Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Pinterest Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Wendbare organisaties en medewerkers: hoe krijg je dat voor elkaar?

Hoe wendbaar is jouw organisatie? Ik kan het je vertellen. De mate van wendbaarheid in jouw organisatie is de mate waarin medewerkers wendbaar zijn. In dit artikel ga ik er een aantal zaken over opnoemen.

Wat is wendbaarheid?

Wendbaarheid is de mate waarin je als organisatie in staat bent om te vernieuwen, te innoveren, van richting te veranderen, je aan te passen aan marktomstandigheden, in te spelen op wet- en regelgeving etc. Wendbare organisaties kunnen snel inspelen op veranderingen. Dat lukt alleen als jouw medewerkers wendbaar zijn.

Hoe creëer je wendbare teams en organisaties?

Hoe creëer je nu een teamgeest van wendbaarheid en van medewerkers die veranderbereid zijn en meegaan in de gewenste richting? Dat is geen gemakkelijke vraag in die zin dat ik het niet met 1 regeltje kan beantwoorden. Maar ik wil graag een paar punten benoemen.

  • Communicatie is alles!

    Wendbaarheid begint met communicatie. Medewerkers worden meegenomen, haken aan, worden betrokken en zijn betrokken op de reden van verandering. Belangrijker dan de vraag: hoe ziet de verandering eruit, is de vraag: ‘waarom is deze verandering belangrijk voor ons?’.  Veranderbereidheid en veranderbekwaamheid begint met inzicht.

  • Veranderen is meerwaarde

    Medewerkers die wendbaar zijn zien de meerwaarde van verandering. Ik leg het zo uit: ze zien dat de organisatiebehoefte is veranderd en dat het een grote meerwaarde is wanneer ze daarop inspelen. Dat impliceert heel veel o.a. dat we niet veranderen om te veranderen, dat we geen zinloze veranderingen doorvoeren, dat we medewerkers niet overrulen met veranderingen en dat we ze niet doordrukken.

  • Samen!

    Je kunt alleen maar samen wendbaar zijn. Als er een paar medewerkers wendbaar zijn en de rest niet, dan bepaalt de rest het tempo en niet de wendbare medewerker.

  • Van knelpuntenbestrijder naar behoeftegericht denken

    Het gaat ook om mindset. In een niet-wendbare organisatie is men bezig met knelpunten op te lossen, werkt men aan verbeterpunten, reduceert men fouten en uitvalpercentages, is men bezig om verzuim te bestrijden onder medewerkers.
    In een wendbare organisatie  is men bezig met behoeftevervulling, kwaliteiten te versterken, ontwikkelpunten te ontdekken en inzetbaarheid te vergroten onder medewerkers.

Training en coaching

Training en coaching ondersteunt jou. Bijvoorbeeld op deze leerdoelen:

Leiderschap: daar hangt veel vanaf!

Een wendbare organisatie vraagt leiderschap. Effectief leiderschap bevordert effectief volgerschap oftewel: het bevordert persoonlijk leiderschap bij de medewerker. Dat betekent:

  • Dat je medewerkers stimuleert en inspireert om eigen kwaliteiten te ontwikkelen en te benutten
  • Dat je medewerkers helpt om hun verantwoordelijkheid te pakken en zich te ontplooien
  • Dat je medewerkers helpt om hun inbreng en zienswijze te geven
  • Dat je een cultuur creëert die niet afhangt van jouw controle maar waar medewerkers zich verantwoorden.

Training verandermanagement

Voor leidinggevenden ontwikkelden wij de training leidinggeven aan veranderingen. Bekijk leerdoelen voor de training verandermanagement.

Training verandermanagement

 

Omgaan met verandering

Voor leidinggevenden en medewerkers ontwikkelden wij de training omgaan met veranderingen. Bekijk de leerdoelen bij omgaan met veranderingen!.

Training omgaan met veranderingen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens