Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Mopperen, klagen en zeuren

Mopperen, foeteren, klagen en zeuren is een manier om jouw ontevredenheid te uiten. Het is jouw ongenoegen uiten op een vaak brommerige, klagende, chagrijnige en onvriendelijke manier. In feite zit er een stukje boosheid  of teleurstelling achter.

Definitie en betekenis

Wat is mopperen en klagen? Ik duid het middels het benoemen van wat gedragskenmerken:

  • Mopperen

    Mopperen en foeteren is enerzijds een vorm van communicatie en anderzijds een gemoedstoestand die duidt op veel boosheid en irritatie. Natuurlijk is er gradatie van mopperen. Dat ligt er dus maar aan waarover het gaat maar het kan variëren  van een brommerige of knorrende toon tot snauwerig overkomen en iemand uitschelden. Vergelijkbare woorden zijn foeteren, mokken, knorren, brommen of razen. Ook nare woorden als kankeren worden soms ingezet om het verschijnsel mopperen aan te duiden.

  • Klagen

    Net als mopperen kan het bij klagen ook gaan over het uiten van ontevredenheid. Maar je kunt ook klagen omdat je pijn hebt of omdat je verdrietig bent. Woorden waarmee klagen wordt aangeduid zijn: jammeren, misbaar maken, kniezen, beklagen of bezwaar uiten.

  • Zeuren of zaniken

    Zeuren is mopperen en klagen maar dan vooral steeds op hetzelfde terugkomen of hetzelfde op een vervelende manier aan de orde stellen. Zaken die er minder toe doen, worden vaak als gezeur of gezanik afgedaan. Zeuren is oeverloze hassebasserij wat in feite over niets gaat.

Mopperen, klagen en zeuren

Zeggen dat het niet goed is

Het zal je duidelijk zijn dat zowel mopperen als klagen gaat over datgene wat niet goed is. Er is iets:

  • Waar je het mee oneens bent
  • Waar je anders tegenaan kijkt
  • Wat je boos maakt of waarover je teleurgesteld bent
  • Wat je graag anders had gezien

Wat is ontevredenheid?

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wat is er mis mee?

Vooropgesteld de vraag: is er wat mis mee? Op zich is het toch positief dat je jouw ongenoegen en ontevredenheid kenbaar maakt? Dat is zeker positief. Wat er mis mee is, is de wijze waarop. Het zit in de wijze van communicatie. De grondhouding van mopperen en klagen roept bij anderen weerstand op waardoor je niet bereikt wat je wilt bereiken. Waar zit 'm dat in?

  • Communicatie vanuit de slachtofferrol (wel zeggen wat er verkeerd is maar geen verantwoordelijkheid nemen zelf of de schuld bij de ander neerleggen)
  • Wel vertellen wat er niet goed is maar niet vertellen hoe het zou moeten
  • Communiceren vanuit een defensieve houding


Mopperen en klagen is een manier van ongenoegen uiten die bij anderen irritatie oproept, en daarmee is het niet effectief. Belangrijk is duidelijk te maken wat je wilt bereiken.

  • Wil je slechts stoom afblazen, heb je behoefte aan bevestiging, sympathie of alleen maar even een luisterend oor? Zeg dat dan. Dan weet de ander ook waar hij aan toe is.
  • Ben je het niet eens met beslissingen en wil je een andere oplossing bereiken? Zeg dat dan. Dan kun je samen in gesprek over de knelpunten en alternatieve opties.
  • Ben je het niet eens met beslissingen en valt daarover niet te onderhandelen? Heb je er geen invloed op? Leg je er dan bij neer dat de zaken zijn zoals ze zijn. Stop met mopperen, ga na welke consequenties de situatie voor jou heeft en neem verantwoordelijkheid voor die consequenties.

Binnen teams en organisaties

Ook binnen teams en organisaties kan behoorlijk gemopperd en geklaagd worden. Communicatie in de trant van ‘hadden ze maar dit en hadden ze maar dat’. Uiteraard heeft dat te maken met ontevredenheid binnen het team. Men voelt zich niet gehoord of niet serieus genomen en mopperen en klagen is een logisch gevolg. (zie ook: problemen binnen teams). De kunst is om zaken bespreekbaar te maken op de goede wijze. Daarvoor is vertrouwen nodig binnen het team anders zal dat nooit gebeuren.

Onvrede of ontevredenheid

Dit artikel schreef ik in de serie over onvrede c.q. ontevredenheid!

Onvrede of ontevredenheid

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jubileumaanbieding op 24 oktober 2024

e-books

Vandaag op 24 oktober hebben we 3 aanbiedingen voor een van onze ebooks en trainingen:

  • E-book: Jouw talenten en kwaliteiten, normale prijs € 21,95. Vandaag bieden we dit e-book in PDF aan voor de prijs van € 14,25 (35% korting). Bekijk de aanbieding
  • E-book: de kwaliteitenbibliotheek, normale prijs € 22,85. Vandaag bieden we dit e-book in PDF aan voor de prijs van € 14,85 (35% korting). Bekijk de aanbieding
  • Training spreken in het openbaar op dinsdag 26 november te Hoogeveen, normale prijs € 750,- exclusief BTW. We bieden deze training aan voor de prijs van € 562,50 exclusief BTW (25% korting). Bekijk de aanbieding

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Podcast: groeien met de riemen die je hebt!

Vandaag publiceren wij de vierde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘groeien met de riemen die je hebt’. Wat voor riemen heb je? Dat zijn jouw talenten. Belangrijk is dat jij je talent kent en herkent.

Maar je moet ook op de goede plek staan anders ga je niet floreren. En wil je je talent ontwikkelen, dan is er voeding nodig. Belangrijk is om jouw sterke punten te ontwikkelen. Dat is wat anders dan een lijstje met verbeterpunten afwerken.

Deze podcast is een interactie tussen gespreksleider Corney Niemeijer en Jan Stevens. Wil je de podcast beluisteren?

Wil je deze podcast luisteren?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.