Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Stimuleren van medewerkers motiveert!

Stimuleren van jouw medewerkers werkt motiverend. Het is gedrag wat leidinggevenden zouden moeten laten zien om hun medewerkers te motiveren.

Wat betekent stimuleren voor leidinggevenden?

Leidinggevenden die stimuleren weten de medewerker aan te zetten tot actie en helpen de medewerker om in beweging te komen. Gedragskenmerken die daarbij horen:

  • Je weet de medewerker uit te leggen waarom iets moet gebeuren of waarom een bepaalde taak moet worden gedaan.
  • Je kent de medewerker en je kent ook de drijfveren en behoeften van de medewerker waarop je weet aan te sluiten.
  • Je spoort aan en je moedigt aan: jouw medewerker heeft jouw vertrouwen en je spreekt dat ook uit.
  • Bij tegenslagen weet je hoe je met de medewerker moet sparren om hem of haar op te beuren om toch voort te gaan op de ingeslagen weg.
  • Je weet de medewerker te prikkelen om uitdagende doelen te stellen voor zichzelf.
  • Alle gedrag of uitingen van gedrag die positief zijn zal je toejuichen, bevorderen en alles wat negatief is zal je ontmoedigen.

Medewerker stimuleren

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Wat is een stimulus?

Een stimulus is een prikkel die iemand aanzet tot actie. Voor medewerkers kan dat een vriendelijk woord zijn, een uitdagende taak maar ook een teken van vertrouwen of een luisterend oor. Ik zie vaak dat leidinggevenden onderschatten hoe groot de invloed van zulke kleine prikkels kan zijn. Eén positieve stimulus kan ervoor zorgen dat iemand de hele dag met energie en plezier aan het werk is.

Wat zijn voorbeelden van stimulerend leiderschap?

Ik merk dat stimuleren niet altijd in grote gebaren hoeft te zitten. Het kan juist in kleine dingen. Een compliment geven na een goed gesprek met een klant, een medewerker bedanken voor de inzet tijdens een drukke periode, of vragen wat iemand nodig heeft om een taak beter te kunnen doen. Het zijn juist die momenten waarop een medewerker voelt: mijn leidinggevende ziet mij en vertrouwt mij. Je stimuleert jouw medewerker door zijn of haar kwaliteiten te benutten, verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven. Stimuleren is voor iedere leidinggevende een taak van belang onder andere bij:

  • Het motiveren van medewerkers.
  • Delegeren van taken en verantwoordelijkheden.
  • Teamontwikkeling.

Is stimuleren hetzelfde als motiveren?

Ik merk vaak dat leidinggevenden de begrippen stimuleren en motiveren door elkaar gebruiken. Toch zit er een duidelijk verschil tussen beide. Stimuleren betekent dat je een medewerker prikkelt om in beweging te komen: je geeft een duwtje, een aanmoediging of een teken van vertrouwen. Motiveren gaat een stap dieper. Daarbij spreek je de innerlijke drijfveren aan van je medewerker: waarom iemand zijn werk doet en waar hij of zij energie van krijgt.

Het mooie is dat beide samenhangen. Stimuleren kan een ingang zijn om motiveren mogelijk te maken. Een compliment, een uitdagend doel of een luisterend oor kan het vuurtje aanwakkeren waardoor de medewerker weer contact maakt met zijn of haar eigen intrinsieke motivatie. En zodra die intrinsieke motivatie gevoed wordt, is er minder externe stimulans nodig.

Daarom zeg ik: stimuleren en motiveren zijn geen tegenpolen maar versterkers van elkaar. Stimuleer je goed, dan help je de medewerker om zichzelf te motiveren.

Wat is de psychologische impact van stimuleren en ontmoedigen?

Ik zie dagelijks dat de manier waarop jij als leidinggevende je medewerkers benadert een directe psychologische impact heeft. Stimuleren werkt als een positieve prikkel in het brein: medewerkers ervaren waardering en voelen zich competenter. Dat geeft energie, verhoogt het zelfvertrouwen en vergroot de kans dat iemand initiatief neemt en creatief durft te zijn.

