Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Onderpresteren op school:  wat nu?

Onderpresteren

Onderpresteren op school: daarover gaat artikel. Presteert uw kind ondermaats? Hebt u het gevoel dat er meer in zit? Of dat het er wel in zit bij uw kind maar dat het er niet uitkomt?

Maakt u zich zorgen om de tegenvallende prestaties van uw kind? Voelt u aan dat het niet goed gaat met uw kind en dat uw kind niet gelukkig is op school? Wellicht dat we u een beetje kunnen voorthelpen vandaag.

Wat is onderpresteren?

Onderpresteren betekent dat je minder presteert dan wat je op grond van jouw capaciteiten, competenties, intelligentie of aanleg zou kunnen.  

Overigens gaat het hier niet om een incidentele onder prestatie, uitglijder of wanprestatie. Onderpresteren gaat over het langdurig achterwege blijven van prestaties.

De boom en de omgeving

Nu is het goed om even te beginnen met de boom, de groei van de boom en de relatie met de omgeving waarin de boom is geplant. Stel de boom maakt te weinig groei door. Dat kan ook komen doordat de boom in een onjuiste omgeving is geplant. Als er half-schaduw op het etiket staat en de boom wordt geplant in de volle zon dan moet u niet raar opkijken dat er weinig groei is.

Dit beeld is door te trekken naar de ontwikkeling van een kind. Als uw kind in een onjuiste leeromgeving zit, ligt onderpresteren voor de hand. Er moet wel worden voldaan aan de randvoorwaarden om tot goede prestaties te kunnen komen zoals:

  • Voldoende uitdaging afgestemd op de mogelijkheden van uw kind
  • De juiste begeleiding en ook vertrouwen en veiligheid

Hoe herkent u het?

Onderpresteren laat bepaald gedrag zien. We noemen wat voorbeelden. Misschien herkent u er een paar.

  • Snel afgeleid / moeite met concentratie
  • Impulsief
  • Uit de weg gaan en vermijden van school of docenten
  • Spijbelen
  • Wisselende prestaties
  • Moeite om zich tot taken te zetten (gebrek aan discipline)
  • Liegen over schoolprestaties, over taken of huiswerk wat gemaakt moet worden
  • Rebels of juist de neiging zich terug te trekken, af te zonderen of op te sluiten
  • Vermijden van schoolactiviteiten, groepsactiviteiten
  • Buiten de groep vallen
  • Zich niet begrepen voelen
  • Faalangstig en onzeker
  • Minderwaardigheidsgevoel

Is uw kind hoogbegaafd?

We schrijven dit artikel voor hoogbegaafde kinderen en voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Is uw kind hoogbegaafd? U zegt dat kan niet! Hij/zij bakt er helemaal niets van. Slechte rapporten. Als hij/zij niet uitkijkt wordt hij/zij nog van school gestuurd. Nee hoor. Mijn kind is niet iemand die twee klassen overslaat. Weet u dat dit één van de misverstanden is over hoogbegaafdheid? Heel vaak lopen hoogbegaafde kinderen vast op school, hebben ze tegenvallende prestaties.

Mogen we u helpen?

Komt u er niet uit? Graag zijn wij u van dienst!

Mijn kind is hoogbegaafd

Hoe ging het op de basisschool?

We gaan even naar de praktijk van alledag. We nemen Angela als voorbeeld. Na de basisschool mocht Angela naar het VWO. Vol goede moed begon ze daar. Maar zo rond kerst bleek al dat ze dit niet ging halen. Angela ging Havo doen. Iedereen dacht dat het nu wel zou  lukken. En weer liep ze vast. Angela kwam op de MAVO terecht en scoorde ook daar middelmatig. Ze liet alleen maar rebels gedrag zien, schopte aan tegen de gevestigde orde en zo kwam ze de puberteit door.

Hoe kan dat nu?

De oorzaak bij Angela ligt o.a. in het feit dat de lesstof is aangeboden op een te laag niveau. De prestaties die in aanvang op de basisschool werden gehaald werden toegekend aan de intelligentie van het kind. Echter de oorzaak van de goede prestaties was dat de lesstof te gemakkelijk was voor Angela. Daardoor heeft ze niet geleerd om te leren. Ze heeft niet geleerd om te knokken voor goede prestaties, om uitdagingen aan te gaan, om een keer een tegenslag te incasseren. Kortom: ze heeft onvoldoende geleerd om zich in te spannen voor een prestatie. Toen Angela naar het VWO ging dacht ze dat ze dit gedrag wel zou kunnen volhouden. Echter toen werkte het niet meer. Uiteindelijk kwam ze op de MAVO terecht maar daar functioneerde ze onder haar kunnen wat geen positief zelfbeeld, geen zelfvertrouwen of voldoening opleverde. En om toch gehoord en gezien te worden, werd Angela rebels en dwars.

Stop met mopperen op uw kind!

Onderpresteerders begeleiden, vraagt veel van ouders en docenten. Wat moet u doen? We beginnen nu even bij: wat moet u nalaten? Wat u vooral niet moet doen is mopperen, uw kind beschuldigen. Daardoor krijgt uw kind het gevoel dat hij/zij iets verkeerd doet, er alleen voor staat en dat zal een enorm afbreuk doen aan een gevoel van veiligheid en vertrouwen. Als ouders mag u zich bewust zijn dat uw kind niet alleen een vraagstuk heeft maar ook u hebt een vraagstuk. U bent er samen met de school onderdeel van. Beter is om gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen, te bekijken of er werkelijk sprake is van onderpresteren en een begaanbare weg voor uw kind uit te zetten samen met de school.

Hoogbegaafd

Bekijk ons aanbod voor training, loopbaanbegeleiding en coaching van hoogbegaafden.

Coaching hoogbegaafden

Talentontwikkeling

Bekijk onze trainingen voor talentontwikkeling of ons aanbod voor hoogsensitieve personen.

Persoonlijke ontwikkeling

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach