Resultaatgericht leiderschap: wat is dat?
Over resultaatgericht leidinggeven bestaat nogal wat begripsverwarring. Vaak wordt gedacht bij een resultaatgericht leidinggevende aan een pitbull die achter de medewerkers aanjaagt om een zo hoog mogelijke prestatie geleverd te krijgen. Met dat beeld reken ik definitief af. Het is zelfs zo dat je op deze wijze van alleen maar achter de mensen aanjagen, niet het beoogde resultaat zult kunnen bereiken. De training resultaatgericht leiderschap gaat over leidinggeven aan resultaat. Hoe zorg je als leidinggevende ervoor dat de gewenste organisatiedoelstellingen (of afdelingsdoelen) worden behaald? Resultaatgericht leidinggeven lukt je niet door alleen maar hard te werken.
Competentie resultaatgerichtheid
Ben jij resultaatgericht? Dan ben jij gericht op het behalen en realiseren van doelstellingen en resultaten. Het zal jou frustreren wanneer resultaten niet realiseerbaar blijken te zijn. Resultaatgerichtheid wordt vaak geduid als competentie. Dat vind ik prima maar ik denk dat het ook te maken heeft met jouw natuurlijke aanleg. Dat zijn jouw kwaliteiten. Bij resultaatgerichtheid passen kwaliteiten als:
- Slagvaardig en besluitvaardig
- Doelgericht
- Ambitieus
Leiderschapsstijl
Wat voor leiderschapsstijl heb jij als leidinggevende? Doe de online test. Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Resultaatgericht leidinggeven
Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven voor het middenkader en hoger kader.
Kenmerken
Kenmerken van resultaatgerichtheid zijn:
- Een vaste wil om jouw doelen te bereiken
- Het stellen van ambitieuze en uitdagende doelen
- Effectiviteit en efficiëntie
- Richting geven en weten waar je naar toe wilt
Verwachtingen duidelijk maken is communicatie
Het managen van resultaat begint met het verwoorden en duidelijk maken aan de organisatie wat de gewenste resultaten zouden moeten zijn. Wanneer de visie is neergezet, is het van belang dat er een vertaling komt naar concrete doelstellingen op organisatieniveau, afdelingsniveau en individueel niveau. Er dient een planning te komen op alle niveaus en er moeten prioriteiten worden gesteld.
Een tweede aspect bij doelgerichtheid is dat je jouw medewerkers bij de plannen betrekt zodat men zich verantwoordelijk gaat voelen voor het gewenste resultaat dat je wilt bereiken. Eventuele knelpunten en belemmeringen die men ervaart dienen te worden opgelost. Je moet zorgen voor de faciliteiten zodat zij ook in staat zijn om de gewenste doelstellingen te behalen. Een zakelijke opstelling is evenzeer belangrijk. Hoe kostbaar de relatie ook is, de gestelde organisatiedoelen gaan bij jou voorop. Lees ook: Verwachtingen managen
Duidelijk en doelgericht
Voor het managen van resultaat is duidelijkheid nodig. Medewerkers dienen precies te weten wat er van hen verwacht wordt. Maar evenzeer is het van belang dat je geïnformeerd blijft over de voortgang en dat je de mensen aanspreekt wanneer doelstellingen en resultaten niet worden behaald. Wil je doelgericht werken en doelgerichtheid bevorderen binnen jouw organisatie? Bekijk dan ons trainingsaanbod!
Besluitvaardig
Voor het managen van resultaat is besluitvaardigheid van belang. Soms dreigt het iets anders te gaan dan oorspronkelijk gedacht en dient de strategie aangepast te worden om alsnog het gewenste doel te bereiken. Of wanneer er een conflict is, grijp je meteen in om het op te lossen omdat het geformuleerde resultaat anders wellicht in het gedrang komt. Je wilt de competentie besluitvaardigheid ontwikkelen.
Resultaatgericht leidinggeven
Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven.
Leiderschapstraining
Bekijk onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.