Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Afwachtend en passief? Is dat jouw valkuil?

Afwachtend en passief is een valkuil! Merk je dat soms te afwachtend bent? Dit artikel gaat over passiviteit, mogelijke oorzaken van een afwachtende houding en wat je eraan kunt doen.

Passiviteit: betekenis en definitie

Wanneer ben je  afwachtend en passief? Waar ik vooral op duid is de situatie waarbij actie wordt verwacht of waarbij je actie zou kunnen (of moeten) initiëren maar je doet het niet.

Ik noem een aantal kenmerken. Je bent passief wanneer:

  • je een knelpunt ziet maar je geen maatregelen neemt om ze op te lossen
  • je in beweging wordt gezet door anderen en wanneer je niet uit eigen initiatief zelf in beweging komt
  • je te snel genoegen neemt met situaties waar je eigenlijk geen genoegen mee zou moeten nemen
  • je te snel berust in bepaalde situaties terwijl er wel een oplossing mogelijk zou zijn wanneer je iets zou ondernemen
  • je lijdzaam, lijdelijk of gelaten toeziet hoe iets verkeerd gaat
  • je reactief bent ingesteld
  • je geen initiatief neemt en dat graag aan anderen overlaat
  • je de regie snel uit handen geeft en de grip op de situatie daardoor verliest
  • je zaken uitstelt en moeilijke dingen uit de weg gaat
  • je de confrontatie uit de weg gaat en conflict vermijdend bent
  • je de zaak teveel in het midden laat
  • je wel observeert of analyseert maar niet tot handelen overgaat
  • je vaak te lang wikt en weegt maar geen besluit neemt en geen keuzes maakt
  • je de zaak op zijn beloop laat
  • je in je schulp kruipt terwijl je dat juist niet moet doen

Afwachtend en passief

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Wat is er verkeerd aan?

Wanneer ben je te afwachtend en wanneer ben je te passief?

Door een afwachtende en passieve houding nodig je anderen uit om over jouw grens te gaan. Je geeft het initiatief en de regie uit handen.  Je  maakt de eigen ruimte erg klein en je geeft de ander teveel ruimte.

Wanneer je het niet invult, pakt een ander de regie. Wanneer je afwacht, neemt een ander het initiatief. Het draagt niet bij aan het goede gevoel van zelfvertrouwen of zelfverzekerdheid. Bovendien is de kans groot dat de invulling die een ander bedenkt toch anders dan je zou willen.

Ook in communicatie is een passieve houding in jouw nadeel. Wellicht heb je te weinig inbreng in gesprekken en geef je een ander de regie. Jouw invloed daalt daardoor.

Voorbeelden

Het zit al in de meest eenvoudige voorbeelden.

  • Je had je voorgenomen om een eindje te fietsen. Maar je ondernam geen stappen of je maakte het niet bespreekbaar. Waarop jouw partner vraagt: ‘ heb je zin om een eindje te wandelen?’  En op dat moment moet je uitleggen dat je eigenlijk van plan was om te fietsen en dat je aan wandelen niet zoveel zin hebt. Kortom: wat je niet invult, vult een ander snel voor je in.
  • Jouw baas had een vraag bij je neergelegd. Je hebt de vraag wat voor je uitgeschoven. Waarom eigenlijk? Eigenlijk was er ook geen reden voor. Je hebt ook niet teruggekoppeld dat je er later op terug zou komen. Jouw leidinggevende weet daardoor niet wat je met de vraag gedaan hebt. Dat kan twijfel oproepen bij de ander omdat je je door jouw passieve houding erg onzichtbaar maakt.
  • De onderhoudsbeurt van jouw auto schuif je steeds voor je uit. je weet dat de olie ververst moet worden maar och ‘het kan nog wel’. Tot er ergens een defect ontstaat en je veel duurder uit bent aan reparatiekosten dan wanneer je tijdig onderhoud had laten plegen.
  • De factuur die je had ontvangen had je niet betaald, de aanmaning was voor jou geen reden om te reageren. je hebt zolang gewacht tot de deurwaarder bij je aanbelde en je was vele malen duurder uit.
  • Het loopt al lange tijd niet op jouw werk. Eigenlijk zou je tot actie moeten overgaan maar je doet het niet. Je wacht af! Je kijkt wel hoe het gaat. Daardoor kun je je in de problemen werken. Misschien denk je later: achteraf had ik toch eerder tot actie moeten komen.
  • Jouw leidinggevende vraagt of je een verbeterplan wilt schrijven voor jouw afdeling. Maar je gaat niet tot actie over. Je weet wel dat het moet, je weet wel hoe het moet maar toch laat je het op zijn beloop. Vervolgens wordt jouw leidinggevende boos omdat er nog niets is gebeurd.

