Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Beoordelingsgesprek: wat is dat?

Een beoordelingsgesprek wordt gevoerd tussen de direct leidinggevende en de medewerker. Maar wat is een beoordelingsgesprek precies, wat is het doel en wat zijn de specifieke kenmerken?

Doel van het gesprek

Het doel van het beoordelingsgesprek is: het functioneren van de medewerker te beoordelen en de uitkomst van het gesprek vast te leggen in een gespreksverslag. Uiteindelijk ligt er nog een doel aan ten grondslag namelijk: functioneren bevorderen.

Hoe vaak voer je zo'n gesprek?

In de meeste organisaties wordt 1x per jaar een beoordelingsgesprek gevoerd. Sommige bedrijven doen het vaker dan 1x per jaar, bijvoorbeeld twee keer.

Doel

Het doel van het beoordelingsgesprek is om optimaal functioneren te bevorderen en presteren te vergroten.

Beoordelingsgesprek: wat is dat?

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Kenmerken gesprek

Een kenmerk van een beoordelingsgesprek is het eenzijdige karakter. Dat betekent dat de medewerker het uiteindelijk moet doen met de beoordeling van de leidinggevende. Hij/zij mag het ermee oneens zijn maar of dat in de praktijk veel zoden aan de dijk zet, valt te betwijfelen. Dat is tevens het verschil met het functioneringsgesprek wat meer een tweezijdig karakter heeft.

Verantwoordelijkheid leidinggevende

De eenzijdigheid vergroot nadrukkelijk de rol en verantwoordelijkheid van de leidinggevende. De medewerker zit namelijk in een afhankelijkheidspositie en kan er vaak weinig tegen doen wanneer de beoordeling negatief of slecht uitpakt. Bezwaar maken kan maar of het helpt is vers twee. Leidinggevenden moeten dus vaardig zijn in het beoordelen van medewerkers.   Inzicht en bewustwording is belangrijk:

Verantwoordelijkheid werkgever

Hoewel de werkgever het laatste woord heeft over het al dan niet goed functioneren van de medewerker, toch wordt naar mijn mening onderschat wat de verantwoordelijkheid van de werkgever is om goed functioneren te bevorderen en te stimuleren. Werkgevers kunnen goed functioneren zowel bevorderen als belemmeren. Kortom: de voorwaarden voor goed functioneren moeten kloppen en daarin heeft de werkgever c.q. leidinggevende een belangrijke rol.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.