireert? Dan is dit waarschijnlijk een loopbaanwaarde of persoonlijke drijfveer voor u. Als dat het geval is het zaak om hier acht op te geven, wilt u goed functioneren.

‘Iets’ met mensen

Sociale contacten en omgaan met mensenAls je iemand vraagt wat hij/zij later wil worden als je groot bent dan krijg je soms als antwoord ‘iets’ met mensen. Op het moment dat je dan doorvraagt naar ‘iets’ dan weet men het niet goed. De vraag is: wat wilt u dan met andere mensen? De chirurg en de tandarts doen ‘iets’  met mensen. De  medewerker van het leger des heils doet ook iets met mensen en geeft de mensen soep. De dominee, leraar, docent, trainer, coach, maatschappelijk werker doet ook iets met mensen. Begrijpt u? Het moet duidelijker zijn. Wat wilt u dan met mensen?

Specificeren is belangrijk

U ziet het al. Specifiek zijn is belangrijk. Zullen we proberen u een handje te helpen om te specificeren wat u met mensen wilt? We noemen wat voorbeelden. Wilt u mensen:

  • helpen in de zin van: verzorgen en fysieke zorg bieden
  • helpen in de zin van: geestelijke ondersteuning bieden, begeleiden, coachen
  • iets leren en kennis overbrengen
  • adviseren of advies geven (benoem in tweede instantie op welk gebied u dat zou willen)
  • motiveren of inspireren
  • creatief bezig zijn met mensen of samen iets maken
  • verandering teweeg proberen te brengen
  • informeren en informatie geven: mensen voorlichten
  • gesprekken voeren met mensen
  • samen bezinnen, mediteren en verbinding zoeken met mensen
  • mensen helpen verbeteren
  • bemiddelen (bijvoorbeeld bij conflicten)

Is het al duidelijker?

Wanneer u het verder uitgewerkt hebt, wordt dan al duidelijker hoe u er verder mee kunt gaan? Kunt u er al een beroep bij bedenken? We proberen er één voor u uit te werken:

  • Docent of leraar

    Een geweldige drijfveer voor een docent of leraar is een ander iets leren, kennis overdragen, de ander motiveren of inspireren.

  • Leidinggevende functie

    Een drijfveer voor leidinggevenden zou moeten zijn: mensen helpen verbeteren, begeleiden, coachen, uw ervaring overbrengen, adviseren.

  • Ziekenverzorger

    Een drijfveer voor de ziekenverzorger, bejaardenverzorger is de fysieke zorg en o.a. het fysieke helpen.

We noemen hiervoor een drietal voorbeelden. Maar uw situatie kennen wij niet. Er is zoveel meer te bedenken. Daarom is loopbaanreflectie altijd maatwerk. Immers: ook in de winkel werkt u met mensen. Maar wellicht hebt u dan oppervlakkiger contact dan in een leidinggevende functie.

Gratis test: wat zijn uw kernkwaliteiten?

In dit artikel gaat het over uw drijfveren. Het is belangrijk om deze te kennen omdat u weet wat u motiveert en waarvoor u warm wordt in uw werk. Wanneer ‘iets’ met mensen een drijfveer is van u dan is het ook belangrijk om te achterhalen over wat voor kwaliteiten u beschikt. Hebt u daarover wel eens nagedacht? Inzicht in uw persoonskenmerken en kwaliteiten? Doe dan (gratis) onze test zodat u inzicht krijgt wat uw kwaliteiten zijn. U kunt de test online doen. Kostenloos en zonder verplichtingen. U krijgt een rapport in uw mailbox.

Doe de test online!

Voorbeelden

Bijpassende kernkwaliteiten zouden kunnen zijn:

Kennis en vaardigheden

Natuurlijk hebt u ook kennis en vaardigheden nodig in het beroep dat u kiest. Maar dat gaat vooral over kunnen. Beroepskeuzes of loopbaan oriëntatie beginnen wat ons betreft bij willen. Wat wilt u? Daarna komt kunnen in beeld.

Persoonlijke drijfveren

Dit artikel is geschreven in de serie: persoonlijke drijfveren.

Persoonlijke drijfveren

Carrière en werk

Training en coaching gericht op carrière en werk o.a. loopbaancoaching.

Carrière en werk

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens