Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Beoordelen en beoordelingsgesprek eenzijdig?

Beoordelen en beoordelingsgesprekken hebben een eenzijdig karakter. Dat wil zeggen dat het oordeel van de leiding doorslaggevend is. Er valt niet aan te tornen en de medewerker heeft zich hierin te schikken, zelfs al is hij/zij het er niet mee eens. Toch vraagt dit aspect nog meer van leidinggevenden dan gemiddeld genomen het geval is. Anders gezegd: het is een hele verantwoordelijkheid die op de schouders van de leiding rust. En dat wordt nog sterker wanneer de beoordeling niet positief uitvalt. In dat geval moet het allemaal wel kloppen anders wordt de medewerker onrecht aangedaan.

Zelfreflectie van de leidinggevende

Juist omdat de beoordeling van de medewerker eenzijdig is, is er meer zelfreflectie voor de leiding nodig dan in welke andere situatie ook. Je moet immers zeker weten dat jouw beoordeling zo eerlijk en objectief mogelijk is en dat eigen voorkeur of afkeur geen rol speelt. Graag wijs ik hier ook op de volgende aspecten:

Eenzijdigheid is erg top-down

De aloude eenzijdige beoordelingsgesprekken zijn bijzonder top-down gericht.

Ik pleit voor meer inbreng van de medewerker tijdens het beoordelingsgesprek omdat de kans van slagen op een beter functioneren groter is.

Beoordelen eenzijdig

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Omstandigheden om goed te kunnen functioneren bevorderen

Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om de omstandigheden voor goed functioneren te bevorderen en te stimuleren. In die zin is goed functioneren een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de werkgever en de werknemer. Laat je de medewerker ook beoordelen in hoeverre de juiste omstandigheden zijn gecreëerd om goed te kunnen functioneren? Lees mijn artikel over voorwaarden om goed te kunnen functioneren (rol van de leidinggevenden en rol van de medewerker). Lees ook: Voorwaarden goed functioneren.

Mag de medewerker ook een mening hebben?

Ook al wordt het beoordelingsgesprek als eenzijdig aangeduid: de vraag is of er ruimte is voor de medewerker omtrent de eigen beoordeling van het functioneren? Het is juist zo belangrijk dat de medewerker de eigen visie hierop weergeeft en ook kan aangeven wat hij/zij als stimulerend of belemmerend heeft ervaren. Immers dan pas wordt het doel bereikt namelijk: beter functioneren van de medewerker.

Herkent de medewerker het beeld dat je schetst?

Belangrijk punt in het beoordelingsgesprek is of de medewerker zich herkent in het beeld dat je schetst inzake het functioneren van de medewerker. Is deze herkenning er niet of onvoldoende dan heb je jouw doel naar alle waarschijnlijkheid niet bereikt. Zeker wanneer het gaat om negatieve aspecten van het beoordelen. Je wilt in dat geval immers verbetering van functioneren op een aantal vlakken. Een beoordelingsgesprek vraagt dus veel vaardigheid van de leidinggevende maar ook inzicht en compassie.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Gratis webinar persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling is zoveel meer dan het volgen van een cursus of opleiding. Het is ook bewustwording van wie jij bent, wat bij je past, waar jouw kracht ligt en wat je juist niet moet doen. De webinar persoonlijke ontwikkeling kun je gratis terugkijken.

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Assertiviteit
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Leiderschap

Bekijk alle e-books

Webinars terugkijken?

Via de webshop kun je webinars terugkijken. Bekijk de volgende webinars:

  • Authentiek communiceren: hoe doe je dat?
  • Hoogbegaafdheid op de werkvloer
  • Zorg dat je loopbaan geen doodlopende weg wordt
  • Assertiever worden: hoe doe je dat?
  • Leerdoelen: hoe formuleer je die?
  • Kwaliteiten en persoonskenmerken
  • Is jouw kind hoogbegaafd?
  • Teamontwikkeling: van tobteam naar topteam
  • Verbetertraject bij disfunctioneren
  • Timemanagement
  • Delegeren en loslaten (voor leidinggevenden)
  • HSP en persoonlijk leiderschap
  • Functioneren en beoordelen (voor leidinggevenden)
  • Jezelf profileren: hoe doe je dat?
  • Omgaan met stress en verandering
  • 20xZ: zelfvertrouwen, je zelfverzekerd voelen, zelfaanvaarding

Bekijk alle webinars

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.