Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Intimiderend overkomen in de communicatie

Intimiderend overkomen is een breed begrip. Het kan zowel fysiek zijn door gebaren of dreigen maar ook verbaal kan er sprake zijn van intimidatie. In dit artikel ga  ik in op de vraag: wanneer kom je intimiderend over in de communicatie?

Kenmerken en definitie

Intimiderend communiceren is bedreigend en creëert een sfeer van onveiligheid. Het is een vorm van aanvallende communicatie. Intimiderend heeft te maken met intiem. Het raakt de intimiteit wanneer je geïntimideerd wordt. Het raakt je van binnen op een terrein waar een ander niet hoort te komen. Het treft op een besloten stuk, op een vertrouwelijk stuk. Andere kenmerken van intimiderende communicatie:

  • het brengt je van jouw stuk en het roept angst op
  • het brengt je in verwarring of in verlegenheid
  • je voelt je onder druk gezet
  • je ervaart weinig vertrouwen of ruimte
  • je voelt dat je respectloos wordt behandeld

Intimiderende communicatie

Authentiek communiceren

ebook communicatie

Authentiek communiceren (e-book)

Webinar over communicatie

Bekijk de webinar over communicatie. Je kunt deze aanschaffen via onze webshop.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Webinar over communicatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Hoe ziet het eruit?

Hoe ziet intimiderende communicatie eruit? Er zijn tal van manieren om te intimideren. Duidelijk zichtbare vormen zijn:

  • dreigen of beschuldigen
  • schreeuwen en explosief zijn in de communicatie
  • emoties niet onder controle houden
  • uitschelden
  • slaan met deuren of gooien met spullen
  • te directief zijn of te confronterend
  • het op de man of vrouw spelen

Toch ben ik niet compleet wanneer ik het bij deze kenmerken laat. Ik noem nog een paar vormen van de ander subtiel intimideren.

  • de ander negeren
  • de ander manipuleren
  • de ander kleineren of buitensluiten
  • pesten
  • het werk onmogelijk maken
  • de ander voor schut zetten
  • de ander beroddelen

Labelen

Nu is het niet moeilijk om iemand te labelen en daar zit een gevaar aan. Mensen die wel eens te direct zijn in de communicatie of die primair reageren, kun je niet meteen verwijten dat ze intimiderend overkomen op anderen. Dat is althans nogal een aantijging. Om dus te spreken over intimiderende communicatie dan moet er wel een grond zijn om dit soort termen te gebruiken.

Werken aan jouw communicatie

Vinden anderen dat je intimideert en wil je daar wat aan doen? Dat kan zeker maar dan via een individuele training waarbij wij achterhalen wat er mee bedoeld wordt en wat je er aan zou kunnen doen. Weet je wat jouw leerdoel is? Veiligheid en communicatie.

Aanvallend communiceren

Dit artikel schreef ik in de serie over aanvallend communiceren.

Aanvallend communiceren

Authentiek communiceren

Bestel het e-book over authentiek communiceren.

ebook communicatie

Authentiek communiceren (e-book)

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Online training autonomie en persoonlijk leiderschap!

Online training autonomie

De online training Autonomie en Persoonlijk Leiderschap helpt jou bij jouw persoonlijke groei. De 8 modules bieden diepgaande inzichten en praktische tools. Het werkboek, met 22 opdrachten, bevordert zelfreflectie en bevraagt je behoeften, gevoelens, en keuzes. Jan Stevens, de trainer, presenteert de video's, waarin hij de essentie van autonomie en leiderschap belicht. Het e-book en de video's bieden een holistische benadering, van zelfreflectie tot effectieve communicatie. Deze training, inclusief praktische informatie en de mogelijkheid tot downloaden van het werkboek en e-book, is een must voor wie streeft naar persoonlijke ontwikkeling. Een investering in jezelf die de moeite waard is.

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.