Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Weerstand herkennen bij uzelf en de ander

In de weerstand schieten: iedereen doet het wel eens. Maar wat gebeurt er nu precies wanneer je in de weerstand schiet? En hoe gaat u ermee om als dit gebeurt? Weerstand herkennen bij uzelf en de ander, is een leerdoel voor de training communicatie. Maar ook dat begint bij bewustwording en herkenning.

Wat is weerstand?

Weerstanden herkennen bij uzelf en anderen: communicatieWeerstand is een gevoel van afweer en kan in tal van situaties de kop opsteken.

  • er gebeurt iets wat u niet fijn vindt
  • er wordt iets gezegd wat onprettig is
  • er wordt een verandering aangekondigd waar u zich niet goed bij voelt
  • u voelt zich aangevallen of gekleineerd
  • u merkt dat de ander op u neerkijkt
  • u voelt zich gepasseerd
  • u hebt het gevoel dat de ander u wat door de strot willen drukken (plastisch gezegd)
  • u voelt dat u in een bepaalde hoek wordt gedrukt
  • u hebt het gevoel dat de ander een bepaald oordeel over u heeft

Normaal verschijnsel

Laten we beginnen op te merken dat weerstand een normaal verschijnsel is. Het is niet gek. Sterker nog: we hebben het zelfs nodig. Wanneer er verandering is of wordt aangekondigd in de organisatie ontstaat er weerstand. Zou dat niet het geval zijn, dan zou de ene verandering na de andere kunnen worden doorgevoerd. Dus vooropgesteld: u kunt zelf in de weerstand schieten en ook de ander kan in de weerstand schieten.

Vormen

We onderscheiden verschillende reacties bij weerstanden namelijk:

  • Directe weerstand: uiten van bezwaren

    Een directe vorm van weerstand is de open vorm oftewel het uiten van bezwaren: we zijn het oneens, ik zeg mijn mening, er is wederzijds respect. Op dat moment vertelt u wat uw bezwaren zijn, u vertelt wat het met u doet of wat u raakt.

  • Indirecte vorm: wegkijken of aanvallen

    De indirecte vorm van weerstand is: wegkijken of aanvallen. Kenmerk van de indirecte vorm is dat de werkelijke bezwaren niet worden geuit. We noemen een paar voorbeelden van indirecte weerstand:

    • Wegkijken of vluchtgedrag

      Van wegkijken of vluchtgedrag zijn meerdere voorbeelden denkbaar:

      • Negeren: u reageert niet op wat de ander zegt. Er zijn meerdere manieren overigens om iemand te negeren zoals niet reageren op een bepaalde email, iemand niet groeten of ongesproken voorbij lopen.
      • Dichtklappen tijdens het gesprek: u weet niet meer wat u moet zeggen
      • Ja zeggen en nee bedoelen
      • Ontkennen en ontwijken tegen beter weten in of ontwijkende antwoorden geven
      • Over een ander onderwerp beginnen en de aandacht afleiden
    • Aanvallen

      Aanvallen heeft ook meerdere vormen. We noemen er een paar:

      • De ander beschuldigen: sinds jij hier directeur bent, loopt alles verkeerd binnen dit bedrijf (u legt de verantwoordelijkheid van uw gevoel van onbehagen bij de directeur neer in dit voorbeeld)
      • Iemand te kijk zetten (beledigen of kleineren): zo ik dacht dat jij een academische achtergrond had maar daar merk ik nog weinig van

Groepsweerstanden: teams en organisaties

Weerstanden kunnen aanwezig zijn in teams en organisaties. Dat geldt voor alle weerstanden die we hier beschrijven. Gevolgen: roddel, achterklap, gepraat in de wandelgangen etc. Wilt u er meer over weten?

Weerstanden in teams en organisaties

Eigen weerstand herkennen

Een leerdoel voor de training communicatie en gesprekstechnieken is om uw eigen weerstand te herkennen. Hoe ziet uw patroon van weerstanden eruit?

  • Schiet u snel in de verdediging: defensieve communicatie?
  • Gaat u snel in de aanval?
  • Wordt u cynisch of sarcastisch?
  • Wordt u te direct in de communicatie, te stellig of komt u juist niet meer tot de kern?
  • Welke persoonlijke valkuilen gaan bij u opspelen? Wordt u koppig of onverzettelijk?

Daaraan gekoppeld: weet u ook wanneer u in de weerstand schiet? Anders gevraagd: wat moet een ander er voor doen om u in de weerstand te krijgen?

Weerstand bij de ander herkennen

Een tweede leerdoel is om weerstanden bij de ander te herkennen. Voelt u aan dat de ander in de weerstand schiet? Of merkt u dat niet?

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens