Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Enthousiasmeren motiveert!

Enthousiasmeren motiveert en is motiverend. Leidinggevenden moeten medewerkers enthousiasmeren. Tenminste dat wordt vaak gezegd. Echter de vraag is:

  • Hoe doet u dat?
  • Wat betekent dat precies?
  • Hoe gaat het in de praktijk van alledag?

Wat is het precies?

Enthousiasmeren medewerkersWanneer u medewerkers enthousiasmeert dan weet u medewerkers enthousiast te maken. U kunt inspireren, een ander aanzetten of in beweging brengen. Enthousiasmeren leggen wij uit: zodanig in beweging zetten dat medewerkers uit eigen beweging aan de slag gaan.

Hoe doet u dat?

Klinkt mooi zult u zeggen: maar hoe doe ik dat? We noemen een aantal facetten van enthousiasmeren:

  • Bent u zelf enthousiast?

    Leidinggeven begint bij uzelf! Bent u enthousiast en kunt u dit enthousiasme overbrengen op anderen? Beschikt u over de kernkwaliteit: enthousiast? Of gaat u naar uw werk omdat het nu eenmaal moet of omdat de hypotheek thuis ook betaald moet worden?

  • Open en duidelijk

    Een tweede aspect: in uw communicatie bent u open en duidelijk. Met open communicatie bedoelen we niet dat u alle bedrijfsgeheimen aan de medewerker hoeft mee te geven. Maar u bent open over uw bedoelingen: waar wilt u naar toe en waarom? Duidelijkheid is een aspect wat daarbij hoort. Medewerkers willen weten waar uw organisatie naar toe gaat, wat er van hen verwacht wordt en hoe e.e.a. zal verlopen.

  • Betrek ze erbij

    Laat uw medewerkers horen en zien dat u ze nodig hebt, dat ze waardevol zijn voor uw organisatie. Hoe doet u dat? Betrek ze erbij! Laat uw medewerker meedenken ook over de toekomst van uw bedrijf. Formuleer samen heldere doelen ook voor de toekomst.

  • Ontwikkelen

    Medewerkers helpen in hun ontwikkeling zorgt voor enthousiasme en bezieling. Help medewerkers om te ontwikkelen (of zo u wilt te verbeteren). Geef ze constructieve feedback op hun eigen ontwikkeling en prestaties.

  • Zinvol werk

    Zinvol werk, werkt enthousiasmerend. Mensen willen gezien en gehoord worden. Medewerkers willen serieus genomen worden en zinvol werk draagt bij aan hun gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.

  • Benut hun kwaliteiten

    Wanneer u de kwaliteiten van uw medewerkers benut, erkent u uw medewerker. Anders gezegd: u geeft er blijk van dat u de medewerker ziet staan en dat u hem/haar respecteert. Eén van de grootste vormen van waardering die u de medewerker kunt bieden. Daar kan geen salarisverhoging of bonus tegenop!

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training motiveren medewerkers voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training motiveren

Training motiveren

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens