Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Trekken aan een dood paard

Misschien zeg jij het ook wel eens: ‘het is trekken aan een dood paard’. Dan schrijf ik dit artikel voor jou. Het kan je helpen namelijk om vooruit te komen. Of je nu manager bent, adviseur of welke functie je ook vervult. Je kunt dat gevoel wel eens hebben dat het niet opschiet of dat je er niet doorheen komt.

Weerstanden herkennen: bij jezelf en anderen

Dit artikel is geschreven in de serie: weerstanden leren herkennen bij jezelf en bij anderen. Het is een leerdoel voor de training communicatie en adviesvaardigheden.

Trekken aan een dood paard

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Aanleiding

Voor de zoveelste keer hoorde ik een manager tijdens een organisatietraject de vergelijking maken tussen medewerkers (aangeduid als oude garde of oudgedienden) die moeite met organisatieverandering hadden en trekken aan een dood paard. Het zette mij aan tot nadenken. Want ik vind het niet bijster positief om te praten over ‘de oude garde’ of over ‘oudgedienden’ terwijl het trouwe medewerkers zijn die al jarenlang hun dienst bewezen hebben aan de organisatie. Nu is trekken aan een dood paard ook zwaar werk en een onbegonnen zaak. Echter de clou is dat deze uitdrukking niet over het paard gaat maar over diegene die er aan trekt. Het wordt voorgesteld als zijnde een ander die in de weerstand zit (in dit geval de medewerker). Maar in werkelijkheid zit diegene die de uitspraak doet zelf in de weerstand (in dit voorbeeld dus de leidinggevende). In ieder geval is het oordeel over anderen, in veel gevallen een excuus of brevet van onvermogen van het management zelf en soms is het ook een valkuil.

Wat wordt er mee bedoeld?

Trekken aan een dood paard is een uitdrukking voor een situatie waarbij:

  • de ander het oneens is met veranderingen die je wilt doorvoeren
  • de ander niet openstaat voor nieuwe ideeën of voor jouw advies
  • de ander niet openstaat voor verbetering
  • de ander alles bij het oude wil laten
  • de ander in de weerstand zit en tegenstand of tegenwerking biedt

Misverstand

Toch is er ook enig misverstand over dit item. Kenmerk van dode paarden is namelijk dat ze niet in de weerstand schieten en ook dat ze geen tegenwerking bieden. Een dood paard doet niets, helemaal niets! Er zit geen beweging in. En om die vergelijking nu maar te maken: heb je collega’s waar geen enkele beweging in zit of heb je collega’s die niet die beweging maken die je wenst? Dat is nogal een verschil.

Excuus: brevet van onvermogen

Dode paarden kunnen als excuus gebruikt worden. Managers en adviseurs verschuilen zich achter het dode paard terwijl het een brevet van onvermogen is. Ze zeggen niet dat ze zelf onvoldoende in staat zijn om de medewerker mee te nemen in het veranderingsproces. Ze vertellen niet dat ze onvoldoende vaardig zijn om commitment te verwerven op de werkvloer of dat ze de ander kunnen meenemen in hun adviestraject. Nee, ze gaan achter het dode paard liggen om hun eigen onkunde te verbloemen.

Schaamrood op de kaken

Iemand reageerde als volgt op dit artikel: 'bij het lezen van dit artikel heb ik het schaamrood op de kaken gevoeld. Het is zó waar. Ik heb ooit eens een cliënt die ik in re-integratietraject had, achteraf een dood paard genoemd – dat ik daar zelf een enorm aandeel in had gehad was een verpletterend inzicht. En ik schaamde me voor het dédain waarmee ik mijn eigen valkuilen over het hoofd kon zien. Dit sloeg nogal in als een bom zeg maar'.

Oordeel

De ander labelen als dood paard is een vorm van oordelen en veroordelen. Daardoor ontstaat een tweede misverstand. Wanneer de ander gelabeld wordt als dood paard is er geen kans meer toch? De ander is kansloos immers! Veroordeeld als zijnde ‘geen beweging in te krijgen’. Maar wat moet je met dode paarden in de organisatie? Als dat echt zo is, wat rest dan anders dan ontslag? Wat ik vaak zie is dat het ‘oordeel’ er wel is maar de durf om door te zetten nogal eens ontbreekt.

Valkuil

Trekken aan een dood paard is ook een valkuil. De valkuil is: doorgaan met trekken aan een dood paard. Gewoon doorgaan! Niet kijken of het werkt. Niet de strategie aanpassen. Niet naar de eigen rol kijken. Doortrekken aan dat paard. Tot je erbij neervalt. Zolang!

Hoe dan wel?

Vooropgesteld. Dode paarden bestaan niet in een organisatie. Wellicht zijn er medewerkers die de aansluiting missen bij de verandering die de organisatie door maakt. Wellicht zijn er collega´s die moeite hebben om bepaalde veranderingen bij te benen. Het helpt om dat eens te bespreken en op tafel te krijgen. Maar dan in alle openheid.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.