Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Voel je je overbodig?

Je overbodig voelen

Je voelt je regelmatig overbodig? In dit artikel ga ik in op het gevoel van overbodigheid, wat dat nu precies  is en waar het vandaan zou kunnen komen. Eerst de vraag maar eens: wat is het precies voor gevoel?

Wat is het voor gevoel?

Wanneer je je overbodig voelt dan duidt dat op ‘teveel’.  Ik duid het met een voorbeeld. Er zijn zeven mensen nodig om de klus te klaren. Maar jij bent nummer acht. Dan is de nummer acht (jij dus) overbodig. Dit beeld illustreert wat overbodigheid is: je bent over of overtollig dat wil zeggen: je kunt gemist worden of het is zinloos dat je er bij bent.

Het gevoel gaat dieper

Het voorbeeld wat ik noemde gaat over ‘ze hebben jou niet nodig’ of ‘je bent in dat project verder overbodig’. Maar het gevoel van overbodigheid gaat veel dieper. Het gaat over het leven. Wanneer je je overbodig voelt, heb je het gevoel:

  • dat jij in dit leven geen toegevoegde waarde hebt
  • dat jij geen bijdrage en betekenis hebt in dit leven
  • dat jouw leven geen zin heeft, onnodig en zinloos is
  • dat jouw aanwezigheid in dit leven niet nodig en niet vereist is

Martijn vertelt

Martijn vertelt: ‘Toen ik vanmorgen wakker werd was het meteen mis. Ik heb mijn werk afgebeld. Ik kruip het liefst weg, voel me daar schuldig over of ik schaam me ervoor. Vaak voel ik me nutteloos en overbodig. Ik heb geen vrienden met wie ik het leven kan delen en vergelijk mezelf heel vaak met anderen die het beter hebben dan ik.

Oorzaken

Gevoelens van overbodigheid kunnen talloze oorzaken hebben. Ik ken jou niet uiteraard. Ik weet niet hoe jouw leven is verlopen. Toch wil ik een paar punten maken:

Overbodig gevoel

  • Jouw omgeving

    • heb je de juiste mensen om je heen?
    • kun je jouw verhaal kwijt?
    • word je gehoord en gezien door anderen?

    Of

    • word je genegeerd door anderen?
    • ziet men jou niet staan?
    • lachen ze je uit wanneer je je kwetsbaar opstelt?
    • mis je de aansluiting bij jouw familie, vrienden of kennissen?
  • Werk en opleiding

    Een tweede onderwerp is het werk wat je doet of de opleiding die je volgt.

    • past het werk wat je doet bij je?
    • geeft het jou een voldaan gevoel?
    • haal je arbeidsvreugde uit jouw werk?
    • wordt je gewaardeerd op je werk?

    Of

    • doe je werk wat niet bij je past?  (volg je een studie die niet past?)
    • draai je je uren op automatische piloot?
    • doe je teveel routinematige werkzaamheden?
    • heeft het werk geen uitdaging meer voor jou?
  • Jezelf

    • hoe ga je om met jezelf?
    • ben je teveel alleen en ga je daarom malen in je hoofd?
    • vergelijk je jezelf voortdurend met anderen?
    • geef je te weinig invulling aan jouw behoeften?
    • wijs je jezelf voortdurend af?
    • heb je een minderwaardigheidsgevoel?
    • denk je na over existentiële levensvragen?

Angela vertelt

“Vroeger was ik energiek, dynamisch en gedreven. Vroeger was ik vrolijk en opgewekt. Nu voel ik vaak dat ik de moeite niet waard ben. Mijn energie is veranderd in een sneu persoon die aan de zijkant van het leven staat en niet meer mee doet”.

Vicieuze cirkel

Belangrijk is om de vicieuze cirkel te doorbreken. Hoe zorg je dat desinteresse weer interesse wordt? Hoe zorg je dat je niet overleeft maar leeft? Hoe zorg je dat je niet teveel in afzondering leeft? Hoe bouw je vertrouwen en zelfvertrouwen op?

Gevoelens en emoties

Dit artikel is geschreven in de serie gevoelens en emoties. Bekijk onze persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Gevoelens en emoties

Training en coaching

Bekijk alle trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling! Wij bieden training en coaching  opmaat waarbij uw vraag en uw situatie centraal staat!

Training autonomie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens