Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Conflictvermijdend: hekel aan confrontaties?

Merk je dat je conflicten snel vermijdt? Ga je de confrontatie snel uit de weg? Heb je een hekel aan aanvaringen, botsingen, tegenover elkaar staan, onaangename ontmoetingen. Vermijd je spanningen, tegengestelde belangen en behoeften? Dit artikel gaat over conflict vermijdend gedrag en de oorzaken en gevolgen hiervan. Ik ga o.a. in op:

Conflictvermijdend gedrag: confrontaties uit de weg gaan

Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!

Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!

Conflictstijlentest

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Vermijden van conflicten in jouw relatie

Vermijd je conflicten in jouw relatie? Ik noem dat wel het ‘oude liegen’. Want laten we eerlijk zijn: conflictvermijdende mensen zijn er zolang de wereld bestaat. Je bent echt niet de eerste. Voorbeelden?

  • Je zegt tegen jouw partner dat je wel mee wilt naar het feestje van jouw vrienden maar eigenlijk heb je er geen zin in
  • Het verjaardagsfeestje duurde je veel te lang: je had al lang naar huis gewild maar jouw partner bleef maar hangen
  • Wat jou betreft had die nieuwe auto wel € 10.000 goedkoper mogen zijn maar je dacht: ‘die confrontatie ga ik maar niet aan’.

Kortom: je doet dingen tegen jouw zin in of je laat dingen na (tegen jouw zin) om ellende te vermijden.

Op jouw werk

Wanneer je thuis conflicten uit de weg gaat, zul je het op jouw werk ook wel doen. Merk je weleens dat jij:

  • ja zegt op zaken die je niet wilt (je wordt gevraagd om over te werken en ondanks dat het niet past, probeer je het toch rond te krijgen)
  • je niet uitspreekt wanneer bepaalde zaken je irriteren
  • je stil houdt wanneer bepaalde collega’s opmerkingen maken (ook al weet je dat ze niet kloppen of dat ze onterecht zijn?)
  • boos wegloopt zonder dat je laat merken dat je boos bent?

Wat is een conflict?

Een conflict is een tegenstrijdig belang of een tegenstrijdig doel. Wanneer je er alles van weten wilt kun je ook onze leerdoelen over conflicthantering lezen. Maar in feite is een tegenstrijdig belang tussen organisatie en medewerker heel gewoon. Het kan wel spanning geven maar het is een normale gezonde situatie. En zeker geen reden om het uit de weg te gaan.

Inzicht in conflictstijlen

Voor leidinggevenden

Ook als leidinggevende kun je conflictvermijdend zijn. Je bent gericht wellicht op een goede werksfeer en onderlinge harmonie of zoals iemand het uitdrukte: 'ik heb een hekel aan gedoe'.. Wanneer je daarin doorslaat wordt het moeilijk voor je om mensen op gedrag aan te spreken zeker wanneer het ongewenst gedrag is. Hoewel je wel zaken signaleert die je anders zou willen zien bij jouw medewerkers heb je de neiging om de brij heen te draaien. Je hebt geen behoefte aan een conflict met een medewerker of met jouw teamleden.

Knelpunten die je ervaart

Knelpunten die hieruit naar voren kunnen komen zijn o.a.:

  • Een aantal zaken blijft onbenoemd en onuitgesproken binnen jouw team
  • Het heeft een negatieve werking op de onderlinge sfeer
  • Het kan je een gevoel van boosheid en/of machteloosheid opleveren

Conflict als kans: zonder wrijving geen glans

Meestal is een conflict een unieke kans om teamleden met de neus dezelfde kant op te krijgen of om een bepaalde verandering te bewerkstelligen. Een conflict uit de weg gaan zal je alleen maar belemmeren.

Beter met conflicten leren omgaan in een leidinggevende functie?

Wil je beter met conflicten leren omgaan in jouw leidinggevende functie? De Steven is specialist in training en coaching voor leidinggevenden en managers. De training assertief leidinggeven voeren wij uit voor leidinggevenden als groepstraining en individueel coachingstraject. We hebben nog veel meer  leerdoelen persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden  voor je uitgewerkt. Je kunt ook het overzicht  bekijken met alle leerdoelen voor leidinggevenden.

Assertief leidinggeven

Oorzaken conflictmijdend gedrag

Ik noem een aantal oorzaken voor conflict mijdend gedrag:

  • Je wilt iedereen te vriend houden en de kool en de geit zoveel mogelijk sparen
  • Je wilt aardig en leuk gevonden worden en je bent bang voor kritiek of afwijzing
  • Je wilt het voor iedereen zo goed mogelijk doen en het zoveel mogelijk mensen naar de zin maken
  • Je bent niet vertrouwd vanuit jouw opvoeding met het omgaan met spanningen en tegenstellingen: conflicten ervaar je als bedreigend en onaangenaam
  • Je ervaart onvoldoende zelfvertrouwen om je uit te spreken over bepaalde zaken
  • Je voelt je verbaal minder sterk en je bent bang dat je niet tegen de ander op kunt waardoor je je maar stil houdt
  • Je bent sociaal ingesteld en gericht op harmonie: jouw valkuil is dat je je teveel aanpast bij andere mensen.

Gevolgen

Een aantal gevolgen:

  • Er zijn zaken die onder de tafel blijven liggen: ze zijn niet besproken en hoe langer je wacht misschien zelfs wel onbespreekbaar
  • Ergens knaagt het en voel je je niet tevreden over jezelf. Je wringt je in alle bochten maar het helpt je niet vooruit!
  • De relatie met de ander wordt er niet beter op! Het kan zijn dat er geen confrontatie ontstaat tussen jou en de ander maar stilzwijgen en een vorm van afstandelijkheid is ook niet wat je wilt
  • Het gaat ten koste van jouw zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid
  • Je krijgt een keer ruzie met jezelf: zaken die je niet uitspreekt besparen je een conflict met anderen maar veroorzaken vaak een conflict met jezelf!

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.