Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Sarcastisch en sarcasme

Ben jij weleens sarcastisch? Is dat jouw manier om te laten merken dat je het oneens bent met een ander of maak je op deze wijze af en toe een statement? Weet je dat mensen erg geraakt kunnen zijn door jouw sarcastische opmerkingen?

Wil je leren om sarcasme te vermijden in jouw communicatie en wil je jouw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies bij je aansluit.

Sarcasme en sarcastisch

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Wat is sarcastisch?

Sarcasme is een agressieve manier van communiceren. Er zit een gemene of bijtende toon van spot achter. Het woord komt uit het Grieks (sarkádzoo) en het betekent ‘ergens vlees vanaf scheuren’. Kenmerk van sarcasme is dat je praat met een omweg. Je zegt precies het tegenovergestelde van wat je bedoelt. Door de bijtende spot die erin is opgesloten kom je kwetsend over of maak je een ander belachelijk of bespottelijk. In ieder geval laat je jouw minachting of afkeuring duidelijk horen.

Sarcasme is net als cynisme een vorm van agressief communiceren. Het is vooral ‘zeggen wat je niet bedoelt’. Maar het is ook een smalende bejegening waar hatelijkheid in doorklinkt of bespotting. De hoon en de ironie klinkt door in jouw stem, wanneer je sarcastisch bent!

Voorbeelden van sarcasme

Ik noem twee voorbeelden:

  • Je ergert je omdat jouw collega zijn zaakjes weer niet voor elkaar heeft. Je spreekt jouw ergernis niet uit maar je zegt: ‘nou als jij zo doorgaat dan kom je zeker in aanmerking voor een promotie’.  In feite zegt je het tegenovergestelde van wat je bedoelt.
  • Chris maakte een afspraak bij de kapper. Althans dat wilde hij doen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. De kapper liet duidelijk merken dat het vandaag niet meer zo uitkwam. Toen Chris de kapperszaak binnenkwam zag hij al van veraf dat alle medewerkers bij de balie zaten te kletsen. Chris zei: ‘o nu snap ik dat jullie geen tijd voor mij hadden’.

Wat zit erachter?

De vraag is: waarom ben je sarcastisch? Merk je dat je dat weleens bent? Ik hoor vaak de volgende redenen:

  • Het gevoel van machteloosheid: je hebt geen vat op de situatie of op de ander (er is geen zalf aan te strijken: de ander zal toch niet veranderen)
  • Boosheid, irritatie of frustratie
  • Je voelt je afgewezen, gekrenkt of gepasseerd en je slaat terug
  • Je voelt je aangevallen

Kortom: vaak zit er een bak aan negatieve gevoelens achter die je op de verkeerde manier uitspreekt. Ik noem het ook wel eens 'boosheid uit de diepvries'. Het is een soort onderkoelde, ijzige en bevroren toon waarop het uitgesproken wordt. Daarom kan het zo'n pijn doen.

Wat is er verkeerd aan?

Ik noemde al dat sarcasme een vorm van communicatie is met een omleiding. Je zegt wat anders dan je bedoelt. Duidelijk communiceren is er niet bij. Maar het is ook een vorm van aanvallende communicatie die kwetsend is en pijn kan doen. Sarcasme is een vorm van jezelf boven de ander stellen of op de ander neerkijken. In feite is het een arrogante houding en een vorm van agressie.

Aanvallende communicatie

Ja maar, het is ook grappig!

Iemand zei: ‘ja maar het is soms ook grappig’. Als dat zo is, noem ik het geen sarcasme. Dan is het een vorm van humor. Let wel: sarcasme is eerder pijnlijk dan lollig.  Sarcasme is heel wat anders dan humor. Humor vernedert niet, brengt de ander niet in verlegenheid.  Sarcasme haalt de ander onderuit.

Wat bereik je ermee?

Wat je ermee bereikt? Helemaal niets! Deze vorm van communicatie komt namelijk niet over. Je bent niet duidelijk namelijk. Bovendien schaadt het de relatie. De ander kan er niet zoveel mee en zal:

  • De andere kant opkijken (wegkijken)
  • In de verdediging schieten
  • In de aanval gaan
  • Jou  gaan vermijden

Wie sarcastisch is, is niet toegankelijk. Als zelfbescherming zet je een soort van muur om je heen om te zorgen dat je niet geraakt kunt worden. Je schermt jezelf af.

Jouw leerdoel

Jouw leerdoel is:

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.