Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Hoogbegaafd en aansluiting missen bij leeftijdgenoten

Ben je hoogbegaafd en mis je de aansluiting bij klasgenoten en leeftijdgenoten? Merk je dat je weinig met hen kunt delen? Weet je ook hoe dat komt?

Kenmerken

Iemand die de aansluiting mist bij leeftijdgenoten:

  • Is zijn tijd vaak voor qua ontwikkeling in vergelijking met anderen van dezelfde leeftijd
  • Is verstandelijk vaak verder ontwikkeld dan anderen op die leeftijd
  • Heeft andere interesses
  • Mag vraagstukken diepgravend uitzoeken en onderzoeken
  • Begrijpt niet waar anderen zich druk om maken en heeft de neiging dat te bagatelliseren
  • Anderen zien niet waarom hij/zij zich druk maakt
  • Leeft in een andere belevingswereld dan de meeste mensen
  • Voelen zich regelmatig eenling of eenzaam
  • Wordt als lastig of kritisch ervaren en heeft de neiging dan maar te pleasen om spanningen te vermijden
  • Voelt zich vaak onzeker en twijfelt over zichzelf

 

Hoogbegaafd en aansluiting missen bij leeftijdgenoten

Is jouw kind hoogbegaafd?

Dit artikel is geschreven in de serie: is jouw kind hoogbegaafd?

Is jouw kind hoogbegaafd?

Webinar

Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Webinar bekijken?

Training & coaching voor HB-ers

Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.

Coaching HB-ers

Wat is er aan de hand?

Qua intellect ben je verder dan jouw klasgenoten. Je denkt sneller, schakelt sneller, je ziet sneller verbanden. Je hebt bredere of andere interesses. Gevolg is dat anderen jou niet altijd kunnen volgen. Misschien maak je je druk om dingen die niemand begrijpt. Maar dat kan andersom ook waar zijn: misschien maken anderen zich druk om zaken die jij niet begrijpt. Omdat de aansluiting mist, kun je je ook eenzaam en onbegrepen voelen.  En misschien voel je je niet alleen onbegrepen, maar ben je onbegrepen.

Zorg dat je jezelf begrijpt

Eerst begrijpen en dan begrepen worden. Dat is een bekende uitspraak van Stephen Covey die we anders neerzetten: probeer eerst jezelf te begrijpen in plaats van verwachten van anderen dat zij jou wel begrijpen. Je kunt het een ander pas uitleggen wanneer je het zelf begrijpt. Wanneer je jezelf leert aanvaarden of wanneer je jezelf kunt omarmen met jouw gaven en talenten, dan ben je niet afhankelijk van de waardering van anderen en dus ook niet van het begrip van anderen. Lees ook: aansluiting missen geeft eenzaamheid.

Voel je je vaak anders?

Voel jij je vaak anders? Zeggen anderen dat je soms een aparte of een rare bent? Wil jij er wat mee doen om dat te begrijpen en te aanvaarden? Neem dan contact met ons op.

Luister en zie mij (E-book in pdf)

Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.

Voorkant boek

Luister en zie mij

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten HB

Gesprekskaarten over HB

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.