Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Mopperen, klagen en zeuren

Mopperen, foeteren, klagen en zeuren is een manier om jouw ontevredenheid te uiten. Het is jouw ongenoegen uiten op een vaak brommerige, klagende, chagrijnige en onvriendelijke manier. In feite zit er een stukje boosheid  of teleurstelling achter.

Definitie en betekenis

Wat is mopperen en klagen? Ik duid het middels het benoemen van wat gedragskenmerken:

  • Mopperen

    Mopperen en foeteren is enerzijds een vorm van communicatie en anderzijds een gemoedstoestand die duidt op veel boosheid en irritatie. Natuurlijk is er gradatie van mopperen. Dat ligt er dus maar aan waarover het gaat maar het kan variëren  van een brommerige of knorrende toon tot snauwerig overkomen en iemand uitschelden. Vergelijkbare woorden zijn foeteren, mokken, knorren, brommen of razen. Ook nare woorden als kankeren worden soms ingezet om het verschijnsel mopperen aan te duiden.

  • Klagen

    Net als mopperen kan het bij klagen ook gaan over het uiten van ontevredenheid. Maar je kunt ook klagen omdat je pijn hebt of omdat je verdrietig bent. Woorden waarmee klagen wordt aangeduid zijn: jammeren, misbaar maken, kniezen, beklagen of bezwaar uiten.

  • Zeuren of zaniken

    Zeuren is mopperen en klagen maar dan vooral steeds op hetzelfde terugkomen of hetzelfde op een vervelende manier aan de orde stellen. Zaken die er minder toe doen, worden vaak als gezeur of gezanik afgedaan. Zeuren is oeverloze hassebasserij wat in feite over niets gaat.

Mopperen, klagen en zeuren

Zeggen dat het niet goed is

Het zal je duidelijk zijn dat zowel mopperen als klagen gaat over datgene wat niet goed is. Er is iets:

  • Waar je het mee oneens bent
  • Waar je anders tegenaan kijkt
  • Wat je boos maakt of waarover je teleurgesteld bent
  • Wat je graag anders had gezien

Wat is ontevredenheid?

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wat is er mis mee?

Vooropgesteld de vraag: is er wat mis mee? Op zich is het toch positief dat je jouw ongenoegen en ontevredenheid kenbaar maakt? Dat is zeker positief. Wat er mis mee is, is de wijze waarop. Het zit in de wijze van communicatie. De grondhouding van mopperen en klagen roept bij anderen weerstand op waardoor je niet bereikt wat je wilt bereiken. Waar zit 'm dat in?

  • Communicatie vanuit de slachtofferrol (wel zeggen wat er verkeerd is maar geen verantwoordelijkheid nemen zelf of de schuld bij de ander neerleggen)
  • Wel vertellen wat er niet goed is maar niet vertellen hoe het zou moeten
  • Communiceren vanuit een defensieve houding


Mopperen en klagen is een manier van ongenoegen uiten die bij anderen irritatie oproept, en daarmee is het niet effectief. Belangrijk is duidelijk te maken wat je wilt bereiken.

  • Wil je slechts stoom afblazen, heb je behoefte aan bevestiging, sympathie of alleen maar even een luisterend oor? Zeg dat dan. Dan weet de ander ook waar hij aan toe is.
  • Ben je het niet eens met beslissingen en wil je een andere oplossing bereiken? Zeg dat dan. Dan kun je samen in gesprek over de knelpunten en alternatieve opties.
  • Ben je het niet eens met beslissingen en valt daarover niet te onderhandelen? Heb je er geen invloed op? Leg je er dan bij neer dat de zaken zijn zoals ze zijn. Stop met mopperen, ga na welke consequenties de situatie voor jou heeft en neem verantwoordelijkheid voor die consequenties.

Binnen teams en organisaties

Ook binnen teams en organisaties kan behoorlijk gemopperd en geklaagd worden. Communicatie in de trant van ‘hadden ze maar dit en hadden ze maar dat’. Uiteraard heeft dat te maken met ontevredenheid binnen het team. Men voelt zich niet gehoord of niet serieus genomen en mopperen en klagen is een logisch gevolg. (zie ook: problemen binnen teams). De kunst is om zaken bespreekbaar te maken op de goede wijze. Daarvoor is vertrouwen nodig binnen het team anders zal dat nooit gebeuren.

Onvrede of ontevredenheid

Dit artikel schreef ik in de serie over onvrede c.q. ontevredenheid!

Onvrede of ontevredenheid

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Twee aanbiedingen t/m 16 december

We hebben t/m 16 december een aantal aanbiedingen.

Nieuwste e-book - de valkuilenbibliotheek

Valkuilenbibliotheek

Het e-book De Valkuilenbibliotheek beschrijft 141 valkuilen met als doel om handvatten te bieden en deze patronen te doorbreken. Dit 335 pagina's tellende e-book is een verzameling van uitgewerkte artikelen die je op onze website kunt vinden. Ze zijn bewerkt en samengevoegd tot een praktische gids.

Normale prijs: € 22,85
Nu in de aanbieding: 17,15 (25% korting)

Valkuilenbibliotheek

Aanbieding 2: eigenschappenanalyse

Ben jij benieuwd naar waar jouw kracht ligt en waar je misschien wat door kunt slaan? Wil je meer inzicht in jezelf, in wat je drijft, en in hoe je effectiever kunt zijn in je werk en privéleven? De eigenschappenanalyse kan jou op weg helpen.

Normale prijs: € 21,75
Nu in de aanbieding: 14,15 (35% korting)

Meer informatie

Nieuwste podcast met Remko Gaijkema

Remko Gaijkema

Vanaf donderdag publiceren wij de nieuwste podcast. In deze aflevering heb ik een bijzonder gesprek met Remko Gaijkema, met wie ik al 32 jaar samenwerk. Samen duiken we dieper in het thema persoonlijke ontwikkeling en kijken we naar hoe je jezelf én anderen beter kunt begrijpen. Een belangrijke rode draad in ons gesprek is de eigenschappenanalyse – een hulpmiddel om inzicht te krijgen in je kwaliteiten, valkuilen en gedrag.

Podcast beluisteren of bekijken?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Kirsten Greaves-Lord

Je kunt de volgende 7 podcast's terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind
  • Podcast 7: slim en gevoelig

Podcast beluisteren of bekijken?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.