Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Weerstand herkennen bij jezelf en de ander

In de weerstand schieten: iedereen doet het wel eens. Maar wat gebeurt er nu precies wanneer je in de weerstand schiet? En hoe ga je ermee om als dit gebeurt? Weerstand herkennen bij jezelf en de ander, is een leerdoel voor de training communicatie en adviesvaardigheden. Maar ook dat begint bij bewustwording en herkenning.

Wat is weerstand?

Weerstand is een gevoel van afweer en kan in tal van situaties de kop opsteken.

  • er gebeurt iets wat je niet fijn vindt
  • er wordt iets gezegd wat onprettig is
  • er wordt een verandering aangekondigd waar je je niet goed bij voelt
  • je voelt je aangevallen of gekleineerd
  • je merkt dat de ander op je neerkijkt
  • je voelt je gepasseerd
  • je hebt het gevoel dat de ander je wat door de strot wil drukken (plastisch gezegd)
  • je voelt dat je in een bepaalde hoek wordt gedrukt
  • je hebt het gevoel dat de ander een bepaald oordeel over je heeft

Weerstanden herkennen bij uzelf en anderen: communicatie

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Normaal verschijnsel

Laat ik maar beginnen op te merken dat weerstand een normaal verschijnsel is. Als je geen weerstand hebt, krijg je griep. En als er in de organisatie geen weerstand is, krijg je organisatiegriep! We hebben dus weerstand nodig. Wanneer er verandering is of wordt aangekondigd in de organisatie ontstaat er weerstand. Zou dat niet het geval zijn, dan zou de ene verandering na de andere kunnen worden doorgevoerd. Dus vooropgesteld: je kunt zelf in de weerstand schieten en ook de ander kan in de weerstand schieten.

Vormen

Ik onderscheid verschillende reacties bij weerstanden namelijk:

  • Directe weerstand: uiten van bezwaren

    Een directe vorm van weerstand is de open vorm oftewel het uiten van bezwaren: we zijn het oneens, ik zeg mijn mening, er is wederzijds respect. Op dat moment vertel je wat jouw bezwaren zijn, je vertelt wat het met je doet of wat je raakt.

  • Indirecte vorm: wegkijken of aanvallen

    De indirecte vorm van weerstand is: wegkijken of aanvallen. Kenmerk van de indirecte vorm is dat de werkelijke bezwaren niet worden geuit. Ik noem een paar voorbeelden van indirecte weerstand:

    • Wegkijken of vluchtgedrag

      Van wegkijken of vluchtgedrag zijn meerdere voorbeelden denkbaar:

    • Aanvallen

      Aanvallen heeft ook meerdere vormen. Ik noem er een paar:

      • De ander beschuldigen: sinds jij hier directeur bent, loopt alles verkeerd binnen dit bedrijf (je legt de verantwoordelijkheid van jouw gevoel van onbehagen bij de directeur neer in dit voorbeeld)
      • Iemand te kijk zetten (beledigen of kleineren): zo ik dacht dat jij een academische achtergrond had maar daar merk ik nog weinig van

Groepsweerstanden: teams en organisaties

Weerstanden kunnen aanwezig zijn in teams en organisaties. Dat geldt voor alle weerstanden die ik hier beschrijf. Gevolgen: roddel, achterklap, gepraat in de wandelgangen etc. wil je er meer over weten?

Weerstanden in teams en organisaties

Eigen weerstand herkennen

Een leerdoel voor de training communicatie en gesprekstechnieken is om jouw eigen weerstand te herkennen. Hoe ziet jouw patroon van weerstanden eruit?

  • Schiet je snel in de verdediging: defensieve communicatie?
  • Ga je snel in de aanval?
  • Word je cynisch of sarcastisch?
  • Gevoel dat je aan een dood paard trekt?
  • Word je te direct in de communicatie, te stellig of kom je juist niet meer tot de kern?
  • Welke persoonlijke valkuilen gaan bij je opspelen? Word je koppig of onverzettelijk?

Daaraan gekoppeld: weet je ook wanneer je in de weerstand schiet? Anders gevraagd: wat moet een ander er voor doen om je in de weerstand te krijgen?

Weerstand bij de ander herkennen

Een tweede leerdoel is om weerstanden bij de ander te herkennen. Voel je aan dat de ander in de weerstand schiet? Of merk je dat niet?

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.