Ontmoedigen werkt precies de andere kant op. Kritiek zonder erkenning, negatieve signalen of gebrek aan vertrouwen zorgen voor stress en onzekerheid. Het brein gaat in de overlevingsstand: mensen worden voorzichtiger, nemen minder risico en gaan vooral doen wat strikt noodzakelijk is. Op teamniveau vertaalt dit zich in minder samenwerking, minder innovatie en een lagere productiviteit.

Daarom benadruk ik altijd: één stimulerend gebaar kan een medewerker vleugels geven, terwijl één ontmoedigend signaal alles kan ondermijnen. De psychologische impact van jouw gedrag is groter dan je denkt.

Wat is de keerzijde van stimuleren (ontmoedigen)?

Het tegenovergestelde gedrag van de leidinggevende is: ontmoedigen en afremmen, temperen of belemmeren van jouw medewerker. Wanneer ontmoedig je jouw medewerker?

  • Wanneer je taken aanbiedt die niet aansluiten bij de kwaliteiten van de medewerker.
  • Wanneer je niet duidelijk bent in jouw verwachtingen.
  • Wanneer uit jouw gedrag blijkt dat je geen vertrouwen hebt in de medewerker.
  • Door negatieve communicatie.
  • Wanneer je doelen oplegt in plaats van dat je de medewerker stimuleert om eigen doelen te stellen.
  • Wanneer je te sturend bent of de verantwoordelijkheid van de medewerker overneemt.
  • Wanneer je geen aandacht voor jouw medewerkers hebt.

Hoe kun je als leidinggevende ontmoedigen?

Ik zie vaak dat leidinggevenden denken dat ze stimuleren, terwijl hun gedrag in feite ontmoedigend werkt. Dat gebeurt meestal onbewust. Waar een positief signaal energie geeft, kan een verkeerd signaal energie wegnemen.

Een voorbeeld: een medewerker deelt een idee in een vergadering. Als jij zegt: “Daar hebben we geen tijd voor” of “Dat werkt hier toch niet”, dan voelt die medewerker zich niet serieus genomen. Het effect? In plaats van gestimuleerd, voelt hij of zij zich ontmoedigd en zal de volgende keer minder snel initiatief nemen.

Ontmoedigen ontstaat ook door kleine signalen: een zucht, een afwezige blik of telkens focussen op fouten in plaats van successen. Medewerkers trekken daar conclusies uit: blijkbaar doe ik het niet goed, blijkbaar wordt mijn inzet niet gezien. Dat werkt demotiverend en kan leiden tot gelatenheid.

Daarom zeg ik: de keerzijde van stimuleren is ontmoedigen. En dat gaat vaak sneller dan je denkt. Eén ontmoedigend signaal kan meerdere stimulerende woorden tenietdoen. Wees je dus bewust van jouw houding en gedrag, want jij bent de spiegel waarin jouw medewerkers kijken.

Veelgestelde vragen over stimuleren van medewerkers

Ik krijg vaak vragen van leidinggevenden over het stimuleren van medewerkers. Hieronder beantwoord ik de meest voorkomende vragen zodat jij er direct mee aan de slag kunt.

Wat is het verschil tussen stimuleren en motiveren?

Stimuleren gaat over het geven van positieve prikkels, zoals vertrouwen en aanmoediging. Motiveren gaat dieper en raakt de innerlijke drijfveren van een medewerker.

Hoe herken ik of ik mijn medewerker stimuleer of juist ontmoedig?

Let op de reacties: als je medewerker energie krijgt en initiatief neemt, stimuleer je. Wordt hij of zij passief of onzeker dan ben je waarschijnlijk ontmoedigend bezig.

Welke rol spelen talenten bij stimuleren?

Als je aansluit bij de talenten en kwaliteiten van je medewerker, werkt stimuleren vele malen krachtiger. 

Hoe kan ik medewerkers stimuleren tijdens tegenslagen?

Door samen te reflecteren, erkenning te geven en perspectief te bieden. Zo laat je zien dat fouten en tegenslagen onderdeel zijn van leren en groeien.

Wat zijn de grootste fouten die leidinggevenden maken bij stimuleren?

De grootste fouten zijn micromanagen, te veel nadruk op fouten leggen en geen tijd nemen om echt te luisteren. Meer hierover lees je in: 10 missers bij motiveren van medewerkers.

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens

Publicatiedatum: 26-12-2016


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.