Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Indirect communiceren

Communiceer jij indirect? En wil je je bewust worden van de kracht of de zwakte ervan? Wellicht kan dit artikel je verder helpen. Indirecte communicatie heeft een paar kenmerken: je zegt het niet meteen (op dit moment) en het is niet rechtstreeks. Toch zijn er tal van vormen van indirecte communicatie.

De kracht van indirect

Ik vind indirecte communicatie niet per se fout, hoewel ik het wel als de valkuil van tactvol communiceren ervaar. Maar nogmaals: het is de mate en gradatie waarin indirecte communicatie afbreuk doet aan duidelijkheid. Indirecte communicatie voorkomt dat je confronterend bent en dat kan voorkomen dat je een aanvaring krijgt met een ander. Dat zie ik wel als kracht. Ik noemde al dat indirecte communicatie betekent dat je het niet meteen zegt. Stel, je hebt een werkoverleg en jouw teamleider doet een voorstel waar jij weinig voor voelt. Wie direct is zegt meteen dat dit geen goed voorstel is. Maar je kunt er bewust voor kiezen om dat niet meteen te zeggen maar een dag later. Dat kan voelen als een veiliger route.

Een ander kenmerk is dat je minder rechtstreeks bent. Wie direct is zegt: ‘Zal ik je inplannen voor maandagochtend om 10.00 uur?’ en wie indirect is vraagt: ‘Zou je maandag om tien uur kunnen?’. Of nog indirecter: ‘Ik weet niet of je maandag om 10 uur kunt?’. Ook hier zie ik geen kwaad in. Jij wel? Het gaat bij mij op de rand toen ik in de kledingwinkel rondliep en de verkoper niet vroeg: ‘Kan ik je helpen?’ maar ‘Had je ook geholpen willen worden?’. Daar zit wel een erg grote bocht in de communicatie. Het leerdoel is dan: directer leren communiceren.

Indirecte communicatie: wat is dat?

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Indirecte communicatie als valkuil

Ik ga nu een paar zaken benoemen waar indirecte communicatie weinig bijdraagt aan duidelijkheid. En ik ben echt niet compleet in de opsomming maar ik hoop dat het je helpt bij de bewustwording. Daarom noem ik wat voorbeelden.

Indekken tegen

Een voorbeeld van indirecte communicatie noem ik: jezelf indekken tegen negatieve reacties door verhulde communicatie. Bijvoorbeeld: ‘Sorry dat ik het zeg, maar…………’. Wat je dan doet is: je neemt de angel zogenaamd uit de boodschap die je brengt en daarna deel je een klap uit. Of: ‘Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar ik vind dit echt een waardeloos artikel’.

Geen ja en geen nee

Sommige mensen zeggen geen ja en geen nee. Als een patroon zit dat verweven in de wijze waarop ze praten. Ik denk aan Henk. Als ik zeg: ‘Henk, ik denk dat dit een goed voorstel is’, krijg ik als antwoord: ‘Zou heel goed kunnen’. Maar wanneer je Henk niet goed kent dan vraag je je af wat hij bedoelt. Want voor hetzelfde geld vindt hij het helemaal niks.

Aan de ene kant en aan de andere kant

Wat vind je van mijn voorstel? Henk zegt: ‘Aan de ene kant heb je een punt, maar aan de andere kant…’. En begrijp me goed: dat is soms ook zo, hè? Zelfs de euro heeft twee kanten. Maar Henk praat altijd zo. Het is niet duidelijk. Tot hij vertelde dat zijn vrouw zwanger was. Ik zei: ‘Echt waar?’.  En Henk zei toen voor ’t eerst dat ze zwanger was. En niet: ‘Aan de ene kant is ze wel zwanger maar aan de andere kant niet’.

Spreken

Indirect communiceren zit 'm dus in spreken. In wat je zegt en hoe je iets zegt. En dat bevat veel elementen. Zoals de CV-monteur die zei: ‘Ik kom in de loop van de dag bij je langs’. Ik zei: ‘Ik wil graag weten wanneer de loop bij jou begint’. Lees ook mijn artikel over:

Gevoelens

Indirect communiceren zit ook in de manier waarop ik gevoelens overbreng. Kunnen mensen aan je zien dat je geïrriteerd bent? Of verstop je dat? En zeg je: ‘Ik was best wel een beetje geïrriteerd gisteravond’ of: ‘Eigenlijk was ik een beetje boos op jou’?
Gevoelens spelen een cruciale rol bij communicatie.

Non-verbaal

Ook non-verbaal kan indirecte communicatie een rol spelen. Stel, je bent superblij  maar aan jouw mimiek is het niet te zien. Of je bent boos en je grijnst er bij. Dan zwak je de boodschap af. De kans is dan groot dat je verkeerd begrepen wordt.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwste e-book!

Het nieuwste e-book gaat over burn-out, een error in je lijf en crisis in je hoofd! Mis dit e-book niet!

Burnout- cover

Meer informatie over het e-book

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Meer informatie

Nieuw: online training autonomie en persoonllijk leiderschap!

Online training autonomie

De online training Autonomie en Persoonlijk Leiderschap is een waardevolle reis naar persoonlijke groei. De 8 modules bieden diepgaande inzichten en praktische tools. Het werkboek, met 22 opdrachten, bevordert zelfreflectie en bevraagt je behoeften, gevoelens, en keuzes. Jan Stevens, de trainer, presenteert de video's, waarin hij de essentie van autonomie en leiderschap belicht. Het e-book en de video's bieden een holistische benadering, van zelfreflectie tot effectieve communicatie. Deze training, inclusief praktische informatie en de mogelijkheid tot downloaden van het werkboek en e-book, is een must voor wie streeft naar persoonlijke ontwikkeling. Een investering in jezelf die de moeite waard is.

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.