Conflict als kans zien en niet als bedreigend?
Conflicten ervaren we snel als bedreigend. We vinden ze vervelend en vaak wordt het uitgedrukt als ‘gedoe’ of ‘trammelant’. Dat kan tal van redenen hebben. Je wilt bijvoorbeeld niet dat de relatie met de ander geschaad wordt. Of je bent bang voor afwijzing. Toch bieden conflicten ook kansen. Is jouw leerdoel om een conflict als niet of minder negatief te ervaren? Dan ben je hier aan het goede adres. De vraag is namelijk: hoe buig je een negatief conflict om naar een kans?
Respect voor elkaar of vijanddenken
De basis voor een negatief of positief verloop in een conflict is dit: zien we elkaar als tegenstanders of vijanden? Is er sprake van vijanddenken of is er wederzijds respect en acceptatie voor elkaars standpunten, hoever die ook uit elkaar mogen liggen?
Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!
Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Kenmerken van een positief conflict
- Er is wederzijds respect voor elkaar
- Men blijft met elkaar in gesprek
- Het gesprek is open
- Gevoelens worden geuit en door de ander positief ontvangen
- Partijen spreken zich uit
- Er wordt gezocht naar een win-win situatie
- Er wordt gezocht naar een oplossing voor de problemen die er zijn
Kenmerken van een negatief conflict
- Mensen zien elkaar als tegenstanders
- Men gaat het gesprek uit de weg (doen alsof je neus bloedt, elkaar niet groeten, de andere kant opkijken, negeren)
- Als er (toch) een gesprek plaatsvindt, is er sprake van defensieve of agressieve communicatie
- Er is sprake van macht en/of angst
- Mensen blijven elkaar beschuldigen en zien de ander als de veroorzaker van het probleem
- Er komt geen oplossing
Ombuigen van bedreiging naar kans?
Kun je van een conflict een kans maken? Ja dat kan! Met dien verstande en ter nuancering: er zijn bij een conflictsituatie altijd twee partijen. Echter: een ander kun je niet veranderen. Je kunt zelf wel vooropgaan en een poging doen om er een kans van te maken. Verantwoordelijkheid nemen is een eerste stap bij het oplossen van een conflict. Bovendien: een conflict ombuigen van bedreiging naar kans doet een beroep op jouw onderhandelingsvaardigheden. Wat moet je doen?
Je kunt je afvragen wat voor belangen en behoeften de ander heeft en deze afwegen tegen jouw eigen behoeften en belangen. De vraag is of er dan een oplossing mogelijk is.
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.