Aanvallend in de communicatie?
Ben je aanvallend in jouw communicatie? Merk je dat je snel in de aanval en soms in de tegenaanval gaat? Wil je er wat aan doen? Of zeg je: nou ja, ik ben nu eenmaal zo of er is toch niets aan te doen. Ik zeg dat er wel iets aan te doen is. En het zal je helpen om effectiever te worden in jouw communicatie.
Wat is aanvallende communicatie?
Ik noem aanvallend communiceren wel eens communicatie met een omweg. Je vertelt nooit wat jou echt bezig houdt maar je legt het buiten je zelf. Je zegt niet ‘het raakte me dat jij dat tegen me zei’ maar je zegt: ‘jij hebt mij gekwetst’. Kortom: je legt jouw gevoelens oftewel de verantwoordelijkheid voor jouw gevoelens bij een ander neer. En dat deel je (communicatie is delen immers!).
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Gevolgen
Wanneer jij aanvallend communiceert, roept dat reacties op bij anderen. Het gaat ten koste van de relatie. Het is geen directe communicatie maar een voorbeeld van te direct communiceren. Je bent aanvallend wanneer een ander zich door jouw wijze van communiceren:
- In de hoek gedrukt voelt
- Geen weerwoord meer heeft of geen tegenspraak durft te bieden
- Dichtklapt
- Zich gekwetst voelt
- Het gevoel heeft dat hij/zij overruled wordt
- In de verdediging schiet
- Jij jaagt anderen tegen jou in het harnas
Voorbeelden
Ik noem wat voorbeelden:
- De ander beschuldigen: ‘sinds we een relatie hebben, is het met mij bergafwaarts gegaan’
- De ander iets verwijten: 'ik was ziek en jij hebt je nooit laten horen'
- Oordelen: ‘jij ziet er ook niet uit of jij bent volgens mij wel 20 kilo te zwaar of niet?’
- Veroordelen en aanspreken op de persoon: ‘van jou komt niks terecht’
- In twijfel trekken: ‘ik moet nog zien wat jij er van terecht brengt’
- Overdrijven: ‘dat plan wat jij hebt ingediend, slaat helemaal nergens op’
- Dramatiseren: ‘het is een ongelofelijke puinzooi bij ons op de afdeling’
- Overdrijven: ‘het hele team is aan het solliciteren sinds jij hier leiding geeft’
- Cynisme
- Sarcasme
Ja maar, ik ben toch eerlijk?
Soms zeggen mensen: ‘Ik ben gewoon heel eerlijk. Ik zeg wat ik denk’. Toch denk ik dat dit niet helemaal het geval is. De vraag is of het eerlijk is om anderen af te branden of met de grond gelijk te maken zonder enig respect op te brengen voor de ander. Wat jou dwars zit (ongenoegen, ontevreden of andere negatieve gevoelens) leg je neer bij de ander. Je neemt geen verantwoordelijkheid voor jouw eigen negatieve gevoelens. Je speelt het op de persoon.
De ergste vorm
De ergste vorm van aanvallende communicatie noem ik agressief. Wil je mijn artikel lezen over agressief-autoritaire communicatie?
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest