Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Behoefte aan waardering, erkenning en respect

Behoefte aan waardering, erkenning en respect is een mens eigen. Ieder mens kent deze behoefte ongeacht waar je vandaan komt. Wat er achter zit: ook jij wilt erbij horen, gezien worden, gehoord worden, serieus genomen worden. Je wilt betekenis hebben, ertoe doen!

Wanneer deze behoefte wordt vervuld ontstaan er positieve gevoelens. Je ervaart vertrouwen en zelfvertrouwen, respect en zelfrespect. Wordt de behoefte niet vervuld dan ontstaan er negatieve gevoelens. In dit artikel ga ik in op de behoefte aan waardering en de betekenis daarvan.

Waarderen is erkennen

De behoefte aan waardering is behoefte aan erkenning. Zelfs Maslow plaatste deze behoefte direct na de behoefte aan eten en drinken. Waardering betekent dat je behoefte hebt om op waarde geschat te worden, dat je geaccepteerd wordt, gezien wordt en dat ook jij een plek mag hebben.

Zelfwaardering

Waardering is ten diepste: die waarde toegekend krijgen die bij je past. Op juiste waarde geschat worden. Het hoeft niet meer te zijn maar zeker niet minder. De basisles is dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw behoeften. Eten en drinken moet je zelf doen, slapen ook en ook jouw behoefte aan waardering begint bij zelfwaardering en bij de eigen waardering (eigenwaarde) en bij zelfrespect.

Behoefte aan waardering, erkenning en respect

Dit artikel is geschreven in de serie over: behoeften.

Behoefte: wat is dat?

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op:

Training autonomie

Leerdoelen autonomie

Wat zijn de leerdoelen gericht op autonomie of persoonlijk leiderschap?

Bekijk ze hier!

Leerdoelen autonomie

Onjuiste bronnen

Soms halen mensen hun waardering uit onjuiste bronnen. Ik noem een paar vormen:

  • Pleasegedrag

    Een eerste vorm die ik noem is pleasegedrag. Dat is waardering halen bij de ander (partner, kind, collega, leidinggevende) door gedrag te laten zien waarvan je denkt dat de ander dit pleziert of tevreden stelt. Of dat je de ander verantwoordelijk maakt voor jouw gebrek aan waardering in de trant van:

    • hij/zij ziet mij niet staan
    • hij/zij neemt me niet serieus
    • hij/zij negeert mij
  • Afhankelijkheid en afhankelijkheidsrelaties

    De behoefte aan waardering of nog sterker: de onvervulde behoefte aan waardering kan ervoor zorgen dat mensen zich afhankelijk maken van de waardering van de ander. Ze kunnen er als het ware niet meer zonder en regelmatig is dit de basis voor afhankelijkheidsrelaties. Zolang de ander je maar waardeert, voel jij je goed en wanneer dat weg valt voel jij je minder goed. Vragen die daarbij horen zijn:

    • zie je jezelf wel staan?
    • neem je jezelf wel serieus?
    • hoor je jezelf wel?
    • heb je zelfrespect?
  • Status of materiële zaken

    Soms halen mensen waardering, respect of erkenning uit status of materiële zaken zoals een woning of een auto. In feite zoeken ze dan waardering uit wat ze bezitten of wat ze opgebouwd hebben aan vermogen. Dat kan veel onjuiste drijfveren geven. Lees ook: altijd meer is nooit genoeg.

  • Aanzien en prestige

    Waardering wordt soms ook gehaald uit aanzien en prestige. Dat kan een enorme drijfveer zijn voor mensen zoals  hun carrière, loopbaan, diploma's of titels. Een vergelijkbare drijfveer is angst om gezichtsverlies te lijden. Maar oprechte waardering krijg je pas om wie je bent. Niet om wat je bereikt hebt in jouw leven. Jouw kinderen waarderen je om wie je bent en niet om de diploma's die je hebt behaald.

  • Over de rug van iemand anders

    Waardering halen over de rug van iemand anders is ook een onjuiste bron. Soms doen mensen dat. Ze proberen waardering te krijgen ten koste van anderen. Vormen daarvan zijn: andere mensen veroordelen op basis van geruchten of kwaadsprekerij, achterklap en laster.

De juiste bron voor erkenning en respect

De juiste bron is erkenning en respect voor wie je bent en niet om wat je doet of om wat je bereikt hebt. Dat is ten diepste het verlangen wat achter de behoefte aan waardering zit. Erkenning dat je van betekenis bent en ook een plek mag hebben op deze wereld met jouw kwaliteiten, drijfveren en dromen. Ongeacht jouw diploma’s, titels, opgebouwd vermogen, huizen en auto’s.

Onvervulde behoefte zorgt voor afwijzing en bewijsdrang

De behoefte aan waardering is een zeer sterke drijfveer bij mensen. De onvervulde behoefte is soms nog sterker en kan ervoor zorgen dat mensen een sterke bewijsdrang ontwikkelen of de lat veel te hoog leggen voor zichzelf. Bij gebrek aan waardering ontstaan er negatieve gevoelens. Altijd ligt er een relatie tussen jouw behoeften en jouw gevoelens. Onvervulde behoeften zorgen voor negatieve gevoelens. En daar zitten in het kader van persoonlijke ontwikkeling een aantal leerpunten. Voorbeelden zijn:

Gevoelens en emoties

Afwijzing of je afgewezen voelen

Lees ook:

Waardering in teams en organisaties

Op alle niveaus is de behoefte aan erkenning en respect aanwezig. Zowel op het persoonlijk niveau maar ook op team- en organisatieniveau is het van ontzaglijke waarde dat medewerkers waardering en erkenning krijgen. Naar mijn mening is waardering geven aan medewerkers een component dat onderschat wordt. Waardering geven aan medewerkers is wat anders dan met de fanfare rondlopen of iedere dag op gebak trakteren. Ten diepste gaat het om:

  • de medewerker serieus nemen (lees ook: gehoord worden is een behoefte)
  • kwaliteiten van jouw medewerkers benutten en faciliteren om deze door te ontwikkelen
  • de medewerker betrekken bij de organisatie of het teambelang.

Gebrek aan waardering kan soms een sterke drijfveer zijn en tal van negatieve gevoelens oproepen binnen teams en organisaties.

waardering geven aan medewerkers

  • Onvervulde teambehoeften leiden tot klachten en knelpunten.

    Onvervulde behoeften binnen het team leiden tot klachten en knelpunten en brengen negatieve gevoelens. Gebrek aan waardering levert klachten op zoals:

    • er is te weinig tijd en aandacht voor mij
    • de leiding pakt signalen onvoldoende op
    • ik heb het gevoel dat ik er alleen voor sta
    • ik word niet serieus genomen door mijn leidinggevende

Leerdoelen

Er is verwantschap tussen de behoefte aan waardering en  leerdoelen op persoonlijk niveau, teamniveau of organisatieniveau. Voorbeelden waar dit een rol speelt:

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op autonomie of bestel het e-book: persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf!

Persoonlijke ontwikkeling ebook

Bekijk e-book

Bestel de online training: autonomie en persoonlijk leiderschap!

In onze webshop kun je de training autonomie en persoonlijk leiderschap aanschaffen!

Online training autonomie

Meer informatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.