Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

De opleiding verandermanagement begint bij jezelf

De opleiding verandermanagement heeft wat mij betreft een prachtige introductie. Dat is de eerste les die je als manager krijgt voor je überhaupt ook maar aan andere lessen kunt beginnen. Ik weet dat ik dit wat snedig formuleer maar daar hou ik van. Ik hoop namelijk dat je wordt aangezet tot nadenken.

Verduidelijking

Vaak volgen leidinggevenden de leergang verandermanagement of veranderkunde. En zoals ze me dan toevertrouwen: ‘om te leren anderen te helpen en te begeleiden bij de verandering die de organisatie doormaakt'. En mijns inziens gaat het juist daar vaak mis. Veranderen begint bij jezelf en is ver verwijderd van anderen.

Veranderkunde

Training leidinggeven aan veranderingen

Wij verzorgen de training leidinggeven aan veranderingen (voor leidinggevenden).

Leidinggeven aan veranderingen

Training omgaan met veranderingen

Wij verzorgen de training omgaan met veranderingen (organisatieverandering of verandering op het persoonlijk vlak)

Training omgaan met veranderingen

Zelfreflectie

Ik droomde eens dat ik de leergang veranderkunde zou geven. En dat blijft bij een droom want ik ga geen leergangen geven. Ik help liever managers en leidinggevenden bij veranderingen in de organisatie. Maar mijn leergang zou starten met de module zelfreflectie voor de leidinggevende. Ik zal eens wat thema’s opsommen waar ik module 1 mee zou starten:

  • Veranderingen binnen organisaties beginnen met bescheidenheid bij de leidinggevende. Bewustwording dat jij die veranderingen hebt bedacht en dat het logisch is dat niet iedereen zit te wachten op jouw hersenspinsels (hoe belangrijk ze ook zijn).
  • Veranderingen binnen organisaties vragen communicatieve vaardigheden van jou als leidinggevende.
  • Communicatie van verandering begint bij informeren over. Maar een organisatieverandering kun je niet af doen met een mededeling. Dus informeren over is het eerste wat je moet doen. Commitment verkrijgen is nog heel wat anders.
  • Tijd is een belangrijke factor: neem de tijd en gun anderen tijd.
  • Begrijp dat jij als leidinggevende een voorsprong hebt op de medewerkers. Dus op het moment dat jij verandering aankondigt, weet en begrijp dat zij deze verandering voor het eerst horen.
  • Weerstand bij verandering moet je niet willen voorkomen. Grijp het aan. Zonder weerstand krijg je griep. Zonder weerstand in de organisatie krijg je organisatiegriep.
  • Accepteer dat mensen kritisch zijn en hang de vlag uit wanneer ze dat uitspreken. Kruip niet weg, druk het niet de kop in. Maar je krijgt alleen commitment bij veranderingen als medewerkers onverbloemd mogen zeggen wat ze ervan vinden.

Veranderkunde is wel van belang

Ik vind dat leidinggevenden veranderingen veel beter zouden kunnen begeleiden als ze zouden starten met de module zelfreflectie. De afgelopen 30 jaar heb ik het te vaak zien misgaan.

Denk aan een willekeurige fusie of bedrijfsovername. Alles wordt geregeld: er wordt een visie ontwikkeld, de organigrammen gaan opnieuw door de magnetron, er komt een financiële begroting. Er komt een duur bureau voor de ontwikkeling van een nieuw logo of huisstijl. En dan? Dan zijn we vaak klaar in management Nederland BV. En ik zeg: dan begint het pas. Veranderingen gaan niet over 10% die in het ijsbergmodel boven water liggen. Het gaat juist om de onderbuikgevoelens. Weet je jouw medewerkers daarin mee te nemen? Kun je commitment creëren?

Veranderbereidheid of veranderbekwaamheid

Ik schreef pas over veranderbereidheid. Maar dat is me toch te mager uitgedrukt. Veranderbereidheid gaat over: WILLEN bij veranderingen. Maar KUNNEN speelt ook een rol. Je moet als medewerker ook maar mee kunnen in de verandering. Dat noem ik dan maar veranderbekwaamheid.

En dan ZIJN: wat doet het met de medewerker op overtuigingsniveau? Hoe krijg je het voor elkaar dat de medewerker er achter gaat staan? Dat is wat anders dan ja-knikken en nee bedoelen! Ook wat anders dan overal de strijd over aanbinden. Of niks zeggen en als een lam schaap achter het management aansjouwen.

Samengevat

Reflecteer goed op jezelf als manager voor je aan de veranderingen begint. Heb je daar een spiegel bij nodig? Ik help je graag.

Training leidinggeven aan veranderingen

Wij verzorgen de training leidinggeven aan veranderingen. Bekijk de leerdoelen voor de training.

Leidinggeven aan veranderingen

Training omgaan met veranderingen

Wij verzorgen de training omgaan met veranderingen (organisatieverandering of verandering op het persoonlijk vlak)

Training omgaan met veranderingen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.