Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Cynisme en een cynische houding vermijden

Merk je dat je soms cynisch overkomt in jouw communicatie? Verwijten anderen jou weleens dat je cynisch bent?

Merk je dat de boodschap die je zou willen brengen hierdoor soms niet overkomt omdat de ander het niet goed ontvangt? Wil je leren om cynisme te vermijden in jouw communicatie en wil je jouw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor je een maatwerktraining samen die precies bij je aansluit.

Cynisch of cynisme

Authentiek communiceren

ebook communicatie

Authentiek communiceren (e-book)

Webinar over communicatie

Bekijk de webinar over communicatie. Je kunt deze aanschaffen via onze webshop.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Webinar over communicatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Wat is cynisch?

Cynisme is een vorm van bedekte of bijtende spot waarmee je een afwijzende houding etaleert tegenover een ander of tegen ideeën van iemand anders. Cynisme hoeft zich niet eens altijd met woorden te uiten. Het kan ook non-verbaal dus zonder woorden. Kenmerken van cynisme:

  • Het is bitter, koud en ongevoelig
  • Het lijkt gevoelloos
  • Het is bijtend en het kan pijn doen
  • Het is een vorm van wrede spot
  • Er zit verbittering en zwartgalligheid in
  • Soms is het zelfs schaamteloos of onbeschoft

Voorbeeld van cynisme

Cynisme is een manier van communiceren waarbij je vermijdt om te zeggen wat je precies bedoelt. Ik duid het met een voorbeeld:

  • Marianne komt bij haar vader en heeft het plan gevat een auto te kopen van € 2.000,-. Eigenlijk weet ze wel dat ze dit geld niet heeft maar toch.......  Ze stelt haar vader een heel idealistisch plan voor zodat ze binnen korte tijd aan dat geld kan komen. Haar vader zegt: 'je meent zeker dat het geld hier aan de bomen groeit (cynisme)'. Eigenlijk bedoelt hij: het plan dat je nu maakt is niet geheel realistisch, zullen we samen eens kijken hoe het wel haalbaar zou kunnen zijn?

Dit voorbeeld was nog redelijk mild of niet? Dan heb ik nu een voorbeeld die scherper is:

  • Jaap kon goed leren. Na het gymnasium ging hij studeren aan de universiteit. Maar helaas. Jaap liep vast tijdens zijn studie. Hij kwam zichzelf behoorlijk tegen. En dus ging hij een hbo-opleiding doen. En weer liep Jaap vast. Ook de hbo opleiding werd afgebroken. Dat speelde hem parten bij het vinden van een baan. Zijn ouders hadden er grote zorgen om. Ze waren teleurgesteld. Hun kind had niet het succes waar ze op gehoopt hadden. Weet je wat zijn vader zei, tijdens een verjaardagsvisite? “Kijk hier hebben we Jaap, specialist in afgebroken opleidingen’.

Dat is een voorbeeld van heftige spot waarbij iemand belachelijk wordt gemaakt. Zie je hoe cynisme een vorm is van aanvallend communiceren?

Hoe ontstaat het?

Hoe cynisme ontstaat is een interessant fenomeen. Eigenlijk weet je dat zelf het beste. In ieder geval hoe het bij jou is ontstaan. Ik noem een paar oorzaken:

  • Cynisme kan duiden op een afwijzende houding tegenover een te optimistische of idealistische voorstelling van zaken. Maar het kan ook zijn dat je oprechte bedoelingen van mensen wantrouwt. Misschien heb je een beschadigd vertrouwen in de mensheid.
  • Cynisme is de valkuil van de kernkwaliteit realistisch. Gezond realisme is fijn en doet ertoe maar wanneer het doorslaat doet het afbreuk en wordt het een negatief verhaal.
  • Cynisme kan ook fungeren als een soort van zelfbescherming waardoor je jouw werkelijke emoties en gevoelens niet hoeft te tonen
  • Cynisme kan een gevolg zijn van teleurstelling, pijn die je ervaart maar die je zeker niet deelt met anderen

Onbegrip

Hoe het ook zij: cynisme en sarcasme stuiten vooral op onbegrip in jouw omgeving. Het kan anderen pijn doen omdat ze het gevoel hebben dat hun goede en welgemeende bedoelingen of enthousiaste ideeën met een enkele opmerking in de kiem gesmoord worden. Best wel jammer eigenlijk want je hebt er zelf niks aan en een ander heeft er last van. Wat is er mis mee? Nou in ieder geval dit:

  • Je bereikt er niks mee
  • De relatie loopt schade op
  • Je bent niet duidelijk in jouw communicatie

Wat is jouw leerdoel?

Jouw leerdoel is divers maar ik probeer er als volgt woorden aan te geven:

Aanvallend communiceren

Dit artikel schreef ik in de serie over aanvallend communiceren.

Aanvallend communiceren

Authentiek communiceren

Bestel het e-book over authentiek communiceren.

ebook communicatie

Authentiek communiceren (e-book)

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Online training autonomie en persoonlijk leiderschap!

Online training autonomie

De online training Autonomie en Persoonlijk Leiderschap helpt jou bij jouw persoonlijke groei. De 8 modules bieden diepgaande inzichten en praktische tools. Het werkboek, met 22 opdrachten, bevordert zelfreflectie en bevraagt je behoeften, gevoelens, en keuzes. Jan Stevens, de trainer, presenteert de video's, waarin hij de essentie van autonomie en leiderschap belicht. Het e-book en de video's bieden een holistische benadering, van zelfreflectie tot effectieve communicatie. Deze training, inclusief praktische informatie en de mogelijkheid tot downloaden van het werkboek en e-book, is een must voor wie streeft naar persoonlijke ontwikkeling. Een investering in jezelf die de moeite waard is.

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.