Redenen en oorzaken: passief

De redenen van een te afwachtende houding kunnen legio zijn. Ik noem wat voorbeelden:

  • je hebt last van uitstelgedrag en alles wat ingewikkeld, moeilijk, niet leuk of vervelend is, schuif je lekker voor je uit
  • je hebt niet (meer) de motivatie voor jouw werk of functie en je neemt een gelaten en passieve houding aan
  • je bent te weinig assertief
  • je maakt je graag onzichtbaar en je laat jezelf niet snel zien
  • je hebt negatieve gedachten over jezelf of gebrek aan zelfvertrouwen en je voelt je vaak machteloos waardoor je in een afwachtende houding berust
  • je hebt nooit geleerd om initiatief te nemen omdat dit van jou niet werd gevraagd en omdat het vroeger thuis wel voor je werd ingevuld
  • je had dominante ouders en zij maakten de dienst uit
  • je bent volgzaam en meegaand en je laat het initiatief soms te gauw aan een ander over

Ik noem ook een laatste reden die wel eens heel belangrijk zou kunnen zijn. Misschien ben je qua aard en karakter heel geduldig. Herken je dat van jezelf? Dat jij jezelf de tijd gunt om taken uit te voeren en dat jij je niet laat opjagen door anderen of deadlines? Dan is jouw kernkwaliteit geduld. De valkuil die daarbij hoort is afwachtend en passief. De kunst is nu om het juiste leerdoel te formuleren zodat jij in je kracht komt.

Is jouw kernkwaliteit geduld?

Passieve houding doorbreken

Een passieve houding draagt zeker niet bij aan het gevoel van eigenwaarde, zelfrespect en zelfvertrouwen. Hoe meer je de regie weggeeft en hoe meer je het initiatief van anderen laat afhangen, hoe eerder jouw zelfvertrouwen verdwijnt als sneeuw voor de zon. Mensen die te afwachtend zijn schuiven vaak hun verantwoordelijkheid af op externe gebeurtenissen of op anderen. Proactieve mensen richten zich vooral op hun eigen gedrag en hun eigen gedachten.

Het is dus belangrijk om jouw houding van passiviteit te doorbreken zodat jouw invloed groter wordt, jouw zelfvertrouwen stijgt en je meer resultaat zult halen uit acties die je onderneemt. Het heeft vooral ook te maken met verantwoordelijkheid nemen en de verantwoordelijkheid niet bij anderen laten liggen.

Disfunctioneren

Passiviteit is nogal eens een reden voor disfunctioneren. Onlangs mochten wij een verbetertraject uitvoeren wegens disfunctioneren omdat de medewerker te passief en te afwachtend was.  De persoon in kwestie was werkvoorbereider bij een productiebedrijf. Wat was het probleem: volgens de leiding was hij te afwachtend. Hij signaleerde zaken te laat waardoor er in het productieproces problemen ontstonden. Toen we het traject begonnen bleek al gauw dat deze medewerker wel zaken signaleerde maar het teveel bij zich hield. Hij moest actiever delen met o.a. de productiechef. De medewerker werd dus verweten dat hij ‘te passief en te afwachtend was’.

Leerdoel: initiatief nemen en zelfregie ontwikkelen

Initiatief is te leren. Afwachtendheid en passiviteit is af te leren. Door twee zaken:

  • de bewustwording wanneer je te afwachtend of te passief bent
  • de analyse hoe dat komt
  • een actieplan wat er aan te doen is
  • door te DOEN!

Voor leidinggevenden

Ben je leidinggevende en soms te afwachtend en passief? Verwijten medewerkers jou dat je te weinig voortvarend of te weinig doortastend bent? Laat je het initiatief gauw aan anderen over of merk je soms dat teamleden het initiatief van je overnemen?

  • Besluiteloos

    Leidinggevenden die te passief zijn, zijn vaak besluiteloos. Ze treden niet daadkrachtig of resoluut op terwijl dat soms wel nodig is. Ze laten het erop aankomen, ze kijken wel hoe ’t gaat en ze laten de waarheid maar in het midden. Maar soms is het noodzakelijk om keuzes te maken en duidelijk te zijn richting jouw medewerkers.

  • Je stuurt te weinig

    Wanneer je als leidinggevende passief bent of afwachtend dan stuur je te weinig. In jouw functie moet je juist richting geven aan jouw organisatie of aan jouw team. Mensen willen graag weten waar ze naar toe gaan.

  • Onduidelijk

    Een passieve houding zorgt voor onduidelijkheid op de werkvloer. Je kunt zaken niet op zijn beloop laten. Jouw medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn, wat er van hun verwacht wordt, hoe ze iets moeten doen etc. Doe je dat niet dan zorg je met jouw gedrag ervoor dat de medewerkers gelaten en passief zijn.

Wil je als leidinggevende werken aan jouw persoonlijke leerdoelen? Voorkomen dat je de leiding uit handen geeft of dat anderen teveel de regie van jou overnemen?

Hoe ga je om met passieve mensen?

Een vraag is: hoe ga je om met iemand die passief en afwachtend is? Het antwoord is eenvoudig: ga het gesprek eens aan over de vraag hoe dat zo komt. Herkent de ander ook dat hij/zij zo afwachtend en passief is? Wat je nooit moet doen is iemand knetterhard confronteren met dit gedrag. Waarom niet? De  kans dat hij/zij dichtklapt kan ervoor zorgen dat het gedrag nog versterkt wordt.

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.