Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ja knikken en nee bedoelen: indirecte weerstand

Ja zeggen en nee bedoelen is een vorm van indirecte weerstand. Een ondergeschikte vorm van indirecte weerstand is moeilijker herkenbaar. De ander zegt ‘ja’ maar hij bedoelt ‘nee’. Ogenschijnlijk is hij/zij volgzaam, maar inwendig denkt hij ‘barst maar’.

Weerstanden herkennen: bij jezelf en anderen

Dit artikel is geschreven in de serie: weerstanden leren herkennen bij jezelf en bij anderen. Het is een leerdoel voor de training communicatie en adviesvaardigheden.

Zijn we het eens?

In een teamvergadering vroeg de leidinggevende: ‘is iedereen het met dit voorstel eens? Indien er op- of aanmerkingen zijn, kom dan met suggesties en spreek het uit’. Iedereen gaf te kennen het eens te zijn met de ingeslagen weg. Na afloop van de vergadering (toen de leider vertrokken was) ontstond er verzet.

Ja knikken en nee bedoelen

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Verschijningsvorm

De verschijningsvorm van ja knikken en nee  bedoelen lijkt alleraardigst. Mensen stellen zich onderdanig of ondergeschikt op. Ze zijn meegaand en volgzaam. Ze komen zo voor het oog niet in verzet.

Wat er werkelijk achter zit?

Echter: hoe ondergeschikt het ook lijkt. Wat er achter zit is dominantie of passieve agressie. Men knikt instemmend ja en men ‘voelt’: bekijk het maar. We zeggen niks maar we doen het toch op onze eigen manier. Ondergeschiktheid is een vermetele vorm van weerstand. Het lijkt ‘nederig’ maar in wezen stelt men zich op ‘boven de ander’. De verschijningsvorm lijkt ‘bescheiden’ maar dat is het niet. Onderdanigheid kan bij de ander boosheid oproepen.

Hoe is het te herkennen?

Ik noem wat kenmerken van deze weerstand.

  • de aandacht van het onderwerp afleiden
  • over onbelangrijke zaken gaan praten en het werkelijke onderwerp vermijden
  • om de hete brij heen draaien
  • ontwijkende antwoorden geven

Hoe ontstaat deze weerstand?

Laat één ding duidelijk zijn. Mensen spreken zich niet uit. Ze vertellen niet wat ze er écht van vinden en ze tonen hun werkelijke gevoelens niet. Zijn het dan mensen die niet te vertrouwen zijn? Dat is een grote misvatting. Blijkbaar voelt men zich niet veilig oftewel: de communicatie is niet open, er is geen vertrouwen, men is bang of angstig voor represailles, men heeft het gevoel dat bepaalde zaken tegen hun gebruikt kunnen worden.

Hoe ga je ermee om?

Ik beantwoord deze vraag door eerst eens in te gaan op: hoe ga je er niet mee om? Wat in ieder geval niet moet:

  • Je wilt het de kop indrukken (en nu is het afgelopen)
  • Je reageert te direct of te stellig
  • Je beschuldigt hen van oneerlijkheid of gebrek aan openheid
  • Je neemt een soort van strafmaatregelen
  • Je gaat jouw zin doordrijven of je gaat een aantal zaken opleggen

Hoe begrijpelijk jouw tegenreactie ook is. Daarmee bevorder je de indirecte weerstand van ‘ja knikken en nee bedoelen’. Wat nodig is:

  • Openheid
  • Vertrouwen en veiligheid
  • Commitment

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.