Erger jij je aan collega’s die hun afspraken niet nakomen?
Irriteert het jou wanneer collega’s hun afspraken niet nakomen, terwijl jij wél alles op tijd doet? Een kleine troost: deze klacht hoor ik vaker. Je bent niet de enige. Veel mensen lopen hierin vast: jij bent zorgvuldig, je houdt je aan deadlines, maar anderen laten het afweten – zonder blikken of blozen. En dat frustreert jou. Daarover gaat dit artikel!
Hoe ga ik om met onbetrouwbare collega?
Wanneer afspraken met regelmaat niet worden nagekomen wijst dat op een vorm van onbetrouwbaarheid. Dat wil zeggen: je kunt er niet op aan, maar je moet er altijd achteraan! En dan praat ik niet over een incidentele taak die vergeten wordt. Het gaat over een patroon waarin deadlines genegeerd worden, verantwoordelijkheden worden doorgeschoven en jij met de rommel blijft zitten. Jij hebt je zaken op orde, maar je bent afhankelijk van collega’s die dat niet hebben – en dat schuurt.
Verwante informatie
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- Training kwaliteiten ontdekken
- E-book: de kwaliteitenbibliotheek
- E-book: jouw talenten en kwaliteiten
- E-book de valkuilenbibliotheek
Wat als collega afspraken niet nakomt?
In een coachsessie kwam dit pijnlijk aan het licht. Een coachee vertelde hoe zij zich telkens weer ergerde aan collega’s die werk niet op tijd opleverden. Ze voelde zich alleen staan. En steeds moest zij erachteraan. Tot vervelens aan toe. En als ze er iets van zei, werd zíj als lastig gezien. Dan was ze te direct in de communicatie, te bot of te confronterend. En zij moest naar een communicatietraining want ze moest tactvoller leren communiceren.
Ze had een afspraak met collega Meindert. En steeds verzaakte hij, kwam de afspraak niet na en vermeed contact. En toen mijn coachee daar boos om werd, toen moest zij naar de communicatiedokter. Toen werd ze nog bozer! Gelukkig kwam ze bij mij. Ik begrijp die boosheid namelijk. Juist zij die altijd hard werkte, die punctueel is en waar je altijd op aan kunt, overkomt dit.
Ergernis als spiegel!
Ik begin even bij ergernis als spiegel. Je bent boos, geërgerd en geïrriteerd. Wat hier gebeurt staat haaks op wat jij belangrijk vindt. Je wilt kunnen rekenen op anderen. Jij neemt je werk serieus en je verwacht dat een ander dat ook doet. Wanneer dat niet gebeurt, voelt het als een persoonlijke aanval. Maar in werkelijkheid raakt het jouw waarde: afspraak is afspraak.
Nogmaals: je keek in de spiegel. Kenmerk van ergernis is dat jouw kwaliteit wordt gespiegeld. Jij hebt een hoog verantwoordelijkheidsgevoel, je bent betrouwbaar.
Soms voel je je oververantwoordelijk. Maar jouw allergie is: laksheid, vrijblijvendheid, onverantwoordelijkheid.
Het kernkwadrant verantwoordelijkheidsgevoel
Ik laat jou het kernkwadrant zien (bedacht door Daniel Ofman). Dit vertelt namelijk alles over jouw kernkwaliteiten.
- Kernkwaliteit: verantwoordelijkheidsgevoel
- Valkuil: oververantwoordelijkheid, controle willen houden
- Uitdaging: loslaten, grenzen bewaken
- Allergie: vrijblijvendheid, nalatigheid
Het kernkwadrant afspraak is afpraak
- Kernkwaliteit: afspraak is afspraak
- Valkuil: rigide
- Uitdaging: flexibel blijven
- Allergie: onbetrouwbaarheid
Wat gebeurt er als je in de irritatie schiet?
Het irriteert je mateloos. Dat gesjok achter die collega aan waar je weer niet de juiste respons krijgt. Je zegt iets met frustratie in je stem. Je uit je sarcasme. Of je trekt je terug met het gevoel: laat maar. En ondertussen voel je je niet gezien of gehoord. Dat werkt niet. Niet voor jou, en niet voor de samenwerking.
Wat kun je dan doen?
Verleg de focus van verwijt naar behoefte. Zeg niet: “Jij komt altijd te laat.” Maar: “Zou je me willen helpen om dit op tijd rond te krijgen? Dan kan ik door met mijn taken.” Dat klinkt zachter, maar is net zo duidelijk. Je benoemt wat je nodig hebt, zonder iemand af te vallen. Dat maakt het gesprek opener en veiliger.
Wat als niemand iets doet?
Soms grijpt de leidinggevende niet in. Of erger: jij moet het probleem oplossen. Zoals de administratief medewerker die collega’s achter de broek moet zitten om hun uren op tijd aan te leveren – terwijl het management zelf geen norm stelt. Dan trekt het systeem scheef. Jij kunt niet verantwoordelijk zijn voor het gedrag van een ander.
Wat kun je wél doen?
- Benoem het patroon: zonder oordeel, met observatie.
- Blijf bij je eigen gedrag: jij doet wat je kunt, en dat is genoeg.
- Herken je valkuil: oververantwoordelijkheid is ook een risico.
- Stel grenzen: wees duidelijk in wat je wel en niet oppakt.
“Ik ben de eigenaar van mijn waarneming. Als ik iemand laks vind, is dat omdat ik het zelf niet ben. Ik hou van opschieten en doorpakken.”
Frustratie over collega's op werk
Frustratie is soms onvermijdelijk. Dat betekent dat je je druk maakt om iets waar jouw invloed niet is. Dus laat het niet groeien maar leer loslaten. Blijf bij jezelf. Laat zien waar jouw kracht zit: betrouwbaarheid, zorgvuldigheid, toewijding. En oefen met het benoemen van je behoefte – niet je irritatie.
Coaching of training?
Loop je hier vaker tegenaan? Dan is coaching misschien iets voor jou. Niet omdat jij iets fout doet, maar omdat jij kunt leren hoe je krachtig blijft, juist als het schuurt.
Allergie
Dit artikel schreef ik in de serie over het kernkwadrant: wat is jouw allergie en irritatie?
Training en coaching
Wil je ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid.